CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Grannar i poolen  (läst 27363 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Lenata

SV: Grannar i poolen
« Svar #50 skrivet: augusti 04, 2014, 06:48:42:42 »
Det är intressanta synpunkter jag har fått, vilket gjort att jag funderat i olika banor. Nya lås är nu uppe och jag hoppas de förstår att det handlar om både integritet och säkerhet. Har inte sett till dem på ett par dagar nu...men får föra diskussionen vidare.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Grannar i poolen
« Svar #51 skrivet: augusti 04, 2014, 10:19:57:57 »
I detta fall har jag svårt att tänka mig att grannen har hela grannskapet med sig, grannarna är uppenbart socialt inkompetenta och lär troligen ha en majoritet av befolkningen i närheten emot sig sedan tidigare, allt annat ter sig för mig som mycket märkligt.

I fall som dessa är det inte omöjligt att de som sålt huset till Lenata har gjort det just p.g.a. grannen...
En enda person kan förgifta ett helt bostadsområde om de är tillräckligt besvärliga.
Jag flyttade en gång ifrån ett område där en alkoholiserad före detta "storföretagare" (hade haft plåtfirma med 50 anställda) bodde, ett nytt bostadsrättsområde med fristående 2-4-rumshus, efter 1 år hade han hotat halva kvarteret med stryk, nästlat sig in i styrelsen, anlagt eget potatisland på gemensamhetsmarken, varit i slagsmål med en av grannarna, o.s.v.

Jag kan säga att vi aldrig ångrat den flytten.

Etersom det stod "grannarna" i plural trodde jag att det handlade om mer än en granne. Men visst kan det räcka med en person ibland., som i fallet du nämnde. Fast om det går så långt som till misshandel så är det kanske lättare att få lite respons från polisens sida. Att folk håller på och anmäler allt mellan himmel och jord är svårare, de begår ju inget lagbrott. Men fall som det jag skrev om är inte så sällsynta heller. Det finns många ställen där den gamla feodalmentaliteten lever kvar och där storbonden/brukspatron/godsägaren kan mer eller mindre styra hela trakten. Genom att de ofta äger mark på alla möjliga och omöjliga ställen blir alla i trakten beroende av dem och skulle någon bråka med dem kan de utnyttja detta för att ge igen.

Jo det kan ju vara så att de sålt huset p.g.a. grannproblem. Som jag skrev tidigare, man är enligt lag tvungen att vid försäljning uppge om fastigheten belastas av några servitut. Men det finns ingen skyldighet att tala om att man har en omöjlig granne...

Utloggad Holton

SV: Grannar i poolen
« Svar #52 skrivet: augusti 04, 2014, 10:22:22:22 »
Undrar om sånt går in under "dolda fel" ?
 ;)
Har nu trallat in vår J&F 3,6x7,3
Värms med Brillix100

Utloggad Erica

SV: Grannar i poolen
« Svar #53 skrivet: augusti 04, 2014, 14:14:30:30 »
Dolda kan de säkert vara, men frågar du efter om det går på "dolda fel-försäkring" så lär du bli besviken... det går knappt att ens få ut ersättning för verkliga byggfel den vägen. Och hur skall man kunna göra en officiell bedömning av en granne  <hmm>  Det skulle möjligen då vara om han/hon samlat på sig ett antal domar av olika slag men det är nog mycket tveksamt om ens det skulle räcka.

Är det bara EN granne som är problem med så kan man kanske snappa upp någon varning om man pratar med övriga grannar före köpet. Är hela grannskapet knäppt (alternativt livrädda för problempersonerna) så lär inte det gå heller. Det lär ju inte stå omnämnt i mäklarens papper...

Utloggad nyburjare

SV: Grannar i poolen
« Svar #54 skrivet: augusti 04, 2014, 16:23:03:03 »
Det borde det göra  :D mäklaren borde ha en ny punkt... "grannen" ha ha skämt o sido.. det är ju väldigt viktigt men man köper bostad i blindo när det gäller grannar, risken är väl att någan mäklare anger etnisk ursprung, då jävlar är man ute på rasistisk is >:D

Utloggad Jarlen

SV: Grannar i poolen
« Svar #55 skrivet: augusti 04, 2014, 19:23:22:22 »
Jag skullebjuda in grannarna på en bärs och gemensamt läsa igenom den här tråden, och därefter diskutera igenom problemet. poängtera att du inte söker konfrontation, men att ni måste kunna lösa saken i samförstånd till allas bästa.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag