CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ljudisolera poolpumpen  (läst 36784 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tobbelu

SV: Ljudisolera poolpumpen
« Svar #10 skrivet: april 20, 2012, 21:55:30:30 »
Har nu identifierat själva ljudkällan till kabinettet under silkorgen. Jag skall försöka få in Bitumenmatta under pumpen och kanske linda ljuddämpande matta runt rörkopplingarna? just nu står pumpen på en betongplatta vilket kanske inte är det bästa....?

Poolgiganten

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Ljudisolera poolpumpen
« Svar #11 skrivet: april 20, 2012, 22:00:07:07 »
Om du ser till att anslutningarna till och från pumpen är gjorda med slang så får du bort ännu mer vibrationer som transporteras via rören, detta tillsammans med vibrationsisolator under pumpen funkar alldeles utmärkt. Finns billiga att köpa på hos firmor som säljer bilreservdelar. Ljuddämpande matta runt rörkopplingarna har ingen effekt.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Tobbelu

SV: Ljudisolera poolpumpen
« Svar #12 skrivet: april 20, 2012, 22:10:51:51 »
Ok! Så att försöka få bort lite av ljuden i rören genom att lägga ngt runt funkar inte....?

Utloggad Tobbelu

SV: Ljudisolera poolpumpen
« Svar #13 skrivet: april 21, 2012, 12:09:31:31 »
När du säger "anslutningarna till och från pumpen", menar du då att jag skall byta ut befintliga pvc rör till flexslangar? Har satt några vibrationsdämpare unde rpumpen, hjälpte lite men inte helt bra, tycker jag. Lyssnar jag vid rörkopplingen in till pumpen (pvc) så är det ett rätt så rejält stomljud där.....Vilken sorts lim behöver jag ha för att fästa flexslangeni själva kopplingen?

Utloggad suezen

SV: Ljudisolera poolpumpen
« Svar #14 skrivet: april 21, 2012, 21:57:08:08 »
Flexslangen limmar du med PVC-lim, vanligaste märket är nog Tangit.

Utloggad Tobbelu

SV: Ljudisolera poolpumpen
« Svar #15 skrivet: april 22, 2012, 17:49:25:25 »
Stomljud, helt klart. Jävligt irriterande. De flesta som kollar här hade nog inte lagt märke till ngt....Dock har vi solstolar ca 2 meter ifrån pumphuset så det önskvärda är ju att egentligen få bort ALLT ljud men frågan är om det är möjligt...Jag vågar själv inte sätta dit flexslang med risk för att paja något och inte få det helt tätt. Frågan är om det är värt ett försök att sätta dit denna slang eller om jag skall ta den sura utgiften och gå på en vattenkyld variant.  Iom att en vattenkyld skall vara så gott som ljudlös antar jag att det inte heller bildas några stomljud med en sådan, eller?

Utloggad Martin_P

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 11
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ljudisolera poolpumpen
« Svar #16 skrivet: april 23, 2012, 08:17:07:07 »
Hej.
Jag skulle tro att du får precis lika mycket stomljud med en vattenkyld pumpmotor som med en vanlig fläktkyld. Motorn roterar ju även om den är vattenkyld, och det är ju från rotationen du får stomljudet..


//Martin
//Martin

Bygger på en Folkpool Garden 6,6 * 3,6. Ska vara klar till sommaren 2012

Utloggad Trollmann

SV: Ljudisolera poolpumpen
« Svar #17 skrivet: april 23, 2012, 09:27:42:42 »
Ifall du har betongplatta kan du skruva fast pumpen för att få dämpning på vibrationerna samt byta PVC rör till slang för att inte vibrationer fortplantas. Ifall du inte har en betongplatta så kan du sätta dämpmatta under, men då får du mer vibrationer i rören.
PP-pool 6*3*1,5 isolerad.
Dalas pooltak
Atlas Scientific ph, oRP, ph-, klor automation via esphome och Home Assistant

Utloggad Tobbelu

SV: Ljudisolera poolpumpen
« Svar #18 skrivet: april 23, 2012, 10:11:56:56 »
Pumpen som sådan låter faktiskt inte mkt med dess fläktljud (Badu Speck Top 14) måste jag säga, det är alltså stomljudet som uppstår. Den står nu på 50 mm betongplattor med ett par vibrationsdämpare under. Byta till flexslang kommer jag göra men vad är då egentligen det bästa gällande placering av pumpen? Betongplattorna blir mkt svåra att ta bort pga rådande installtion....Skruva fast den där eller ställa den på gummimattor eller dylikt?

Utloggad Tobbelu

SV: Ljudisolera poolpumpen
« Svar #19 skrivet: april 23, 2012, 11:21:51:51 »
Hej igen

Du skriver att jag får mer vibrationsljud om jag har pumpen direkt på en matta (ej betongplatta under) jämfört om jag har den direkt på en betongplatta?? Stämmer verkligen det?  Förutsatt att jag nu har betongplatta - skall jag då förankra pumpen i den på något sätt eller försöka få in vibrationsfötter eller liknande under? Vad blir bäst helt enkelt?!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag