VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Byggstart: Folkpool 4,5x9 med pooltak Briljant  (läst 28298 gånger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad lear76

SV: Byggstart: Folkpool 4,5x9 med pooltak Briljant
« Svar #10 skrivet: januari 30, 2012, 10:28:18:18 »
Oj vad stenigt det var, men framåt går det...
Levereras i april 2012: Folkpool Classic 4,5x9 (Mosaik quadra) med Powerline 110 värmepump, Saltklorinator Tri18+TriPro och pooltak Briljant 5x10

Poolgiganten

Utloggad KarlINykvarn

SV: Byggstart: Folkpool 4,5x9 med pooltak Briljant
« Svar #11 skrivet: januari 30, 2012, 13:53:22:22 »
När jag ser de skarpa schakt-kanterna och den torra gropen så ångrar jag så bittert att jag inte schaktade på vintern..... kan bara säga "var glad" !!! :-)

Lycka till
Förr: 5m i dia ovanmark med sandfilter
Nu: 6*12m med djupdel. 23kw värmare, saltklorinator. 6*300w lampor, roman-trappa, trampolin, 190m2 trall, 6 hundar, 1 stall, 3 hästar, 2 barn, 1 sambo och lilla jag!

http://otursnisse.blogspot.com/

Utloggad MathiasS

SV: Byggstart: Folkpool 4,5x9 med pooltak Briljant
« Svar #12 skrivet: januari 30, 2012, 17:35:31:31 »
Ja jädrar vilka stenar. Det är när man ser sådant man lägger grävasjälvplanerna på is.... Med något mindre än en 3,5t så blir det oerhört svårt att få upp dessa...... och även med en 3.5t hade man nog fått putta upp stenarna...

....fast några sådana stenar har inte jag på tomten så jag ger inte upp kansjälv ännu...:)
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Tate

SV: Byggstart: Folkpool 4,5x9 med pooltak Briljant
« Svar #13 skrivet: januari 30, 2012, 19:41:59:59 »
Snygg grop! Och snygga stenar, du kan ju bygga dig en liten pyramid eller så av dem!

Jag ser att poolen inte levereras förrän i april, kommer du täcka kanterna så att de inte glider ner under regnväder? Jag skulle också gärna börja nu, men vår tomt består av lera plus lite mer lera, så det brukar ju vara väldigt festligt att ha det uppgrävt en längre tid.

Utloggad lear76

SV: Byggstart: Folkpool 4,5x9 med pooltak Briljant
« Svar #14 skrivet: januari 30, 2012, 22:29:50:50 »
Snygg grop! Och snygga stenar, du kan ju bygga dig en liten pyramid eller så av dem!

Jag ser att poolen inte levereras förrän i april, kommer du täcka kanterna så att de inte glider ner under regnväder? Jag skulle också gärna börja nu, men vår tomt består av lera plus lite mer lera, så det brukar ju vara väldigt festligt att ha det uppgrävt en längre tid.

Tack :) Jo jag täcker in botten och väggar med markduk imorgon, dräneringsrör på plats och till sist singel i botten. Sen får det vara så tills vårsolen börjar värma ordentligt - så får vi se hur det går sen.
Levereras i april 2012: Folkpool Classic 4,5x9 (Mosaik quadra) med Powerline 110 värmepump, Saltklorinator Tri18+TriPro och pooltak Briljant 5x10

Utloggad lear76

SV: Byggstart: Folkpool 4,5x9 med pooltak Briljant
« Svar #15 skrivet: februari 04, 2012, 17:36:22:22 »
Okej, nu är dräneringen på plats, brunnen likaså. Bottnen fylld med 8-16 singel.
Levereras i april 2012: Folkpool Classic 4,5x9 (Mosaik quadra) med Powerline 110 värmepump, Saltklorinator Tri18+TriPro och pooltak Briljant 5x10

Utloggad lear76

SV: Byggstart: Folkpool 4,5x9 med pooltak Briljant
« Svar #16 skrivet: maj 01, 2012, 19:48:44:44 »
Hej på er alla! Nu är det vår, även här längre norrut. Poolen och pooltaket är levererat och jag har pumpat ut allt vatten ur brunnen. Dags att börja kavla upp ärmarna!
Levereras i april 2012: Folkpool Classic 4,5x9 (Mosaik quadra) med Powerline 110 värmepump, Saltklorinator Tri18+TriPro och pooltak Briljant 5x10

Utloggad Tate

SV: Byggstart: Folkpool 4,5x9 med pooltak Briljant
« Svar #17 skrivet: maj 02, 2012, 22:23:21:21 »
Härligt! Här ska det påbörjas med montering imorgon! Du som tycks bygga själv, var har du lagt dräneringsrören? Vad står det i manualen, för min tycks vara på villovägar?

Utloggad lear76

SV: Byggstart: Folkpool 4,5x9 med pooltak Briljant
« Svar #18 skrivet: maj 02, 2012, 23:02:16:16 »
Hej, jo jag tänkte nog försöka bygga allt själv. Angående dräneringsrören så ska det vara såhär:

Man schaktar gropen 182 cm djup från färdig poolkant (exklusive sargen). Sen lägger man ned markduken och placerar dräneringsrören ovanpå duken, runt kanterna i gropen. Efter detta fyller man med singel så att djupet från färdig poolkant blir 165 cm.

Detta betyder alltså att singelbädden ovanpå markduken blir 17 cm tjock och att dräneringsrören ligger längst ned i singelbädden. I mitt fall är dräneringsrören 11 cm i diameter och detta betyder att det ligger ca 6 cm singel ovanpå rören.
Levereras i april 2012: Folkpool Classic 4,5x9 (Mosaik quadra) med Powerline 110 värmepump, Saltklorinator Tri18+TriPro och pooltak Briljant 5x10

Utloggad Tate

SV: Byggstart: Folkpool 4,5x9 med pooltak Briljant
« Svar #19 skrivet: maj 03, 2012, 20:38:22:22 »
Tack! Hur går det? Påbörjat något än? Mina poolbyggare jobbade några timmar idag, och fick delar av poolen på plats. Tydligen var den svårare att montera är de vanliga träpoolerna. Får se vad de får ihop imorgon.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag