VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Tar en poolrobot skada av att ligga i vattnet hela tiden?  (läst 5560 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jarlen

Tar en poolrobot skada av att ligga i vattnet hela tiden?
« skrivet: juni 27, 2014, 00:12:01:01 »
Tar en poolrobot skada av att ligga i vattnet hela tiden?
Varför undrar jag det?

Jo saken är den, att jag köpte en Smart-Cleen förra våren, hade den i hela säsongen med en timer som slog igång den 4ggr. per dygn. Den fungerade klockrent hela säsongen, men när jag skulle starta igång den, nu på våren, så ville den inte röra sig ur fläcken. Jag lämnade då in den på garantiservice, och det visade sig att drivmotorn hade havererat. Efter ett tag kom en representant för folkpool som jag köpt roboten av, för att leverera en strålkastarlampa. Hon noterade att jag hade roboten i poolen och att den tuffade och gick, vilket hon glatt kommenterade . Och jag svarade som det var, att jag har den i hela tiden och att den går på en timer. Hennes reaktion var omedelbar, och hon svarade; cit."Va har du den i hela tiden, du ska nog ta upp den mellan gångtiderna så håller den nog bättre". Jag tycker att en sådan här pryl är gjord för att ligga i vattnet timvis så det borde inte påverka den något nämnvärt ifall den ligger i hela tiden.  Min fråga  är; Kan mitt handhavande ha utlöst motorhaveriet? Kan man inte fordra av en sådan här pryl att den är så pass vattentät att den ska klara av att ligga i blöt i långa tider? Jag vill poängtera att jag inte har någon tvist i frågan, utan det var hennes reaktion som förbryllade mig. Och att det kan bli en vägledning för mig, hur jag ska hantera roboten i fortsättningen. Jag menar att i år så gick det på garantin, Men sen kan det bli dyrare.

Det vore kul med lite synpunkter.

Poolgiganten

Utloggad Shankly

SV: Tar en poolrobot skada av att ligga i vattnet hela tiden?
« Svar #1 skrivet: juni 27, 2014, 09:13:58:58 »
Köpte en poolrobot hos folkpool nyligen. Och i mina instruktioner står det att den måste tas upp efter varje körning. Kanske kan det vara kloret som gör skada om den får stå i hela tiden?

Utloggad Peter Palm

  • Poolexpert
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Åsa
  • Antal inlägg: 83
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Poolexpert
    • Visa profil
SV: Tar en poolrobot skada av att ligga i vattnet hela tiden?
« Svar #2 skrivet: juni 27, 2014, 09:22:35:35 »
Hej!

Jag har en Zodiak Indigo , brukar ha i min robot 2 dagar i stöten och kör igång den 2-3 ggr under den tiden
Har fungerat perfekt i 4-5 år nu

MVH Peter
Miamipool 8x4m,Zodiak värmepump.
Sundance Chelsee 780 Spabad

Utloggad Gordon Liddy

  • I pool- och spabranchen
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Tyringe
  • Antal inlägg: 28
  • Total likes: 7
  • Kön: Man
  • Pool jodå!
    • Visa profil
SV: Tar en poolrobot skada av att ligga i vattnet hela tiden?
« Svar #3 skrivet: juni 27, 2014, 10:17:16:16 »
Man ska absolut ta upp poolstädaren när man inte använder den.
Även om den är gjord för att vara i vatten kommer livslängden förkortas avsevärt ifall man har den i hela tiden.
Kloret i vattnet sliter på materialet och det är en väsentlig skillnad på att sänka ner städaren i vattnet i 2 timmar per dygn mot att ha den i hela tiden.

Utloggad MathiasS

SV: Tar en poolrobot skada av att ligga i vattnet hela tiden?
« Svar #4 skrivet: juni 27, 2014, 10:22:29:29 »
Jag skulle inte vilja bada samtidigt som något som är anslutet till elnätet.....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Jarlen

SV: Tar en poolrobot skada av att ligga i vattnet hela tiden?
« Svar #5 skrivet: juni 29, 2014, 10:32:10:10 »
Jag skulle inte vilja bada samtidigt som något som är anslutet till elnätet.....

Naturligt vis så tar vi upp den när vi badar.

Tack för svaren. Dom har givit mig en bra vägledning.
Mvh Jarlen

Utloggad nyburjare

SV: Tar en poolrobot skada av att ligga i vattnet hela tiden?
« Svar #6 skrivet: juni 29, 2014, 21:45:00:00 »
Jag skulle inte vilja bada samtidigt som något som är anslutet till elnätet.....

Hm du kan nog vara lugn :D det finns ingen fyisk koppling mellan 220 v sidan på trafon och 12 v dc.... du har säkert belysning i poolen med, det är också matning via trafo,,,, men det är du säkert inte orolig för, trots att du kan läckage in till matningen  i lamparmaturen...

Utloggad MathiasS

SV: Tar en poolrobot skada av att ligga i vattnet hela tiden?
« Svar #7 skrivet: juni 30, 2014, 07:17:07:07 »
Ok, då är det ok, har ingen robot själv så jag vet inte hur dom är konstruerade.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad nyburjare

SV: Tar en poolrobot skada av att ligga i vattnet hela tiden?
« Svar #8 skrivet: juni 30, 2014, 10:18:23:23 »
Ok, då är det ok, har ingen robot själv så jag vet inte hur dom är konstruerade.

OK, jag hade ingen i en del år, sen jag skaffade en blev mitt pool-liv som nytt  :D allting blev så mkt lättare,renare och jag belastar inte sandfiltret med all skit som jag gjorde tidigare, sanden håller längre filtrerar bättre, färre backspolningar samt att roboten suger botten även när man inte tror de behövs dvs när det inte ligger synlig smuts, men det ligger ändå ofta tunt stoft som den tar innan det virvlar upp. Tidigare använde jag flockmedel flera gånger per säsong, nu behöver jag aldrig detta.
NÄ jag säljer inte poolrobotar, bara en användare som tidigare inte förstod mitt eget bästa  8)

För att spänning skall vara farlig skall den matas med 220 och inte finns det robot eller annan utrustning till pool där man slänger i en 220 kabel  <antman>
Även om man skulle göra det och du skulle få kontakt med fas och vatten händer inte mkt eftersom man har jordfelsbrytare enda gången den inte utlöser är om du tar mellan fas o nolla , då känner den din kropp som en vanlig last och bryter inte, men risken för detta är i princip befintlig.

Utloggad MathiasS

SV: Tar en poolrobot skada av att ligga i vattnet hela tiden?
« Svar #9 skrivet: juni 30, 2014, 10:56:39:39 »
Eftersom jag har pooltak är inte behovet av robot så stort. Största motivet är nog att det är kul med ännu en maskin.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan