CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ljudisolera poolpumpen  (läst 36793 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Trollmann

SV: Ljudisolera poolpumpen
« Svar #20 skrivet: april 23, 2012, 13:13:35:35 »
Min erfarenhet är att ifall du skruvar fast i plattan så tar du bort vibrationer. Eftersom vibrationer fortplantar sig från pump till rör så låter det mer med en pump som sitter gummiupphängd. slangar är av sin art förlåtande av vibrationer men PCV rör fortlpantar dessa ut. Så har du rör skruva fast, har du slang häng upp. Skruva fast i plattan och inte i plattor eftersom det hela handlar om att ta bort ljudet så får det inte finnas någon mån till vibrationer.

Men du skriver att du har fläktljud, då spelar det inte någon roll ifall du hängar upp i gummi eller skruvar fast. fläktljudet är inte ett stomljud och du isolerar bäst med ljudabsorbenter i ditt förråd.
PP-pool 6*3*1,5 isolerad.
Dalas pooltak
Atlas Scientific ph, oRP, ph-, klor automation via esphome och Home Assistant

Poolgiganten

Utloggad Tobbelu

SV: Ljudisolera poolpumpen
« Svar #21 skrivet: april 23, 2012, 13:20:17:17 »
Hej

Ja, jag har fläktljud men dessa försvinner helt när jag stänger min "bod", då jag har ljudabsorbenter i den. Funkar mkt bra mot det ljudet. Dock är alltså stomljudet kvar och det är det som jag vill ha bort. PVC rören tänkte jag byta mot flexslang, men min fråga är alltså hur jag skall placera pumpen....? Direkt på betongplattan eller med ngn form av vibrationsfötter under?

Utloggad GamboTurbo

SV: Ljudisolera poolpumpen
« Svar #22 skrivet: april 23, 2012, 18:33:05:05 »
Heisann.
Jeg har montert min pumpe (luftkjølt) direkte på betongplaten i pumperommet. Er festet med ekspansjonsbolter. Likevel sliter også jeg med mye vibrasjonslyder. Mitt pumperom er i sin helhet bygget i betong, bortsett fra mannhullet i toppen. Det ligger vegg-i-vegg med poolen og havner dermed under terrassen. Jeg mener bestemt at jeg kan kjenne at vibrasjonene forplanter seg til den fastmonterte stigen vi bruker for adkomst i pumperommet.
Har forsøkt trikset til Awasen med gummibussninger fra Biltema. Det fungerte ikke hos meg. Det durer fortsatt like mye. Min teori så langt er at vibrasjonene forplanter seg til betongplattingen gjennom ekspansjonsboltene.
Skal følge med på denne tråden med interesse for å se hva som blir din løsning Tobbelu.

Mvh Turbo

Utloggad Tobbelu

SV: Ljudisolera poolpumpen
« Svar #23 skrivet: april 23, 2012, 21:21:57:57 »
Hhmm....Gällande gummibussningar el liknande så måste väl de egentligen vara fastskruvade i pumpen för att få rätt effekt. Att bara ställa pumpen på ngt gummiliknande, utan förankring, ökar väl vibrationerna??

Utloggad thesmurfen

SV: Ljudisolera poolpumpen
« Svar #24 skrivet: april 24, 2012, 23:11:30:30 »
Mitt maskinrum är typ 1x1,70 m kanske 1,60 i höjd snittmässing (snedtak), bygg med "pinnar och vadd" dvs reglar och 95 mm isolering. Det bler riktigt varmt, så när första pumpen var avverkad så monterades ventilation lågt inlopp, högt utlopp. Jag tycket fortfarande det blev väl varmt.

Har satt en bit spiroslang (blev över från köksfläkten) mellan pumpen och den låga ventilen i golvnivå.
Resultat att pumpens fläkt blir insugsfläkt, så pumpen kyls med uteluft.

Fungerar riktigt bra.

/Housedad

Blev lite nyfiken på den där lösningen, har du någon bild?
Poolmans palmyra 3,66 med värmepump G&J 3.5kW. Färdigställd maj 2012 http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7586.0

Utloggad Tobbelu

SV: Ljudisolera poolpumpen
« Svar #25 skrivet: april 26, 2012, 07:59:13:13 »
Det var iofs inte mitt pumphus du ville se, men såhär ser det ut. Jag har nu ställt pumpen (efter en del tråcklande) på dubbla gummimattor, ca 12 mm. Dock tycker jag inte stomljudet blev bättre, nästan tvärtom... :( Kan det bero på att jag då "pressar" rörkopplingarna en aning och därmed ökar upp vibrationsljuden, eller?

Emelie Alm

  • Gäst
Emelie Alm
SV: Ljudisolera poolpumpen
« Svar #26 skrivet: maj 18, 2021, 21:04:17:17 »
Hej alla!
Samma problem här! Vill ljudisolera pumpen, ni som skriver gummistroppar från Biltema vilka har ni använt och har ni någon bild? Det dova monotona ljudet gör mig galen!

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Ljudisolera poolpumpen
« Svar #27 skrivet: maj 22, 2021, 10:42:58:58 »
Jag har satt maskinfötter på min pump, typ bultar med gummerad skalle. De står sedan på sådana puckar som man har mellan tork ock tvätt i en tvättstapel.
Finns på alla stora byggvaruhus.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Ljudisolera poolpumpen
« Svar #28 skrivet: maj 22, 2021, 11:25:41:41 »
Om det är stomljud så borde dessa kunna fungera (kräver att man kan höja cirkpumpen 35-50 mm): https://www.energibutiken.se/sv/vibrationsdampare/368-vibrationsdampare-2-kg-till-89-kg-.html
Om det är ljud från själva pumphuset så har jag med framgång kunnat dämpa ljudet genom att "packa in" pumphuset i ett badlakan (viktigt att inte hindra luftkylningen av elmotorn).
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Ljudisolera poolpumpen
« Svar #29 skrivet: maj 22, 2021, 21:55:31:31 »
Det sista som Rickard skrev är jätteviktigt ! Elmotorn måste få sin kylning annars blir den förstörd. Vi har några bekanta som byggde en vålisolerad låda runt sin maskinutrustning. Tyst blev det men efter ett par dagar brände pumpmotorn...  Det är en hel del värme som måste bort. En elmotor av standardtyp är bara godkänd för max. 40 graders omgivningstemperatur. Men för varje grad som temperaturen ökar så sjunker livslängden på motorn. Ju svalare ju bättre ur elmotorns synpunkt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag