Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: CyA vs klor  (läst 6226 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: CyA vs klor
« Svar #20 skrivet: juli 13, 2020, 15:40:31:31 »
Antag att 70% av vattnet byts ut

Slutet År 1: 40 ppm x 0,3 = 12
Slutet År 2: 52 ppm x 0,3 = 15,6
Slutet år 3: 55,6 påm x 0,3 = 16,68 ppm

... så med en sen start i åt finns inte mycket CYA i richards pool. VSB

Hej,

Frågan kan vara hur mycket vatten som byts ut i en pool?

Enligt Rikard är det snö och regn. Nästan ingen backspolning alls. Men pga. Snö och regn behövs en del vatten pumpas ut.

Men ändå så borde stickorna visa ett högre värde. Jag tolkar färgen som noll CYA.

Enda anledningen att jag skriver på detta forum är att hjälpa till i olika frågor.

Man behöver inte ta till sig det jag skriver om man inte vill?

Jag tror inte att i en sjö att 70% av vattnet byts ut efter en vinter och regn?


Roger








Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: CyA vs klor
« Svar #21 skrivet: juli 13, 2020, 15:56:26:26 »
Jag tolkar det nog inte som 0, utan anser att den är lite mer orange än den gula markören för 0, alltså någonstans mellan 0 och 40 som är nästa färgmarkör.
Skulle tro att vi byter ut ca 40-50% av vattnet varje år, möjligen kan den höga klorhalten ha gjort att CYA visar lite fel, vi låg ju nästan på "chockloreringsnivåer" vid förra mätningen.
Skall kolla igen idag vad jag får för värden.

Håller med Roger om att stickor är ett bra sätt att få ett hum om var man ligger, och ju mer man lär sig om sitt vatten, desto mer tycker jag att man litar på de värden man får.
Jag har sett många "bättre" testsätt vara både svår-tydda och visa märkliga/osannolika värden, speciellt om alkaliniteten är låg.
Nu hade jag ju både låg alka, låg Ph och hög klorhalt, så det kan finnas mycket som kan påverka de olika mätvärdena.
Har tillsatt Ph + och höj alka, (Behövs troligen mer) och inte klorerat på några dagar, så vi får väl se vad det visar nu.

I år har vi backspolat ändå ned till min-nivån i skimmern för att få lite omsättning av vattnet, och vi har haft mycket nederbörd på vintrarna de senaste 3 åren.
Senaste veckorna har det ju dessutom regnat så mycket att det bräddat ut vatten via skimmern.

Hur fördelar sig CYA i vattnet, jag mätte ju på ytvattnet i skimmern efter ca 125 mm regn utan att någon badat i poolen och "rör om det" ordentligt, kan det ha spelat in?
« Senast ändrad: juli 13, 2020, 16:01:37:37 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: CyA vs klor
« Svar #22 skrivet: juli 13, 2020, 16:05:24:24 »
Hej,

Höj pH och höj alkalinitet är nästan samma kemikalie.
Det räcker att använda höj pH. Den får samma effekt som höj alkalinitet.
Roger

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: CyA vs klor
« Svar #23 skrivet: juli 13, 2020, 16:15:48:48 »
Mmm, och tvärt om?
Jag har slut höj Ph, så jag kan väl börja med att höja alka tills den hamnar mer rätt?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: CyA vs klor
« Svar #24 skrivet: juli 13, 2020, 16:21:12:12 »
Jag tolkar det nog inte som 0, utan anser att den är lite mer orange än den gula markören för 0, alltså någonstans mellan 0 och 40 som är nästa färgmarkör.
Skulle tro att vi byter ut ca 40-50% av vattnet varje år, möjligen kan den höga klorhalten ha gjort att CYA visar lite fel, vi låg ju nästan på "chockloreringsnivåer" vid förra mätningen.
Skall kolla igen idag vad jag får för värden.

Håller med Roger om att stickor är ett bra sätt att få ett hum om var man ligger, och ju mer man lär sig om sitt vatten, desto mer tycker jag att man litar på de värden man får.
Jag har sett många "bättre" testsätt vara både svår-tydda och visa märkliga/osannolika värden, speciellt om alkaliniteten är låg.
Nu hade jag ju både låg alka, låg Ph och hög klorhalt, så det kan finnas mycket som kan påverka de olika mätvärdena.
Har tillsatt Ph + och höj alka, (Behövs troligen mer) och inte klorerat på några dagar, så vi får väl se vad det visar nu.

I år har vi backspolat ändå ned till min-nivån i skimmern för att få lite omsättning av vattnet, och vi har haft mycket nederbörd på vintrarna de senaste 3 åren.
Senaste veckorna har det ju dessutom regnat så mycket att det bräddat ut vatten via skimmern.

Hur fördelar sig CYA i vattnet, jag mätte ju på ytvattnet i skimmern efter ca 125 mm regn utan att någon badat i poolen och "rör om det" ordentligt, kan det ha spelat in?

Hej,

Hann inte se din ändring.

Påverkar dina mätvärden mycket enligt mig. Själv har jag en simtränare på 5.5hk som hjälper till att blanda vattnet.

Ofta brukar man prata om språngskikt angående vatten och dess temperatur. Man brukar känna av detta då man går ut i en sjö för att bada. Detta beror av temperaturen.

I havsvatten som är salt pratar man halokliner. Alltså språngskikten beror mer på salthalt än temperatur. Det är under dessa U-båtar brukar gömma sig.

En pool kan liknas med dessa hav. Det bildas joner på samma sätt som i våra hav. Det är alltid så att jonkoncentrationen är högre med djupet. Alltså inte samma vatten överallt i en pool. När man badar rörs vattnet om och det blir lika i hela poolen. Om man inte badar kommer vattnet att skikta sig med högre salthalt längre ner. CYA negativ jon som är tung. Troligtvis ligger den mycket långt ner i poolen. Butthead hade en kommentar om detta. Han bytte ytvatten men fick inte den sänkning av CYA som var förväntad.

Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: CyA vs klor
« Svar #25 skrivet: juli 13, 2020, 16:22:13:13 »
Mmm, och tvärt om?
Jag har slut höj Ph, så jag kan väl börja med att höja alka tills den hamnar mer rätt?

Funkar lika bra

Utloggad Plums

SV: CyA vs klor
« Svar #26 skrivet: juli 13, 2020, 17:12:11:11 »
Hej,

Hann inte se din ändring.

Påverkar dina mätvärden mycket enligt mig. Själv har jag en simtränare på 5.5hk som hjälper till att blanda vattnet.

Ofta brukar man prata om språngskikt angående vatten och dess temperatur. Man brukar känna av detta då man går ut i en sjö för att bada. Detta beror av temperaturen.

I havsvatten som är salt pratar man halokliner. Alltså språngskikten beror mer på salthalt än temperatur. Det är under dessa U-båtar brukar gömma sig.

En pool kan liknas med dessa hav. Det bildas joner på samma sätt som i våra hav. Det är alltid så att jonkoncentrationen är högre med djupet. Alltså inte samma vatten överallt i en pool. När man badar rörs vattnet om och det blir lika i hela poolen. Om man inte badar kommer vattnet att skikta sig med högre salthalt längre ner. CYA negativ jon som är tung. Troligtvis ligger den mycket långt ner i poolen. Butthead hade en kommentar om detta. Han bytte ytvatten men fick inte den sänkning av CYA som var förväntad.

Roger

Jag har mina inlopp riktade lite uppåt mot ytan så det blir generellt bra rotation på vattnet i poolen. Det syns på var skräpet samlar sig (under inloppen) där det finns en ficka där vattnet är lite mer stillastående.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: CyA vs klor
« Svar #27 skrivet: juli 13, 2020, 17:34:30:30 »
Jag har mina inlopp riktade lite uppåt mot ytan så det blir generellt bra rotation på vattnet i poolen. Det syns på var skräpet samlar sig (under inloppen) där det finns en ficka där vattnet är lite mer stillastående.

Hej,

Normalt för våra pooler är att vi har två jets och en skimmer.
Anledningen är att de är anpassade för att vara utomhus utan pooltäckning.

Vilket betyder att detta ska samla in ytsmuts. Så anledningen till denna konstruktion har att göra med att driva ut smuts till skimmern. Kallas för yt-principen.

Tror säkert du sett att mycket partiklar hamnar under jetsen?

Anledningen är att vattnet inte cirkulerar lika i hela poolen.

Kemi och vattenrening är mitt specialområde. Mitt undervisningsområde på en högskola. Vidare forskningsområde.

Mycket skarpsynt av dig att se detta stillastående vatten under skimmern. Där är flödet mycket sämre med mindre desinfektion. Där brukar alger och bakterier trivas.

Men det jag gillar är att ofta är erfarenhet mycket bättre än det jag sysslar med.
Det är det du beskriver. Vidare när man ser sammanhang och hur allt hänger ihop.

Så du har delvis rätt i det du säger. Vilket är mycket bra.

Alla har inte 30 sensorer att skicka ner i sitt bad. Vidare en testanläggning på jobbet. Vidare inte all testutrustning som jag har tillgänglig.

Roger



« Senast ändrad: juli 13, 2020, 17:49:45:45 av Roger. »

Utloggad Plums

SV: CyA vs klor
« Svar #28 skrivet: juli 13, 2020, 20:48:18:18 »
Det märks att du är kunnig inom ditt område. Jag skulle vilja veta hur farliga trikloraminer är för barn under pooltak utan luftombyte. Känns som en väldigt toxisk miljö i hemmet som är helt oreglerad idag. Att trikloraminer orsakar barnastma är Redan bevisat..

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: CyA vs klor
« Svar #29 skrivet: juli 13, 2020, 21:29:54:54 »
Det märks att du är kunnig inom ditt område. Jag skulle vilja veta hur farliga trikloraminer är för barn under pooltak utan luftombyte. Känns som en väldigt toxisk miljö i hemmet som är helt oreglerad idag. Att trikloraminer orsakar barnastma är Redan bevisat..

Hej,

Av någon anledning verkar jag gilla dig.
Hade tänkt att sluta svara på forumet.

Ska försöka förklara hur klor och bundet klor hänger ihop.

När man har klor som desinfektionsmedel kommer det alltid att bildas bundet klor vid bad.
Det är svett och kiss. Barn kissar alltid i vatten.Spelar ingen roll vad de säger.

Ofta har badhus information om att duscha före bad för att minska kloret. Tyvärr handlar det om att folk kissar i vattnet. Men det kan man inte skriva om. Då kommer ingen till badhuset.
Vem vill bada i vatten som någon kissat i?

Det finns knep för att få bort trikloramin. Mitt är att ha en fettabsorbator från Folkpool. Den liknar en lotusblomma. Tyvärr går min cirkulation hela tiden. Anledningen är att driva detta bundna klor trikloramin till skimmern där fettabsorbatorn fångar upp detta.

Du märker direkt om någon gjort det i vattnet man inte får göra.Idag är mina barns kompisar medveten om detta. Absorbatorn blir gul direkt av trikloramin som är gul och oljig.


Trikloramin är inte det värsta som kan bilds det är halometaner. Vidare är det ganska känt vilka ämnen som kan bildas vid bad.

Förhållandet mellan klor och kväve som kommer från badande är avgörande vilket bundet klor som bildas.

Första steget av bundet klor är monokloramin. Lättlöslig i vatten ock luktar inte.
Andra steget av bundet klor är dikloramin och luktar badhus. Mycket löslig i vatten.
Sista steget är trikloramin. Luktar badhus och är inte löslig i vatten. Liknar rapspsolja. Skvalpar på ytan och ger den fula randen på poolen.

Vilket steg man har av bundet klor beror på förhållandet mellan fritt klor och kväve från oss badande.

Skulle kunna skriva mycket om detta. Men du vill ha ett svar.

Jag tillsätter mitt klor på kvällen. Det blir en tillfällig höjning av kloret. Detta kommer att bilda trikloramin. Inget problem. Ingen badar då. Vidare fångar absorbatorn upp detta.

Många som har automatiska system har alltid bundet klor. Deras automatiska system tar inte hänsyn till kemikaliernas dynamik.

Hoppas du blev lite klokare?

Roger















Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag