VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hundsim, pool i leca block  (läst 5876 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LINA

Hundsim, pool i leca block
« skrivet: november 17, 2011, 12:06:54:54 »
Hej!
Jag och min sambo håller på att bygga hundsim. Poolen har vi byggt upp med leca block men hur ska vi nu gå till väga? kan inte ha liner för det river hundarna hål på (vet av egen erfarenhet)
Vad ska man täta med?
kakla eller måla, vad ska man måla med och vad ska man täta med innan man målar. Poolen är inomhus och är halvt nergrävd. Tacksam för svar pch snälla inget fackspråk ;)

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Hundsim, pool i leca block
« Svar #1 skrivet: november 17, 2011, 21:19:33:33 »
Hej och välkommen hit ! Ja hundar har ju vassa klor...säkert värre fär linern än det mesta annat. Vi har ju diskuterat om hur det går om manbadar i högklackat vid fester och så men hundklor blir ju resan värre, då krafsas det ju aktivt mot kanten.

Kakel är ju förnämligt starkt ur repsynpunkt, men varken kakel eller Leca är vattentäta utan i så fall måste ni ha ett ordentligt tätskikt emellan kaklet och Lecan. Det finns specialfärg som sägs kunna täta också men jag är nog lite skeptisk till hur det kan hålla i längden - speciellt om ni har hundar som krafsar på det. Rostfri plåt är ju ett annat alternativ. Om den svetsas väl blir den ju både vattentät och reptålig.

Är det bara hundar som skall bada i poolen ? I så fall behöver ni ju inte särskilt stort vattendjup. Och ju grundare pool desto lättare med tätningen för vattentrycket blir ju lägre.

Ni får nog tänka lite speciellt vad det gäller filter m.m. Hundar har ju päls och fäller - det vill till att ha filter som inte sätts igen på direkten.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hundsim, pool i leca block
« Svar #2 skrivet: november 17, 2011, 21:46:45:45 »
Jag skulle kolla vad de säger om platslagd liner. Den jag fick lagd i min pool kunde man kratsa på med en spik (vi testade på en spillbit) utan att det hände något. Inte för att vi tog i jättehårt, men ändå.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Hundsim, pool i leca block
« Svar #3 skrivet: november 17, 2011, 22:14:00:00 »
Jag skulle kolla vad de säger om platslagd liner. Den jag fick lagd i min pool kunde man kratsa på med en spik (vi testade på en spillbit) utan att det hände något. Inte för att vi tog i jättehårt, men ändå.

Jo vi hade ju uppe den varianten här i en tråd ang. en medlem som haft någon urdålig liner som bara läckt och där i stället platssvetsad liner nämndes som ett bra alternativ. Den är ju mycket tjockare än vanlig liner och dessutom armerad. Men om leverantörerna vågar lämna några garantier för att den är hundklosäker vet jag ju inte.

Utloggad Poolhajen

SV: Hundsim, pool i leca block
« Svar #4 skrivet: april 07, 2012, 19:18:37:37 »
Har ni redan byggt stommen av leca är det ju lite kört med annat än liner i någon form. Stommen är inte nog stabil att måla eller lägga mosaik i.
Ett alternativ kunde ju vara att klä kanterna med tex. durkaluminium högst upp. Dom flesta hunda är inga vidare dykare så det är ju området vattenyta-60cm som är intressant att skydda.

Jag har inget vetenskapligt blelägg för det jag skriver men det känns relativt logiskt.

/HW

Utloggad Erica

SV: Hundsim, pool i leca block
« Svar #5 skrivet: april 07, 2012, 20:17:15:15 »
Har ni redan byggt stommen av leca är det ju lite kört med annat än liner i någon form. Stommen är inte nog stabil att måla eller lägga mosaik i.
Ett alternativ kunde ju vara att klä kanterna med tex. durkaluminium högst upp. Dom flesta hunda är inga vidare dykare så det är ju området vattenyta-60cm som är intressant att skydda.

Jag har inget vetenskapligt blelägg för det jag skriver men det känns relativt logiskt.

/HW

En liknande skyddsfunktion skulle man ju kunna få genom att köpa lite extratjock liner och hänga ned en remsa, kanske 60 cm bred, längs kanterna. Då kommer klorna att krafsa mot denna och inte mot själva linern.

Utloggad TommyC

SV: Hundsim, pool i leca block
« Svar #6 skrivet: april 08, 2012, 12:46:04:04 »
Förutom de redan nämnda lösningarna så kan ni plasta, här finns ett exempel:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7079.0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan