VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Gjutgrus ist för makadam?  (läst 7628 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daphne

Gjutgrus ist för makadam?
« skrivet: mars 30, 2009, 18:29:12:12 »
Hej,
"min" grävare frågade om vi inte ville ha gjutgrus istället för makadam i botten.
Jag har läst lite och undrar om inte det är lite för finkornigt för att ha som dräneringsunderlag, men jag vet ju inte egentligen. Vad säger ni som vet lite om sånt här? Anledningen skulle vara att gjutgrus är billigare än makadam, men jag vill inte vara dumsnål.

Poolstores Flexipool 4x8 m Roman-end trappa, Carraraliner, Zodiac Tri Mid Saltklorinator, Fairland VP samt ett Klasik No Line Tak!

Poolgiganten

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Gjutgrus ist för makadam?
« Svar #1 skrivet: mars 30, 2009, 19:10:12:12 »
Hej Daphne!
Jag skulle inte ta gjutgrus! Det är inte kapillärbrytande (innehåller alltför små fraktioner, från 0 mm och uppåt) och då blir botten fuktig. Nej ta makadamm (kross) som blir torr och fast när du paddat. Jag valde 8-11 som var lätt att skyffla ut till rätt nivå. Det får kosta för att bli bra.
Hälsningar, Dacke.
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad Daphne

SV: Gjutgrus ist för makadam?
« Svar #2 skrivet: mars 30, 2009, 19:58:24:24 »
Tack för svaret Dacke,

Det var så jag kände också, när grävaren (han har säkert ett namn också) var här inne och läste så insåg han också att det skulle vara dränerande, så det blir makadam 16-32.

Poolstores Flexipool 4x8 m Roman-end trappa, Carraraliner, Zodiac Tri Mid Saltklorinator, Fairland VP samt ett Klasik No Line Tak!

Utloggad Stefan 1

  • Byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleberga Lunds kommun
  • Antal inlägg: 336
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolkungen 4x8 romersk trappa
    • Visa profil
SV: Gjutgrus ist för makadam?
« Svar #3 skrivet: april 01, 2009, 16:22:36:36 »
Tungjobbad storlek på sten om man inte har maskin, men det har du väl Daphne?
Mvh Stefan

Utloggad Pea

SV: Gjutgrus ist för makadam?
« Svar #4 skrivet: april 01, 2009, 19:22:34:34 »
11/16 räcker och är betyligt mer lättjobbat, spola gärna med trädgårds slangen i grushögen då och då, ju renare från damm detso bättre.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Daphne

SV: Gjutgrus ist för makadam?
« Svar #5 skrivet: april 01, 2009, 20:38:05:05 »
Hej på Er,

Jo då grävisen hjälpte till med gruset också, vilken hjälte  O0! `
Det blev någon form av makadam inte 16-32 utan en storlek mindre, nu är allt utkört och paddat både makadam och det finare gruset/mjölet ovanpå! Dock har vi upplevt att det är svårt att få allt precis rakt. Vi har mätt och paddat mätt och paddat, rakat om och om igen, men helt rakt blir det inte. Någon annan som upplevt samma sak? Finns det något fiffigt sätt att få det helt rakt? Vi vill ju inte ha en vattenlinje som är sned.
Poolstores Flexipool 4x8 m Roman-end trappa, Carraraliner, Zodiac Tri Mid Saltklorinator, Fairland VP samt ett Klasik No Line Tak!

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Gjutgrus ist för makadam?
« Svar #6 skrivet: april 01, 2009, 21:28:42:42 »
Hej Yvonne!
Hur mycket skiljer det mellan högsta och lägsta stället?
Folkpool säger i sin byggbeskrivning att botten kan skilja +-2-3cm (gäller bärlagret). Stenmjölet skall packas och justeras till några mm noggrannhet. Det översta skiktet får du nog dra av med en lång bräda som stöder på rätbrädor (eller rör) som grävs ner horisontellt. När allt är klart tar du upp dessa och fyller spåren med stenmjöl.
Skall du ha isolering i botten? ???

Min grävare har paddat och justerat bärlagret med 1 cm noggrannhet.

Dacke.
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad Daphne

SV: Gjutgrus ist för makadam?
« Svar #7 skrivet: april 01, 2009, 21:41:40:40 »
Det är någon cm skillnad, men vi fortsätter arbetet med rätbrädor under morgondagen.

Jo, vi ska ha isolering i botten, men jag kommer att göra det enligt beskrivningen dvs ha isoleringen inuti stommen och bottenmattan ovanpå. Vi får leva med eventuella märken efter hälar och dylikt.

Poolstores Flexipool 4x8 m Roman-end trappa, Carraraliner, Zodiac Tri Mid Saltklorinator, Fairland VP samt ett Klasik No Line Tak!

Utloggad mirakeles

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 68
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Gjutgrus ist för makadam?
« Svar #8 skrivet: april 11, 2009, 11:22:19:19 »
Hej!
När vi lägger finsats (betong) gör vi en grej som jag använder även vid stenläggning.
Man skaffar sig 1 st rätstock /bräda antingen hela bredden  eller lite mer än halva bredden på poolen. 4/6 st lister 10-12 mm  ca 2.5 meter långa. hyfsat raka
såga av klossar ca 60 mm  av listerna,  hur många är beroende på hur många punkter man skall göra dvs hur lång poolen är och hur långt din rätstock når x 1,5 st.
Lägg ut gruset,  grov rikta och padda
Lägg rätstocken i längdriktningen på poolen , markera punkstället ca 20 cm kortare på vart håll från ändarna på stocken, gör så tills poolen tar slut. upprepa på andra långsidan.
lägg 1 kloss på varje punkt som är markerad
Ta en av de extra klossarna och lägg på klossen vid 1:a markeringen , banka ner till önskad höjd, detta är färdig höjd och riktpunkt.
Lägg nu en extra kloss på nästa punkt, (skrapa lite i grusen mellan punkterna) lägg rätstocken med lodstock på mellan punkterna och banka ner nummer 2 i våg osv.
När en sida är gjord ta bort de extra klossarna utom på 1:a punkten
den används för att väga över till andra långsidan.
När alla punkterna är klara så ta bort alla extra klossar
Ta rätstocken och lägg mellan punkterna och stocka försiktigt en ränna mellan punkterna (på kvarvarande klossar) längs med poolen.
lägg i listen på bägge sidor,fylla till runt listen, börja stocka av.
se till så att ni har gott om ränna till listen så kan ni  skjuta med er listen och laga igen rännan efter hand med skurbrätte. om det saknas grus så släng i lite och banka till det med skyfflen.
Detta kanske verkar svårt men är enkelt efter ett tag och har väldigt hög noggrannhet beroende på lodstocken.'
Jag vet att detta är lite försent men jag har varit på semester <sol>
Men det kan ju alltid hjälpa någon annan  :)
Lycka till  O0
MVH Micke
Ps. ett litet tillägg om ni vill ha fall så lägg bara på fler klossar innan ni gör "rännorna"   DS.
« Senast ändrad: april 25, 2009, 06:30:27:27 av mirakeles »

Utloggad Pea

SV: Gjutgrus ist för makadam?
« Svar #9 skrivet: april 11, 2009, 19:23:27:27 »
bra manual Micke, den tackar vi för  O0
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan