Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur dog ditt spabad?  (läst 1681 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bsod

Hur dog ditt spabad?
« skrivet: april 11, 2021, 20:20:26:26 »
Sitter i tankarna på att köpa spabad, och ser att det finns från 40k till ungefär 200kkr. Storlek, lampor, ljud, och annat bar jag lite känsla för. Men olika sorters akryl eller tjocklek på den säger mig inte så mycket.

Man kan ju ana att det skiljer en del i kvalité, och livslängd. Och det brukar ju finnas en koppling mellan prislapp och kvalité...

Har försökt att läsa "bäst i test" och liknande, men de fokuserar mest på inköpspris och funktioner. Det är ju när spabadet är 5-10 år, som jag anar att skillnader mellan spabaden börjar komma fram.q


Vad fick er att skrota ert spabad, vad hade det för märke? Ålder?

Försöker hitta något spabad som är hyggligt vettigt uppbyggt, där man inte gjort dumsnåla saker för att spara på konstruktionskostnaden.

Personligen brukar jag laga saker när de blir gamla och går sönder, I alla fall ett antal gånger innan de skrotas. Det skiljer ju enormt på t.ex. en miele mot andra fabrikat, när det gäller kvalité men också hur enkla de är att reparera.

Skillnad i isolering är väl kanske nån tusenlapp eller två, per år som skiljer från bästa till sämsta skulle jag gissa. Det är inte avgörande, om inköpspriset är lågt.

Pumpar/styr är det väl bara balboa/gekko som gäller.

Stomme: har sett att en del billiga märken har trä, men även viskan verkar köra med trä. Personligen kan jag ju tycka rostfri stomme eller komposit skulle kännas bättre.


Har ingen direkt klar budget för mitt spaprojekt, pengarna finns, men jag har ingen lust att lägga ut dubbelt så mycket pengar för att få en hårfin skillnad i upplevelse. 

Tar tacksamt emot tankar från  andra.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hur dog ditt spabad?
« Svar #1 skrivet: april 12, 2021, 09:27:53:53 »
Vi har ett Caldera som börjar vara gammalt nu, vet inte exakt men nog borde det vara minst 10 år.
Känns exakt som när vi köpte det.
Har bytt ut lilla cirkpumpen och den stora massagepumpen (Försäkringen tog en del av kostnaden).

Det jag noterar är att vi nästan aldrig kör massagemunstyckena eftersom det bullrar så mycket, när man sitter i spabadet vill man ju samtala med den eller de man badar med...
Bara om man har någon krämpa som man vill försöka mildra brukar vi köra pumparna, så det du kan fråga dig är väl kanske om antalet munstycken och effekten på pumparna är avgörande för ditt val?

I övrigt delar jag din uppfattning om att det är svårt att veta vad som egentligen skiljer, men en av mina grannar köpte ett lite billigare spabad, tror det höll i 5-6 år innan det började lösa ut på jordfelsbrytaren, det är kasserat idag.

En annan bekant köpte ett billigt kinabad med träbeklädnad, efter några år fick han spänna ihop sidorna med ett spännband, och slangen för ozoninjiseringen ramlade i bitar efter ca 1 år, den tålde inte ozon. Det kanske blev 5-6 år gammalt också innan det skrotades. (Detta var för rätt länge sedan, när "Kinabaden" var helt nya på svenska marknaden, så de har ju troligen blivit bättre.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Bsod

SV: Hur dog ditt spabad?
« Svar #2 skrivet: april 14, 2021, 21:42:32:32 »
Tack för svar.

Min fru har problem med ryggen, och leder. Får väldigt regelbundet massage, så jag tror nog vi inte ska hålla ner på massagedelen. Men hade det bara varit jag, så hade jag lika gärna kunnat köra utan massagepump... värme och en kall öl, är det jag är ute efter.

Står och lutar lite mellan viskan och hydropool just nu. Tror egentligen hydropool är bättre, men prislappen högre också.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hur dog ditt spabad?
« Svar #3 skrivet: april 16, 2021, 08:28:24:24 »
Jag har tyvärr liten erfarenhet av olika bad, så jag kan inte peka ut nåt annat än just det vi har som "bra".
Visst, vi har bytt spalocket också, men det får man nog räkna med oavsett vilket bad man köper - även det kan nog skilja mellan lågpris och högpris - hur fort man behöver byta locket.
Rent allmänt kan man nog säga att spa från USA och Canada kan anses vara premium.
Det skulle förvåna mig om inte "Svenska" bad också är bra även om delarna kommer från diverse länder och leverantörer.
« Senast ändrad: april 16, 2021, 08:40:31:31 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag