VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: CyA vs klor  (läst 6093 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: CyA vs klor
« Svar #40 skrivet: juli 26, 2020, 16:48:28:28 »
Med PH på bra nivå verkar stickorna visa ett korrekt värde, men som vanligt är det lite svårt att avgöra exakt värde på stickor (och andra mätprinciper med färgindikering).
Min bedömning är dock att de teststickor vi säljer i webshopen (Vita burken)  är väl så enkla att avläsa som InstaTest-stickorna jag beställt som referens.
Jag lämnar det upp till er att avgöra.
Bilderna går förstora lite om man vill se bättre.
Jag tolkar det som ett OK/lite högt värde, men ingen katastrof.
Nu har det åter regnat så mycket att vi behöver tömma ur ca 10 cm vatten ur poolen.
Vi ligger nu på 250 mm regn senaste 4 veckorna, eller 8 m3.
https://www.energibutiken.se/sv/pool-spa-tillbehor/375-teststickor-6-i-1-klor-ph-cya-alkalinitet-vattenhardhet.html

Hej,
Gissar på att din CYA ligger över 30 ppm och under 100 ppm. Det finns relativt billiga instrument som kan ge mycket bättre närmevärde. Ex. noll ppm CYA visar 2 ppm. 100 ppm CYA visar 98 ppm.

Enligt mig borde mätvärden visa mer korrekta värden. Vidare metoden med instruktinoner ska vara mer tydlig om noggrannhet vid mätning. Vidare beskriva hur detta ska gå till för bästa mätning.

Eftersom klorets desinfektionsförmåga är beroende av CYA borde denna parameter ha mer noggrannhet.

Vidare står det ofta på stickor om ett OK-område. Vilka har bestämt detta OK-område som kan vara helt fel?
Sverige har egna normer och riktlinjer angående bad. Normerna kommer ofta från USA. Troligen där alla har utomhusbad med mycket sol. Angående CYA kan det bli fel. Ingen myndighet i detta land tar hänsyn till klor och om CYA finns närvarande. Som Butthead skrev om klorlås på 100 ppm CYA. Det är inget fast värde. Det är dynamiskt. "klorlås" beror på förhållandet mellan CYA och fritt klor. Det handlar 7,5%-regeln om.

Senaste artikeln på området har justerat ned denna lite grann. Handlar om minsta möjliga säkerhetsmarginal för desinfektion. Nu kommer kvoten CYA/FC in. Om den uppnår 20 är man i riskzonen med sitt vatten.

EX.
100 ppm CYA och 5 ppm FC är 20. Men då har vi passerat alla riktlinjer i detta land om FC.

Det är nu livet ökar i våra vatten och växer till sig. Kloret fungerar inte som det ska. Det finns klor som är relativt verkningslöst då förhållandet mellan CYA och FC är för stort. De kommer bilda en skyddande biofilm mot kloret. Vilket betyder att de blir okänslig för klor. Det här gäller alla desinfektionsmedel. För låg halt av desinfektion kommer prägla bakterier att bilda en skyddande biofilm eller; antibiotikaresistens och pestisid-resistens. Livsmedelsverket har en artikel på området och risker.

Det här betyder att mycket högre halter av desinfektion kommer att behövas efter långvarig låg halt av desinfektion?

När förorenad mark ska renas används präglade bakterier och svampar.

MVH
Roger

 




Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: CyA vs klor
« Svar #41 skrivet: juli 27, 2020, 08:32:58:58 »
Mmm, men bara för att man använder digital utrustning som visar värden som är exakta så innebär detta inte att mätningen i sig motsvarar verkligheten.
Jag vet av egen erfarenhet hur svårt det är att mäta t.ex. PH med en elektronisk probe om alkaliniteten är låg (som den ofta är i pooler).
Inte ens när jag lånade hem labbutrustning värd över 10 000 kr kunde jag mäta PH i vår pool med någon tillförlitlighet p.g.a. det "superrena" vatten som finns i en pool - det finns väldigt lite för elektroderna att "reagera" med helt enkelt.
Det ger osäkra mätresultat.

Uppenbarligen har teststickorna problem att visa korrekt CYA-värde om PH är låg, som den var hos mig när jag testade första gången.
Jag säger inte att det är så, men det SKULLE kunna vara liknande problem även med elektroniska prober som mäter CYA.
Eller med "apparater" som analyserar färgreaktioner och presenterar det i digital form.

Bayrols klorpuckar kanske fungerar så bra för oss för att de har den "snabbverkande" delen av pucken som ger både en "Minichockklorering" + flockning varje gång man lägger ned en ny puck.
Det säkerställer att kvoten blir låg även om CYA ligger relativt högt.

Klorhalten blir nog tillfälligt väldigt hög, speciellt i sandfiltret där man får anta att halten av bakterier, virus och alger är som störst?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan