CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vinterstängning av pool [Nybörjare]  (läst 15379 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bustermannen

SV: Vinterstängning av pool [Nybörjare]
« Svar #10 skrivet: november 06, 2016, 12:06:15:15 »
Hej. Var i Malmö bor du? Jag har pool i bunkeflostrand. Kanske kan jag vara till hjälp?
PP-pool 8 x 4 m från Söderro Gård, snyggt nedlagd i bunkeflostrand. VP G&J

Poolgiganten

Utloggad Fredrik_malmo

SV: Vinterstängning av pool [Nybörjare]
« Svar #11 skrivet: november 06, 2016, 15:08:32:32 »
Hej. Bor i Lomma :)

Utloggad TommyC

SV: Vinterstängning av pool [Nybörjare]
« Svar #12 skrivet: november 06, 2016, 17:46:36:36 »
Slangen brukar hållas på munstycket av friktion. Lyft bort filterkorgen i breddavloppet och prova om slangen passar där. Först håller du slangen under vattnet och håller ena ändan av slangen mot ett utblås. När slangen är vattenfylld så flyttar du snabbt ena ändan till hålet i botten på breddavloppet samtidigt som du ser till att andra ändan är under vattnet så att pumpen inte suger luft.

Jag har aldrig dammsugit utan bra vattennivå i breddavloppet. Det kan kanske gå om du börjar med att fylla slangen  med vatten genom att hålla den under vatten (svårt) och flytta en ändan av slangen till utsuget i botten av breddavloppet med andra ändan under vattnet. Färst den på munstycket så håller tyngden av munstrycke och stång nere slangen under ytan. Prova därefter att starta cirkulationspumpen. Låt inte pumpen suga luft någon längre tid. Packboxen runt pumpens axel tar skada av att gå torrt.

Mätaren ovanpå sandfiltret är den som ska bort när du stänger poolen.

Längst ner på pumpen finns det nog en eller två dräneringspluggar. Länst ner på sandfiltret finns det nog en dräneringsplugg.

De stora kopplingarna som du har på flera ställen mellan rör och avstängningsventiler kallas för unionskoppling. De går lätt att dela på. Tätning sker med en O-ring. Bra att veta om du behöver flytta sandfiltret för att komma åt dräneringspluggen.

Har du möjlighet så prata med förra ägaren och be att få tips om stängning och öppning av poolen samt annat bra att veta. Är det PEM-slangar som ligger i marken och var är dessa placerade är typiskt bra att veta.

Annars är det bara att fråga på här så brukar det alltid vara nån som har svar. Det styrsystem har jag aldrig sett någon här som har. Någon van som bläddrar i menyerna kan kanske lura ut de viktigaste funktionerna?

Edit: En sak till, läs någon av de bra guider om poolskötsel som finns på nätet t ex: http://www.pahlen.se/download/poolguiden/poolguiden.pdf
« Senast ändrad: november 06, 2016, 17:53:31:31 av TommyC »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Fredrik_malmo

SV: Vinterstängning av pool [Nybörjare]
« Svar #13 skrivet: november 06, 2016, 21:09:35:35 »
Tack för tipsen om slangen!

Har sett ett par videos på nätet om hur man effektivt fyller slangen.

OK,  jag plockar bort mätaren när jag är klar med stängningen.

Det två dräneringspluggarna har jag redan plockat av.  Sätter på dom igen om jag skall använda pumpen och filtret.

Tyvärr så finns ingen dokumentation på poolen enl förra ägaren som bara bodde här kort tid innan den förre.  Skall kolla inför våröppning om han kan hjälpa mig dock.  Skall även kolla om han har någon aning om PEM slangar.

Poolen värms upp via slingor på taket så jag måste också kolla att dessa är tömda.

Vad gäller styrsystemet så verkar det ganska enkelt med de grundläggande funktionerna.  Det mesta skall stå på auto :)

  Tack för tipset  om guiderna.  Skall genast läsa!

Utloggad Fredrik_malmo

SV: Vinterstängning av pool [Nybörjare]
« Svar #14 skrivet: november 06, 2016, 21:12:06:06 »
Förresten.  Hittade en vit plastskiva,  lite formad som en cirkel med tratt.  Kan det vara en "adapter" för slangen när man skall dammsuga kanske?

Utloggad TommyC

SV: Vinterstängning av pool [Nybörjare]
« Svar #15 skrivet: november 06, 2016, 21:30:54:54 »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Fredrik_malmo

SV: Vinterstängning av pool [Nybörjare]
« Svar #16 skrivet: november 06, 2016, 21:44:51:51 »
Japp,  en sådan är det!  O0

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Vinterstängning av pool [Nybörjare]
« Svar #17 skrivet: november 06, 2016, 22:47:29:29 »
Det brukar inte fungera att dammsuga utan att ha poolen fylld. För det brukar dra tjuvluft. Så om jag var i dina kläder hade jag väntat till våren. För när det är under 10 grader i vattnet bildas det inte mer alger. Men lite chockklor är ju inte fel att få i poolen i år. Även om det inte kommar att göra någon större nytta nu. 
Så i mitten på april när det börjar bli vår i Skåne hade jag fyllt upp poolen startat cirkulationen och chockklorat ca 6 dl. Sen får pumpen gå tills vattnet blir klart. Sen hade jag tagit en kvast och sopat alla hörn noga så man får bort alla alger i hörn och vinklar. Backspola filtret efter varje dammsugning dom första veckorna.

Så nu hade jag vinterstängt
Ta bort pumpen och bär in den i värmen så den inte fryser sönder.
Öppna alla ventiler
Det finns en avtappningsplugg i botten på sandfiltrer. Ta bort den så allt vatten rinner ur det. Låt pluggen vara av hela vintern.
Tag av manometern uppe på sandfiltret och ta in i värmen.
Det vita stora handtaget där du väljer hur funktionen på sandfiltret ställer du på vinterläge om det finns något sådant. Annars ställer du den mitt i mellan 2 läge. Alltså uppe på en klack mellan 2 läge. För då är alla läge öppna och allt vatten dreneras ur och då kan det inte frysa sönder.
Lycka till
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Vinterstängning av pool [Nybörjare]
« Svar #18 skrivet: november 06, 2016, 23:00:47:47 »
Jag har skrivit lite i min tråd hur jag brukar göra vid vinterstängning

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.msg53884#msg53884
« Senast ändrad: november 06, 2016, 23:06:18:18 av Johan.L »
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad Fredrik_malmo

SV: Vinterstängning av pool [Nybörjare]
« Svar #19 skrivet: november 06, 2016, 23:27:40:40 »
Stort tack för svaret Johan! Jag har en elektrisk värmare i pool rummet  så det bör förhindra frost och is.  Bör jag ändå koppla av pumpen tycker du? 

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag