VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Linern släpper färg  (läst 7148 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lampan

  • Gäst
Lampan
Linern släpper färg
« skrivet: augusti 02, 2012, 19:58:31:31 »
Är inne på fjärde säsongen med vår miamipool. Jag har märkt att linern börjar släppa färg i hörnen strax ovanför vattenlinjen. Vad kan det bero på? Det uppstod första gången för ca en månad sedan när vi rengjorde linern med medel och svamp från folkpool. Nu är det nästan helt blekt och det släpper också mer när vi går över med svampen. Kommer också att kolla om det finns garanti som täcker.

Poolgiganten

Utloggad 8x4RomanSalt

SV: Linern släpper färg
« Svar #1 skrivet: juni 19, 2020, 18:11:57:57 »
Hej Lampan

Fick du något svar på vad som hade orsakat detta? Vi har ett liknande problem nu och vill verkligen förstå vad som händer.

Mvh

Utloggad Erica

SV: Linern släpper färg
« Svar #2 skrivet: juni 19, 2020, 18:25:37:37 »
Släppa färg ? Färgen i en liner ligger inte utanpå utan är inbakad i plasten. Den kan blekas men inte lossna/släppa. Men alla pooler som har liner eller som är målade får en blekning vid vattenlinjen, en kombination av kloret i vattnet och tillgången på syre och UV-ljus från solen. hur pass snabbt det går kan naturligtvis variera beroende på kvalitet på linern, läge (hur mycket sol som träffar den) och inte minst hur hög klorhalt som man håller i poolen, liksom pH-värdet. Om man kör med alltför hög klorhalt kan processen ske mycket snabbare än normalt.

Utloggad 8x4RomanSalt

SV: Linern släpper färg
« Svar #3 skrivet: juni 19, 2020, 20:06:06:06 »
Hej igen

Ja färgen släpper, jag skrev en annan fråga i ämnet och jag klipper in texten därifrån här och lägger till en bild:

Bilden: Se hur färgen släpper. Framförallt längs kanterna i botten men även överallt fast det syns mindre på bilden. Notera också färgflagorna som samlas i trappan. Det är blå färg från linern.

Hej poolexperter

Vi har byggt en nedgrävd pool för ett par år sedan, det är en 8x4m pool med blå mosaikliner. Vi använder en saltklorinator och poolen har även ett klarglas(plast)tak som oftast är fördraget.

Problemet: Det har nu blivit tydligt att färgen på linern flagnar av, det är alltså ett mosaikmönster som är tryckt på linern och denna är i mer eller mindre upplöst tillstånd nu. Skrapar jag med fingret på färgen så känns det skrovligt och färgen lossnar lätt. Det känns faktiskt som att skrapa på en trisslott, men utan det roliga i och med att det är omöjligt att vinna.

Jag undrar nu vilken eventuell obalans i vattnet som skulle kunna skapa detta problem? Poolvattnet har kontrollerats regelbundet och pH och klor har justerats efter hand om det har varit felaktiga värden. Vi har genomgående haft klart och fint vatten som har varit toppen att bada i. Någon gång har pH varit högt, någon gång har klor blivit för högt. Den första vintern var även kalk för lågt men justerades på våren.

Viktigt att nämna att linern inte är blekt, utan det är färgen som flagnar av, idag såg jag en hel mosaikruta som flöt runt i vattnet. Status nu är att längs kanterna rund botten är poolen helt vit och man kan se skillnad dag för dag.

Hoppas på svar här!

Utloggad Erica

SV: Linern släpper färg
« Svar #4 skrivet: juni 19, 2020, 23:48:33:33 »
I första inlägget stod stod inget om mosaikliner, bara att linern släppte färg. Jag utgick ju då från att det var en vanlig, genomfärgad liner. Det är alltså ett mönster som försvinner, inte själva genomfärgningen. Då ser det ju lite annorlunda ut.

Lågt kalk är inget problem, lågt klor kan ge andra problem men inte blekning eller att något lossnar. Högt klor kan ge problem, men då skall man upp rejält högt. pH-avvikelser som är tillfälliga har heller ingen stor inverkan - långtidskörning på helt fel pH kan ge oväntade kemiska problem. Hur har det varit med temperaturen ? För låg spelar ingen roll, men för höga temperaturer skadar lätt linern. Du har ett pooltak, vid långvarig sol kan det drivas upp rätt höga temperaturer. Precis vad linern tål vet väl bara leverantören, men för hög temperatur i poolen brukar leda till problem med garantier vad det gäller linerpooler över huvud taget. Om du har dokumentation på poolen så borde det finnas angivet vilken max. temp. som man får köra den på.

Utloggad 8x4RomanSalt

SV: Linern släpper färg
« Svar #5 skrivet: juni 20, 2020, 07:04:06:06 »
Ja det är en mosaikliner. pH värdet har kontrollerats regelbundet och har ibland gått upp mot 7,8 men vi har justerat det med sänk pH. Jag tror  att klorinatorn drar upp pH. Det har gjort att alkalinintet gått ner över tid men även det justerar vi då och då. Temperaturen i poolen låg förra säsongen (den enda säsongen) på mellan 25 och 28 grader. Vi körde poolen från mitten av maj 2019 till slutet av oktober, men värmen stängdes av i början av september.

Pooltaket lade vi på den 18 augusti 2019 så jag har svårt att se att det skulle orsakat för hög värme. Linern ska klara max 30 grader enligt tillverkaren.

Jag har även en bekant som 2018 körde en likadan pool, fast äldre, under lång tid med på tok för högt pH i vattnet. Detta orsakade fula kalkutfällningar som tillsammans med tallpollen gav en gul rand i vattenlingen som är omöjlig att få bort. Men färgen lossnade som för mig.

Eftersom att detta verkar vara så ovanligt så undrar jag om något i tillverkningen av linern kan ha gått fel?


Utloggad Erica

SV: Linern släpper färg
« Svar #6 skrivet: juni 20, 2020, 16:47:40:40 »
7.8 i pH är absolut inte farligt, du måste upp betydligt högre om du skall få problem av det. Enda nackdelen är att kloret har lite sämre verkan vid lite högt pH, men skall du få skador på hårdvarorna så att säga så måste du upp mycket högre.

Att det skulle vara något tillverkningsfel på just det partiet kan man ju inte utesluta. Men det borde ju tillverkaren kunna svara på. Troligtvis så har de väl i så fall fått in fler klagomål på precis samma sak.

Anders Carlsson

  • Gäst
Anders Carlsson
SV: Linern släpper färg
« Svar #7 skrivet: augusti 17, 2020, 13:36:33:33 »
Jag har fått exakt samma fel på min liner släpper rutor, väldigt likt som på bilden, tacksam för tips och svar.

Utloggad MathiasS

SV: Linern släpper färg
« Svar #8 skrivet: augusti 17, 2020, 15:15:03:03 »
Jag har haft liknande problem och kopplar ihop det med felaktig klor och ph. Doserade fel under längre tid pga mätfel.

Jag hade inga problem med att färgen "löstes upp" ovanför vattenlinjen och av det drar jag slutsatsen att det inte är temperaturen som är problemet - det är varmare ovan vattnet än i vattnet. Mycket varmare. Dock ska man ju inte utesluta att kombinationen av varmt vatten och fel kemi inverkar negativt.

Att det lossnar först i hörnorna som på bilden tror jag beror på att cirkulationen är sämre där - det började på samma sätt hos mig men i huvudsak på den sida solen kommer åt.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

J.L

  • Gäst
J.L
SV: Linern släpper färg
« Svar #9 skrivet: maj 11, 2021, 16:52:48:48 »
Hej!
Var det någon som hade en lösning på liner
Problemet?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan