CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Linerpool med stålstomme eller trästomme  (läst 8524 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pool2012

Linerpool med stålstomme eller trästomme
« skrivet: september 14, 2011, 19:37:26:26 »
Hej
Jag önskar få råd från alla er som har erfarenhet om kvalitet på stommen till en linerpool. Vi funderade först att köpa en glasfiberpool (från Scandinavienpool) men efter kommentarer från flera på forumet att glasfiberpool kan ta skada av våra kalla vintrar så har vi börjat fundera på linerpool igen. Svenska poolfabriken har ett bra erbjudande på deras Sigma pool med stomme av magnelisbehandlad stålplåt som verkar bra. Vi försöker jämföra den med Folkpools Classic 3 x 6 m med trästomme. Är det någon som har erfarenhet eller kunskap om vilken av dessa två som är bäst. Vet någon vilken som är lättast att montera.

Väldigt tacksam för svar.

Hälsningar
Ingela

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Linerpool med stålstomme eller trästomme
« Svar #1 skrivet: september 14, 2011, 20:22:10:10 »
Jag tror att behandlad stålstomme eller trästomme är likvärdiga rent livslängdsmässigt, de håller länge oavsett vilken du väljer.
Monteringsmässigt är det nog också rätt lika, vi byggde ju vår poolfabrikenpool för typ 9 år sedan och den monterade vi på en dag - bara bulta ihop.
Trästommen kanske tar något längre tid att montera, men det kan kanske någon med pool från Folkpool kommentera.
Det som tar längre tid är ju själva iordningställandet av gropen, dränering, avjämning o.s.v.
Jag tror att båda dina alternativ är bra och kommer att hålla i minst 20-30 år om inget oförutsett händer.
Ett linerbyte under den tiden kan säkert bli aktuellt dock.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Linerpool med stålstomme eller trästomme
« Svar #2 skrivet: september 15, 2011, 11:09:48:48 »
Finns även flera prisvärda stommar där stommen är betydligt mera ålderbeständig, Hd polyeten stomme eller cellplast du guter i till exempel.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Linerpool med stålstomme eller trästomme
« Svar #3 skrivet: september 15, 2011, 15:52:22:22 »
Finns även flera prisvärda stommar där stommen är betydligt mera ålderbeständig, Hd polyeten stomme eller cellplast du guter i till exempel.

Och hur välbeprövade är de poolstommarna?
Jag har allmänt dåliga erfarenhet av allt som är gjort av plast - när det gäller ålder och påverkan av sol och/eller kemikalier.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad hakansson

SV: Linerpool med stålstomme eller trästomme
« Svar #4 skrivet: september 15, 2011, 15:56:54:54 »
Och hur välbeprövade är de poolstommarna?
Jag har allmänt dåliga erfarenhet av allt som är gjort av plast - när det gäller ålder och påverkan av sol och/eller kemikalier.
Det är inte helt sant när det gäller kemikalier.Man har ju kemikalier i plastförpackning HDPE.

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Linerpool med stålstomme eller trästomme
« Svar #5 skrivet: september 15, 2011, 16:54:36:36 »
Titta tillexempel på aqvis som gör reklam här på sidan, de har tagit sol, kemi m.m. i åtanke finns säkert flera andra leverantörer också såklart.

Har byggt flera 100pooler och tycker hd polyeten är en av de bästa lösningarna i hop med liner för markpooler.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Linerpool med stålstomme eller trästomme
« Svar #6 skrivet: september 15, 2011, 16:57:00:00 »
Visst, men hur länge håller plastförpackningarna?
Sätt 40% väteperoxid i en dunk så har du i princip ingen % kvar efter några månader...

Jag tror säkert att de stommarna är bra, men de är trots allt inte speciellt beprövade, så istället för att påstå att de ÄR betydligt mera åldersbeständiga borde man väl snarare skriva att de borde vara mer beständiga, och dessutom gärna länka till källor som styrker detta.

Att bara påstå den typen av saker då vi vet att "påståenden som blir till sanningar" i ett forum som detta kan påverka hela branschen tycker jag är en lite väl tvärsäker inställning.
Jag ser dock gärna goda argument för att det skulle vara på det sättet, och objektiva fakta om de olika materialen.
Kunskap om de olika materialen är naturligtvis bra.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad psau

SV: Linerpool med stålstomme eller trästomme
« Svar #7 skrivet: september 16, 2011, 09:01:05:05 »
Har en Foolkpool med trästomme från '68 stommen är slut. man ser tydligt att plywooden är borta mellan reglarna. Reglarna är mjuka i träet under mark.
Men vad f-n poolen är över 40år och har eventuellt bytt liner en gång.
Jag hade önskat att jag kunde säga att trästomme suger för jag vill motivera en murad pool hemma men tyvärr måste jag tillstå att trästomme funkar.
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Linerpool med stålstomme eller trästomme
« Svar #8 skrivet: september 16, 2011, 13:21:50:50 »
Hej

Nu hoppas jag inte vi har väteperoxid i poolerna så de kan vi nog hoppa förtillfället ;)

Ang Uv så har du rätt men man kan göra polyetenen UV beständigm, men i detta fall pratar vi nedgrävda pooler så de ska inte komma i kontakt med solen.

Ang polyeten så är jag rätt övertygad att de flesta kan säga att det håller väldigt bra ihop med pooler, kolla bara alla slangar som ligger runt poolerna, när vi renoverar får man byta trä, plåt m.m. m.m. men aldrig eller väldigt sällan slangen och den har varit i direkt kontakt med poolvattnet helatiden.

Tror inte heller man skulle gräva ner polyeten under infrastruktur eller hus & liknande om man inte tror det är beständigt.
Eller använda det till dunkar där när man förvarar och fraktar kemi tillexempel flytande klor, saltsyra m.m.

Jag är ingen kemist och har inga papper på mina iaktaganden men mitt förnuft säger att det är tåligt.
Någon sitter säkert på jätte fina papper som säger svart på vitt vad som funkar.

MVH
Jonas som "påstår" ;)


Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Linerpool med stålstomme eller trästomme
« Svar #9 skrivet: september 16, 2011, 18:20:11:11 »
Vår poolstomme kommer i kontakt med solljus eftersom den sticker upp ca 15 cm ovan mark (reglingen för trallen).
Det jag menar är att det är lätt att vara tvärsäker, och jag kan hålla med dig om att de säkert är bra, men man måste ändå vara försiktig innan man sågar väl beprövade poolstommar till förmån för sånt som inte är beprövat.
Plast av alla sorter har gjort mig besviken många gånger, men jag har även ibland förundrats över dess tålighet.
Att veta exakt vilka plaster, med vilka tillsatser, som är dåliga, bra eller perfekta är inte lätt, och när det gäller poolstommar, precis om när det gäller annat finns det garanterat de som vill ta genvägar för att tjäna mer pengar - vilket kan resultera i sämre produkter.

Jag är personligen rätt trygg i att min poolstomme i rostfritt skall överleva mig med råge, men trots detta finns det ju beskrivet att det kan uppstå problem p.g.a. galvaniska strömmar o.dyl.
Så säker kan man ju aldrig vara.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag