CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Isolera cirkulationsslangar?  (läst 11729 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rodge68

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 91
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Isolera cirkulationsslangar?
« skrivet: april 26, 2014, 15:24:07:07 »
Jag ska gräva ner min slang äntligen, den är av 50 mm pvc. Hur har ni isolerat era slangar och är det nödvändigt?.. Kommer att gräva ner den i jord ca 7-10 m till tänkta pumphuset.
« Senast ändrad: april 26, 2014, 17:49:57:57 av Rodge68 »
Bygger  Miljöpool från Poolkungen, 4x7 m ,med romersk trappa. 1,4 baddjup. Mosaik liner, 0,8mm.

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Isolera cirkulationsslangar?
« Svar #1 skrivet: april 26, 2014, 22:22:04:04 »
Jag har bara PEM-slang ute som jag isolerat med tubolit.

http://www.vvstorget.se/tubolit-roerisol-tj20mmm-p-1022.html
Konstigt prissatta då de sätter pris per meter, men det är 2 meters bitar. Så styckpris blir dubbla summan, tror att man bara kan köpa jämna meter. Alltså 2, 4, 6 o.s.v.

Mina PVC-slangar har jag inne och så kort bit så de är inte isolerade. Dock ser jag till att tömma dem då de inte tål att frysa med vatten i vilket PEM-slang tål.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Isolera cirkulationsslangar?
« Svar #2 skrivet: april 26, 2014, 22:58:32:32 »
Självklart så förlorar du en hel del värme på vägen om du har oisolerad slang i marken. Pooltemperaturen är ju mycket högre än temperaturen i marken i de flesta fall.

Vi har inomhuspool så våra slangar går ju inte i marken, utan i ett källarutrymme. Vi isolerade dem väl med rörisolering i 2 m längder, men tyvärr så gillade mössen den plasttypen så vi har fått lite skador på en del ställen. Vi bor ju på landet så att det kommer in någon mus någon gång går inte att förhindra.

Utloggad Rodge68

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 91
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Isolera cirkulationsslangar?
« Svar #3 skrivet: april 27, 2014, 21:57:08:08 »
Köpte på biltema och nu är slangarna isolerade... Hoppas det ger resultat. Fast jag får ju aldrig veta om det ger någon skillnad. :-)
Bygger  Miljöpool från Poolkungen, 4x7 m ,med romersk trappa. 1,4 baddjup. Mosaik liner, 0,8mm.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Isolera cirkulationsslangar?
« Svar #4 skrivet: april 27, 2014, 22:55:12:12 »
Men hur gjorde du då? Biltema har inte för 50 mm rör vad jag kan se.

Lite bilder om jag får be.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Rodge68

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 91
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Isolera cirkulationsslangar?
« Svar #5 skrivet: april 28, 2014, 10:14:03:03 »
Är på jobbet nu, men med lite enkel mattematik så räknade jag ut att 50xPi = 157 i omkrets. 157/2=25pi

Så om jag tar dia 28 och dubblar dem så ska det räcka runt. Med facit så fick jag dela ett rör på längden och fick då det att täcka slangen. Gick åt en del tape men det funkar.
Bygger  Miljöpool från Poolkungen, 4x7 m ,med romersk trappa. 1,4 baddjup. Mosaik liner, 0,8mm.

Utloggad Rodge68

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 91
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Isolera cirkulationsslangar?
« Svar #6 skrivet: april 28, 2014, 16:00:39:39 »
En annan fundering, kan man gräva ner slangen och fylla med jord/lera eller ska det vara sand??
Bygger  Miljöpool från Poolkungen, 4x7 m ,med romersk trappa. 1,4 baddjup. Mosaik liner, 0,8mm.

Utloggad psau

SV: Isolera cirkulationsslangar?
« Svar #7 skrivet: april 28, 2014, 17:12:02:02 »
Eftersom jag alltid överarbetar saker samt ogillar att gräva upp och gräva om så ligger mina rör I 110 markrör, dels ser jag eventuella läckor då det sluttar mot pumpsidan samt att det är lättare att byta. Jag hoppas och tror att den stående luften I markröret isolerar något.

Men krasst så ska rören ligga så torrt som möjligt och du bör lägga rören I något som är grävbart om något händer.

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad Decoy

SV: Isolera cirkulationsslangar?
« Svar #8 skrivet: april 28, 2014, 20:41:43:43 »
Är på jobbet nu, men med lite enkel mattematik så räknade jag ut att 50xPi = 157 i omkrets. 157/2=25pi

Så om jag tar dia 28 och dubblar dem så ska det räcka runt. Med facit så fick jag dela ett rör på längden och fick då det att täcka slangen. Gick åt en del tape men det funkar.

Jag har inte ännu anslutit mina slangar! snart är jag redo för detta!
Men jag har köpt några bitar från biltema för att testa deras isolering. Det verkar fungera att använda biltema isolering (35mm) , men då den inte täcker helt om en 50mm slang så gick det bra att använda ytterligare en rörisolerings bit (även den 35mm) och lägga utanpå, man slipper då klippa osv. Det sitter bra även utan tejp! trots att man behöver dubbla antalet isolering så blir det mycket billigare än vad jag har hittat rörisolering på andra ställen.
 

Utloggad TommyC

SV: Isolera cirkulationsslangar?
« Svar #9 skrivet: april 28, 2014, 22:15:43:43 »
Eftersom jag alltid överarbetar saker samt ogillar att gräva upp och gräva om så ligger mina rör I 110 markrör, dels ser jag eventuella läckor då det sluttar mot pumpsidan samt att det är lättare att byta. Jag hoppas och tror att den stående luften I markröret isolerar något.

Men krasst så ska rören ligga så torrt som möjligt och du bör lägga rören I något som är grävbart om något händer.

/Peter
Det är ju en väldigt smart lösning. Så ska jag ha det till nästa pool om vi någon gång flyttar  O0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag