VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: DenForm pool i Kalmar, UPM komposittrall, Brovema väv  (läst 72141 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad solhaga

SV: DenForm pool i Kalmar, UPM komposittrall, Brovema väv
« Svar #80 skrivet: augusti 17, 2016, 07:23:24:24 »
I år blev det lite uppdateringar.

Fick till slut upp min upprullare, samt att jag fixade en sarg över kanten.

Blev rätt ok kan jag tycka.

Före och efter bilder
Ser bra ut!

Kommer sjalv att få problem med ändträ.
Din lösning med "trappavsatser" hade varit ett alternativ om det inte hade varit för den extra höjden/kanten det innebär.
Har du undersökt/utvärderat diverse färdiga trappnosar, exempelvis denna?

Poolgiganten

Utloggad Kalmarman

  • Fast i poolträsket
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 206
  • Total likes: 15
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: DenForm pool i Kalmar, UPM komposittrall, Brovema väv
« Svar #81 skrivet: augusti 24, 2016, 15:24:08:08 »
Jag gjorde ett misstag när jag gjorde pooldäcket, det var att inte släppa ut däcket över min sarg. så jag kunde inte ha en enklare trappnos utan behövde ngt mer rejält..

fördelen med en högre kant är att den skiten som lätt åkte i har svårare att trilla ner i poolen nu.
DreamPool 730, Hayward Powerline 60, Saltklorinator FP15, DenForm TP100 Pump, 50kg sandfilter. Komposit trall. Min byggtråd http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7264.0;all

Utloggad solhaga

SV: DenForm pool i Kalmar, UPM komposittrall, Brovema väv
« Svar #82 skrivet: augusti 24, 2016, 20:20:42:42 »
Jag gjorde ett misstag när jag gjorde pooldäcket, det var att inte släppa ut däcket över min sarg. så jag kunde inte ha en enklare trappnos utan behövde ngt mer rejält..

fördelen med en högre kant är att den skiten som lätt åkte i har svårare att trilla ner i poolen nu.

Aha, såg inte det innan. 8)
I mitt fall så måste jag dra fram över kanten då den är av cellplast (Tjälldén-block).

Nöjd annars med komposittrall så här efter några år?

Utloggad Kalmarman

  • Fast i poolträsket
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 206
  • Total likes: 15
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: DenForm pool i Kalmar, UPM komposittrall, Brovema väv
« Svar #83 skrivet: augusti 24, 2016, 22:40:51:51 »
Aha, såg inte det innan. 8)
I mitt fall så måste jag dra fram över kanten då den är av cellplast (Tjälldén-block).

Nöjd annars med komposittrall så här efter några år?


Ja absolut. Vi har komposit i tre olika väderstreck och ingen av dessa visar ngra blekningstendenser. Jag har lite bitar sparade som ligger dels inomhus och i norrläge. Som jag har som referens mot blekningen.

Den är lättare att rengöra än min kiselimpregneerade trall.
Nackdelen är den södra altanen kan bli lite väl varm att gå barfota på. 😂😂
DreamPool 730, Hayward Powerline 60, Saltklorinator FP15, DenForm TP100 Pump, 50kg sandfilter. Komposit trall. Min byggtråd http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7264.0;all

Utloggad solhaga

SV: DenForm pool i Kalmar, UPM komposittrall, Brovema väv
« Svar #84 skrivet: augusti 25, 2016, 07:12:04:04 »

Ja absolut. Vi har komposit i tre olika väderstreck och ingen av dessa visar ngra blekningstendenser. Jag har lite bitar sparade som ligger dels inomhus och i norrläge. Som jag har som referens mot blekningen.

Den är lättare att rengöra än min kiselimpregneerade trall.
Nackdelen är den södra altanen kan bli lite väl varm att gå barfota på. 😂😂

Ok, tack för dina svar. De har hjälpt mig mycket.

Utloggad Kalmarman

  • Fast i poolträsket
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 206
  • Total likes: 15
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: DenForm pool i Kalmar, UPM komposittrall, Brovema väv
« Svar #85 skrivet: september 12, 2018, 08:50:40:40 »
Då var denna säsongen över.  Eller rättare sagt redan för 4v sedan.

Var ute på tomten och hör helt plötsligt hur pumpen ändrar ljud och pumpar luft.
Stänger av och ser att det inte kommer vatten till pumpen.  Vattennivån hade sjunkt till under min på mindre än en vecka.

Ingen väta någonstans. Alla kopplingar är ok.  fyller upp poolen igen och kör igång.  Allt funkar som det ska.
Pumpen matar på och det är torrt.

Stänger av tekniken och låter poolen vara. Efter ngra dagar har nivån sjunkit igen.

Torrt och fint fortfarande. mm

Fyller upp och låter den vara. Diverse andra uppgifter gjorde att jag inte kunde kolla vidare förrän i helgen.

Återigen hade nivån gått ner.  Fyller upp och kör igång.   
Nu kollar jag över allt .. Ruckar på sandfiltret .. Vipps. så kom det vatten..

Hittade boven i dramat.  Sandfiltret läcker i botten. Och stativet har ett dräneringshål i botten. Där av att inget vatten syntes.
Vattnet gick igenom hålet i sandfiltret, ner genom stativet och genom ett kvisthål i botten på mitt teknikhus.

Mellan botten på mitt lilla hus och marken har jag makadam och singel.  Så allt vatten har smitit ut utan att jag har märkt det.

Troligtvis en liten frostsprängning som sedan har växt. 

Skönt att jag hittade skiten, så nu blir det att hitta ett nytt sandfilter.

Men vilken sommar det har varit.
DreamPool 730, Hayward Powerline 60, Saltklorinator FP15, DenForm TP100 Pump, 50kg sandfilter. Komposit trall. Min byggtråd http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7264.0;all

Utloggad Kalmarman

  • Fast i poolträsket
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 206
  • Total likes: 15
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: DenForm pool i Kalmar, UPM komposittrall, Brovema väv
« Svar #86 skrivet: juni 03, 2019, 07:48:25:25 »
Nu när det nya filtret är i gång för detta året så var det dax att besikta det gamla läckande filtret.

Det var inte bara ett hål, utan totalt fyra sprickor på två ställen.

DreamPool 730, Hayward Powerline 60, Saltklorinator FP15, DenForm TP100 Pump, 50kg sandfilter. Komposit trall. Min byggtråd http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7264.0;all

Utloggad Kalmarman

  • Fast i poolträsket
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 206
  • Total likes: 15
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: DenForm pool i Kalmar, UPM komposittrall, Brovema väv
« Svar #87 skrivet: september 19, 2019, 16:23:31:31 »
Då är detta kapitel slut för min del.

Har verkligen nyttjat poolen flitigt. Men nu blir det ngra år utan pool.

Då vi har köpt en gård i stället, på sikt blir det något badbart, och har haft mycket nytta av forumet.

I'll be back
DreamPool 730, Hayward Powerline 60, Saltklorinator FP15, DenForm TP100 Pump, 50kg sandfilter. Komposit trall. Min byggtråd http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7264.0;all

Utloggad TommyC

SV: DenForm pool i Kalmar, UPM komposittrall, Brovema väv
« Svar #88 skrivet: september 19, 2019, 17:44:54:54 »
Kul! Då ser vi fram emot en byggtråd om några år  O0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan