VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur mycket flöde i en 4x8 pool  (läst 10929 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Andreas

  • Annorlunda pool byggare
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Höör
  • Antal inlägg: 50
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur mycket flöde i en 4x8 pool
« Svar #10 skrivet: juni 15, 2008, 13:01:42:42 »
ja Steffe
Filtret e 750 i diameter så det är därför jag vill höja flödet men tror du det funkar med att mecka dit en impeller från en Hayward pump med 22m3/ tim för det e de nästa storlek på pump gör och den har en tre fas motor på 2Hk precis som jag har nu?

Poolgiganten

Utloggad Fredrik

SV: Hur mycket flöde i en 4x8 pool
« Svar #11 skrivet: juni 15, 2008, 13:45:25:25 »
hitta manualen till någon liknande pump kanske.
http://www.haywardnet.com/products/manuals/pdfs/Manual220.pdf
ser ut som de mesta delar är samma förutom motor och impeller, har du tur så går det även att byta i din också.
tror din pump ska klara av de filter du har, sitter impellern riktigt nära huset så den inte tappar trycket (flöde) där. håll för inloppen i polen lite och se så trycket går upp på din mätare, stiger inte trycket över 1,3 bar så (läcker) pumpen vid impellorn. har du tryck så har du flöde under det trycket som visas på mätaren när du stoppar inloppen. tänk på att du har mycket mindre flöde vid högre tryck än vid låga tryck.

Utloggad Andreas

  • Annorlunda pool byggare
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Höör
  • Antal inlägg: 50
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur mycket flöde i en 4x8 pool
« Svar #12 skrivet: juni 15, 2008, 19:46:22:22 »
Om jag täpper för båda inloppen så stiger trycket från 0,4 till 0,6 bar 

Utloggad Andreas

  • Annorlunda pool byggare
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Höör
  • Antal inlägg: 50
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur mycket flöde i en 4x8 pool
« Svar #13 skrivet: juni 16, 2008, 22:54:01:01 »
Nu jäklar
Nu behöver man ingen jetstreemer, jag revisär pumpen och såg att det va ett mellanrum mellan impellern och hålet vid filter korgen, så pumpen har ju sugit inn vatten från tryck sidan, men nu satte jag ett rör i hålet som ligger kloss mot impellern så den inte kan suga vatten från tryck sidan och nu e jag uppe i 0,9 bar vi filtrering och när jag backspolar så bubblar det ordentligt i sanden, så jag får se om jag bygger en ny impeller så jag får ytterligare mer flöde, men jag ska montera ditr en frekvens omvandlare så jag kann optimera flödet och ekonomin på elmotorn.
MVH Andreas 

Utloggad zek

SV: Hur mycket flöde i en 4x8 pool
« Svar #14 skrivet: juni 16, 2008, 23:49:11:11 »
Jag har just monterat en frekvensonriktare till min och det känns bra. jag kör på lägre hastighet nattetid och drar på lite med efter bad, när det  är dåligt väder drar jag ner den till 35Hz dygnet runt. Och ang. att den inte skulle orka trycka genom filtret på låga hastigheter som någon skrev i en annan tråd stämmer inte alls, lägre flöde=lägre tryckfall.

Min teori är att det är bättre att köra lite hele tiden och dra på när det behövs än att starta och stoppa pumen varje dag och låte vattnet stå stilla hela natten.

Däremot skall jag montera en rotameter så jag kan hålla koll på flödet.
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag