VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: DenForm pool i Kalmar, UPM komposittrall, Brovema väv  (läst 72148 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kalmarman

  • Fast i poolträsket
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 206
  • Total likes: 15
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: DenForm pool i Kalmar, UPM komposittrall, Brovema väv
« Svar #70 skrivet: maj 21, 2015, 10:30:58:58 »
Bara att springa över till våran hydraulikleverantör tvärsöver gatan från
jobbet och skaffa en ny..

sedan så
DreamPool 730, Hayward Powerline 60, Saltklorinator FP15, DenForm TP100 Pump, 50kg sandfilter. Komposit trall. Min byggtråd http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7264.0;all

Poolgiganten

Utloggad Kalmarman

  • Fast i poolträsket
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 206
  • Total likes: 15
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: DenForm pool i Kalmar, UPM komposittrall, Brovema väv
« Svar #71 skrivet: maj 21, 2015, 10:32:26:26 »
Sedan fick jag order av frun att åka och köpa penseer..

mm blev ngt annat.


DreamPool 730, Hayward Powerline 60, Saltklorinator FP15, DenForm TP100 Pump, 50kg sandfilter. Komposit trall. Min byggtråd http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7264.0;all

Utloggad Kalmarman

  • Fast i poolträsket
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 206
  • Total likes: 15
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: DenForm pool i Kalmar, UPM komposittrall, Brovema väv
« Svar #72 skrivet: maj 21, 2015, 10:33:15:15 »
Provade att ställa den utanför entreen men ..
Nej.. den passar bättre vid poolen, bland sina kompisar

DreamPool 730, Hayward Powerline 60, Saltklorinator FP15, DenForm TP100 Pump, 50kg sandfilter. Komposit trall. Min byggtråd http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7264.0;all

Utloggad AmeriSwede

SV: DenForm pool i Kalmar, UPM komposittrall, Brovema väv
« Svar #73 skrivet: maj 31, 2015, 02:13:55:55 »
Komposit trall
Nöjd?

Utloggad Kalmarman

  • Fast i poolträsket
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 206
  • Total likes: 15
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: DenForm pool i Kalmar, UPM komposittrall, Brovema väv
« Svar #74 skrivet: maj 31, 2015, 23:06:16:16 »
Komposit trall
Nöjd?

Absolut. Har ibland funderat på att byta ut även den tryckimpregnerade altanen till UPM trall.

Har pooldäcket, entretrappen samt en altan i UPM och är sjukt nöjd
DreamPool 730, Hayward Powerline 60, Saltklorinator FP15, DenForm TP100 Pump, 50kg sandfilter. Komposit trall. Min byggtråd http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7264.0;all

Utloggad Kalmarman

  • Fast i poolträsket
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 206
  • Total likes: 15
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: DenForm pool i Kalmar, UPM komposittrall, Brovema väv
« Svar #75 skrivet: juni 26, 2015, 22:47:04:04 »
I söndags så hörde jag hur cirkulationspumpen ändrar ljud. Den får inte inte runt vattnet.  Stoppar pumpen felsöker lite snabbt.  Min sil i skimmern har knäckts.  ??? ???

Med hjälp av avloppsrensaren till högtryckstvätten så får jag loss en bit som satt i slangen på sugsidan.

Körde igång och trodde allt var frid och fröjd. Samtidigt så toppfyllde jag poolen till strax under "normal" läget dvs mellan min och Max.

MEN idag när jag kommer hem från jobbet så hör jag direkt. Ngt är fel. Ser att vatten nivån är på min läget.
Pumpen drar inte runt vattnet.

LÄCKA  :o :o :o :o!!!

Ser att min dränplugg till VP har gått av och att det har läckt ur vatten den vägen. Stängde av bypassen och kollade vart vatten nivån låg i skimmern

Nu till saken.
Har under hela maj och juni sett att det har kommit jord/sand ut i poolen.  Trodde först att det var de kraftiga vindarna som hade vispat in skit under täcket.


Vatten nivån hade inte sjunkit mellan kl16 till 20. Ligger fortfarande på minläget i skimmern. Med systemet avstängt och bypassen till VP i stängt läge.
Känns ändå märkligt om det bara är pluggen i VP som då har läckt 2,2m3 sedan i söndags.

Är det rimligt att det bara är pluggen.

 Vart kommer då jorden/sanden ifrån.
Kan jag ha fått hål i en slang på trycksidan.
Skulle kapillär effekten av ett hål kunna dra med sig jord ?

« Senast ändrad: juni 26, 2015, 22:53:19:19 av Kalmarman »
DreamPool 730, Hayward Powerline 60, Saltklorinator FP15, DenForm TP100 Pump, 50kg sandfilter. Komposit trall. Min byggtråd http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7264.0;all

Utloggad TommyC

SV: DenForm pool i Kalmar, UPM komposittrall, Brovema väv
« Svar #76 skrivet: juni 27, 2015, 09:32:23:23 »
Det är väldigt osannolikt att det ska gå hål i en PEM- eller PVC-slang om man inte misshandlar den med något verktyg.

Mer troligt att någon dysa i sandfiltret hoppat ur sitt läge. Det kanske har att göra med tryckförändringarna som uppstod när slangen var blockerad av delarna från den knäckta silkorgen.

Hur dränpluggen kunde gå av begriper jag inte. Du kan ju lossa den och mäta hur lång tid det tar att fylla en 10 litershink så är det bara att räkna sen hur lång tid det tar att läcka 2,2 m3 den vägen.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Kalmarman

  • Fast i poolträsket
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 206
  • Total likes: 15
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: DenForm pool i Kalmar, UPM komposittrall, Brovema väv
« Svar #77 skrivet: juni 27, 2015, 17:13:39:39 »
Det är väldigt osannolikt att det ska gå hål i en PEM- eller PVC-slang om man inte misshandlar den med något verktyg.

Mer troligt att någon dysa i sandfiltret hoppat ur sitt läge. Det kanske har att göra med tryckförändringarna som uppstod när slangen var blockerad av delarna från den knäckta silkorgen.

Hur dränpluggen kunde gå av begriper jag inte. Du kan ju lossa den och mäta hur lång tid det tar att fylla en 10 litershink så är det bara att räkna sen hur lång tid det tar att läcka 2,2 m3 den vägen.

Orginal pluggen råkade jag dra av i våras och satte dit en plast plugg från hydraulikfirman nära jobbet. Denna klarade dock inte av det trycket från min cirkulationspump så det blev utmattningsbrott på denna.

Ang jorden så har ju det varit redan innan denna fadäs.

Men jag var inne på folkpool idag för att skaffa en ny plugg men givetvis fortfarande ingen hemma  ???

Pratade lite med dom ang jord/sand bekymret och direkt frågade han mig om vad jag hade för pump. Jag uppgraderade när jag bytte till saltklorinator och har nu en 2kW pump.
Nu visar det sig att med största sannolikhet att jag har fått gångar i sanden pga av att min pump är för stor för sandfiltret. Så den sanden jag har inte orkar hålla emot trycket från denna pumpen.

Kommer att gå ifrån mitt 55kg filter till ett 100kg filter som är dimensionerat för denna pumpen.

Ska i morgon öppna sandfiltret och röra runt i sanden. För att försöka stänga stråken.
Han trodde inte att dysan /dysorna hade hoppat ur läget.
DreamPool 730, Hayward Powerline 60, Saltklorinator FP15, DenForm TP100 Pump, 50kg sandfilter. Komposit trall. Min byggtråd http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7264.0;all

Utloggad Kalmarman

  • Fast i poolträsket
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 206
  • Total likes: 15
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: DenForm pool i Kalmar, UPM komposittrall, Brovema väv
« Svar #78 skrivet: maj 13, 2016, 11:42:42:42 »

Men jag var inne på folkpool idag för att skaffa en ny plugg men givetvis fortfarande ingen hemma  ???


Det tog alltså nästan ett år för Hayward och folkpool att få fram en ny och uppdaterad plugg. Skrämmande.
Jag fick en mässingsplugg som de tyckte jag skulle ha som temporär lösning förra året, men den satte jag aldrig in då jag har en saltvattenspool.

Nu rullar poolen sedan den 5/5, premiär doppen var den 7/5 med bara 15°

Har införskaffat mig en upprullningsanordning till poolduken.
Så har ni ngra bra förslag på hur jag ska fästa duk och rullen mot varandra. ?
DreamPool 730, Hayward Powerline 60, Saltklorinator FP15, DenForm TP100 Pump, 50kg sandfilter. Komposit trall. Min byggtråd http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7264.0;all

Utloggad Kalmarman

  • Fast i poolträsket
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 206
  • Total likes: 15
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: DenForm pool i Kalmar, UPM komposittrall, Brovema väv
« Svar #79 skrivet: augusti 15, 2016, 16:03:19:19 »
I år blev det lite uppdateringar.

Fick till slut upp min upprullare, samt att jag fixade en sarg över kanten.

Blev rätt ok kan jag tycka.

Före och efter bilder


DreamPool 730, Hayward Powerline 60, Saltklorinator FP15, DenForm TP100 Pump, 50kg sandfilter. Komposit trall. Min byggtråd http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7264.0;all

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan