VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Spakuddar löses upp  (läst 8109 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Torsken ><((*>

Spakuddar löses upp
« skrivet: augusti 28, 2011, 20:29:43:43 »
Vi har ett Artesian Grand bahama som vi har haft i 2 år nu och märkte i våras att små bubblor börja träda fram på kuddarna, nu har dom börja släppa skinn :-\ återförsäljaren sa att detta kunde hända o man överdosera klor ??? har ni blivit utsatta för samma problem eller är det så att mina kuddar är i sämre kvalité.

Poolgiganten

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Spakuddar löses upp
« Svar #1 skrivet: september 01, 2011, 16:21:43:43 »
Hej

Fel vattenvärden  samt även ozongenerator kan vara boven. prata och ligg på åf så kanske de kan fixa nya ändå.

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Spakuddar löses upp
« Svar #2 skrivet: september 01, 2011, 23:19:14:14 »
Tror nog att det kan ha med kloret att göra. Finns ju starka indikationer på att både klorgasen i sig, samt de gaser som bildas då kloret bryter ned bakterier och organiska ämnen i vattnet inte är direkt skonsamma mot de mjukare materialen i lock och kuddar. För egen del så brukar jag försöka följa rekommendationen att låta locket stå öppet i 20 minuter efter chockklorering. Om jag orkar så brukar jag även ta bort alla kuddar när jag klorerar och spolar av dem i duschen. Fast det var mest i början när spat var nytt, sen giter man inte, men när jag ser hur dina kuddar ser ut så skall jag nog börja igen.

/Ziggy

Utloggad Nilking

SV: Spakuddar löses upp
« Svar #3 skrivet: september 02, 2011, 20:13:53:53 »
Tror nog att det kan ha med kloret att göra. Finns ju starka indikationer på att både klorgasen i sig, samt de gaser som bildas då kloret bryter ned bakterier och organiska ämnen i vattnet inte är direkt skonsamma mot de mjukare materialen i lock och kuddar. För egen del så brukar jag försöka följa rekommendationen att låta locket stå öppet i 20 minuter efter chockklorering. Om jag orkar så brukar jag även ta bort alla kuddar när jag klorerar och spolar av dem i duschen. Fast det var mest i början när spat var nytt, sen giter man inte, men när jag ser hur dina kuddar ser ut så skall jag nog börja igen.

/Ziggy

Jag är än "värre", jag låter ena lockhalvan vara av i en timme efter chock. Men jag tror att man får räkna med att byta lock/kuddar efter 4-6 år tyvärr. Men 2 år borde de grejja tycker jag. (Beroende på hur mycket klor du har i då Torsken)

Utloggad Torsken ><((*>

SV: Spakuddar löses upp
« Svar #4 skrivet: september 02, 2011, 21:52:55:55 »
Tycker att kuddarna ska klara enstaka överdoseringar av klor, det är ju så att klor använder de flesta i sina bad, förstår att efter typ 5-6 år kan bli slitna men att dom tappar färg skicktet efter 2 ggr överdosering är rent kast :(

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Spakuddar löses upp
« Svar #5 skrivet: september 02, 2011, 23:27:35:35 »
Att de mjuka materialen bleks är väl knappast någon överdrift och något som man måste räkna med. Används inte klorin som blekningsmedel?  ::)

/Ziggy

Utloggad Erica

SV: Spakuddar löses upp
« Svar #6 skrivet: september 03, 2011, 01:25:17:17 »
Visst används klor som blekningsmedel men det får vara i höga koncentrationer för att få den effekten.  Jag vet att en del människor tror att om man hamnar i poolen finklädd t.ex. vid en fest så bleks kläderna så att de blir förstörda. Det stämmer inte alls. Skulle man ha sådana klorkoncentrationer i poolen att kläder bleks på ett enda dopp då är vattnet inte badbart. Sedan är det en annan sak att badkläder som använts hundratals gånger i poolen kan så småningom förlora lite färg.

De skador som visas på bilderna är ju inte heller någon blekning utan en blåsbildning av något slag. HUr den kan uppstå verkar svårt att förklara, möjligen då om det blivit någon konstig reaktion med ämnen som ingår i själva kuddmaterialet. Klor kan ju dessutom reagera med t.ex. saltsyra under klorgasbildning och saltsyra kan i sin tur uppstå vid sönderdelning av PVC-plast. Vet inte om den kedjan skulle kunna ge gasbildning som kan ge blåsor ? Någon form av gasbildande process bör ju ligga bakom.

Utloggad majo

SV: Spakuddar löses upp
« Svar #7 skrivet: september 15, 2011, 18:32:38:38 »
Har med artesian spa och nu snart haft mitt bad i 2 år.
kuddarna har inga bubblor som dina  men dom börjar bli dåliga och smular sönder.
är nog tyvärr förbrukningsvara i denna tuffa miljö som dom befinner sig i.
Ozone äter upp gummi  och plast så har kopplat ur min generator.

Kollade lite snabbt och 266 kr kostar dom i usa frågan är bara vad dom kostar här hemma i sverige <hmm>
mvh Magnus

Utloggad Torsken ><((*>

SV: Spakuddar löses upp
« Svar #8 skrivet: oktober 16, 2011, 22:25:44:44 »
Jag har nu rivit bort "skinnet" på kuddarna och under är kuddarna helt okej, inte lika blank yta men smular ialla fall inte, jag kör på det så  får vi se med tiden.
Nya kuddar kostar 3000:-/ 4st

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag