VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Läckage, Thermopool  (läst 10880 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad rooki

SV: Läckage, Thermopool
« Svar #20 skrivet: juni 25, 2015, 17:29:54:54 »
Pool natttid.

Poolgiganten

Utloggad rooki

SV: Läckage, Thermopool
« Svar #21 skrivet: juni 25, 2015, 17:32:07:07 »
Nu börja jag misstänka att det är läcka i duken, precis vid inloppet, jag tror att när det uppstår trycket så kommer läckan.
Jag har tagit bort munstycket till inloppet för att minska trycket och kolla om det blir någon skillnad.
Går det att åtgärda duken mot inloppet i fall det läcker där, t.ex tätning massa.
Eller behöver man byta duken?

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: Läckage, Thermopool
« Svar #22 skrivet: juni 25, 2015, 19:16:03:03 »
Prova att smeta lite transparant silikon runt inloppen där du skurit ut för linern

Utloggad rooki

SV: Läckage, Thermopool
« Svar #23 skrivet: juni 26, 2015, 12:18:33:33 »
Nu tror jag att felet är hittat.
Det blev ingen minskning på vatten nivå under natten, och systemet har varit igång, den enda skillnaden är att jag tog bort kularna ifrån inloppet, och då blev det mindre tryck.
Det verkar som att duken ge sig och släpper vatten vid större tryck, kan vara för att jag har två st packning på inloppet, en bakom duken och en framför den. Enl pool leverantör det behövs endast bakom duken mot stomme, och menade att det blir för mycket för skruven med två stycken så att den in får tillräckligt med gängar.
Nu blir det att sänka vatten nivå och göra om, och kanske passa på att dra gängtape och inloppet som jag hade missat när sätt dit den sist.

Utloggad fredsan

SV: Läckage, Thermopool
« Svar #24 skrivet: juni 26, 2015, 14:15:16:16 »
Nu tror jag att felet är hittat.
Det blev ingen minskning på vatten nivå under natten, och systemet har varit igång, den enda skillnaden är att jag tog bort kularna ifrån inloppet, och då blev det mindre tryck.
Det verkar som att duken ge sig och släpper vatten vid större tryck, kan vara för att jag har två st packning på inloppet, en bakom duken och en framför den. Enl pool leverantör det behövs endast bakom duken mot stomme, och menade att det blir för mycket för skruven med två stycken så att den in får tillräckligt med gängar.
Nu blir det att sänka vatten nivå och göra om, och kanske passa på att dra gängtape och inloppet som jag hade missat när sätt dit den sist.

Bra att du verkar löst mysteriet. Fråga: antar att vattnet hamnat innanför linern och att du har hål i plattan så att vattnet hittar ner i dräneringen? I så fall; var tar vattnet vägen därifrån?

Utloggad rooki

SV: Läckage, Thermopool
« Svar #25 skrivet: juni 28, 2015, 20:18:44:44 »
Ja, det finns hål i platta.
Hur många gummiring har ni runt inloppet en eller två?
I fall bara en sitter den då bakom liner mot stomme eller ?

Utloggad MathiasS

SV: Läckage, Thermopool
« Svar #26 skrivet: juni 29, 2015, 07:52:46:46 »
Jag har pahlens inlopp i rostfritt, där sitter det en packning på varje sida om linern och sedan en större bricka utanpå det som fördelar trycket. Sist kula och framsidan i rf.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad rooki

SV: Läckage, Thermopool
« Svar #27 skrivet: juni 29, 2015, 08:17:09:09 »
Okej, är det samma när det gäller plast ?
Har pratat med poolsäljare och han säger att man behöver endast ha tätning bakom duken mot poolstomme.

Utloggad fredsan

SV: Läckage, Thermopool
« Svar #28 skrivet: juni 29, 2015, 08:21:51:51 »
Okej, är det samma när det gäller plast ?
Har pratat med poolsäljare och han säger att man behöver endast ha tätning bakom duken mot poolstomme.

Jag har plast och har fått dubbla packningar. Dock inte monterat än

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan