CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: säkringar löst ut, besök av gnagare  (läst 1323 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Marreheterjag

säkringar löst ut, besök av gnagare
« skrivet: oktober 05, 2020, 10:08:33:33 »
Såg att poolens säkringar hade slagit it ( egna säkringar med jfb) o kollade alla kablar men inget skadat.
Tar bort sidan och tittar in, ser inget inne vid värmaren, cirkpumparna eller dylikt, ingen skada.

hittar sedan en liten "gång" vid isoleringen ( poolen står på iso-skivor) o dessa går under poolen, min tanke är att gnagaren i sig har kanske gjort en gång hela vägen in till poolen.

Gnagaren i sig har jag fångat med fälla  :) :) Finns säkert fler men boven i fråga är borta.

Nu har poolen gått i 3 dagar utan problem, dock känner jag mig orolig att det är skador inne i poolen, igen, ser ingenting när jag kollar in ( badet är INTE skumisolerat så man ser väldigt bra)

Kan det vara så att gnagaren i sig kom in i poolen, kom åt nån kabel, säkringarna slog ut?

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: säkringar löst ut, besök av gnagare
« Svar #1 skrivet: oktober 07, 2020, 00:11:45:45 »
Om SÄKRINGAR löser ut är det ganska illa, det fodrar hög ström och tyder på ett rejält isolationsfel. Det räcker knappast med att en mus "kommit mot" något i någon strömbana. Men nu har du ju tydligen personskyddsautomater, d.v.s. säkringar som även har egen jordfelsbrytarfunktion. I så fall är det fullt möjligt, strömmen genom muskroppen kan räcka för att lösa ut som ett jordfel. En 10A  säkring (automatsäkring eller smältsäkring/"propp") behöver cirka 15 A under någon timma för att lösa ut. Jordfelsströmmen för utlösning av en personskyddsautomat är normalt 0.03 A, alltså 500 gånger lägre. Kolla noga efter eventuella plastrester om musen gnagt på några ledningar. Det skvallrar i så fall om att troligen vissa ledningar kan behöva bytas ut och framför allt om att systemet måste kontrolleras ordentligt, gärna isolationsmätas med en riktig isolationsprovare.

Utloggad Marreheterjag

SV: säkringar löst ut, besök av gnagare
« Svar #2 skrivet: oktober 07, 2020, 09:08:53:53 »
Tack för bra svar!

Stämmer bra att jag har personskyddsautomater, 3*16 med egen jfb.

Ska ta upp alla sidor o kolla från alla håll, kabeln från säkerhetsbrytaren till själva värmaren ser jag  inga skador på, varken under altanen ( de går in i ett skyddsrör) eller där de går in i själva värmaren.

Vågar inte använda badet förrän detta är utrett, vill inte bli "stekt" när man badar  :D

Utloggad Marreheterjag

SV: säkringar löst ut, besök av gnagare
« Svar #3 skrivet: oktober 12, 2020, 13:49:03:03 »
tagit bort alla luckor, kontrollerat kabeln in i styrboxen/värmaren, inga skador, syns inga direkt "gångar" eller musbajs/dylikt nånstans..

Hoppar i badet igen, man har ju säkringar trots allt  ;)

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: säkringar löst ut, besök av gnagare
« Svar #4 skrivet: oktober 13, 2020, 16:26:25:25 »
Det gör du helt rätt i.
Du har jordfelsbrytare som personskydd. Säkringarna är till för att skydda ledarna. Det senare för att inte orsaka brand.

Säkringarna går pga. överlast. Det kan vara ett isolationsfel. Men då borde säkringarna lösa hela tiden eller jordfelsbrytaren.

Roger

« Senast ändrad: oktober 13, 2020, 16:38:52:52 av Roger. »

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: säkringar löst ut, besök av gnagare
« Svar #5 skrivet: oktober 14, 2020, 07:41:00:00 »
Har sett spindelbon i elektronikboxar, en sån sak skulle kunna lösa ut en jordfelsbrytare/personskyddsautomat om de bygger på "rätt ställe".
Musangrepp bör man kunna se om man granskar kablarna som du verkar ha gjort.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Marreheterjag

SV: säkringar löst ut, besök av gnagare
« Svar #6 skrivet: oktober 19, 2020, 13:41:01:01 »
Badat nu 2 ggr, har inte slagit av en enda gång..

Har rätt mycket spindelnät i maskinen nu när du säger det .. ::)

Hittade en liten gång i isoleringen där gnagaren måste ätit upp en gång, dock känner jag bara den med handen..

Inget inne i badet, ja kör på !

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag