VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Någon som testat Bensaltensid  (läst 6988 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homebase

  • Gäst
homebase
SV: Någon som testat Bensaltensid
« Svar #20 skrivet: juni 23, 2021, 09:49:44:44 »
Tack för informationen Roger!

Kunskapsläget om dessa ämnen är alltså bristfälligt (som med mycket annat) men riskerna för att dessa bidrager till utvecklingen av antibiotikaresistens gör att det är direkt olämpligt att öka användningen.

Att som i fallet med pooler och badtunnor försöka ersätta väl fungerande klorföreningar med något som troligen bidrager till antibiotikaresistens är inget annat än idiotiskt.

Hej TommyC,

Det finns ingen kunskapsbrist i ämnet. Däremot nonchalans från betraktaren. Det enda idiotiska, för att använda dina egna ord är oförmågan att nyanserat ta till sig information. Det är uppenbart att du bestämt dig för att bensalkonklorid är något farligt som helt saknar funktion. Den inställningen är din egen förlust, inget annat.

Med vänliga hälsningar.

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Någon som testat Bensaltensid
« Svar #21 skrivet: juni 23, 2021, 10:59:39:39 »
Jag noterar att du nonchalerar det livsmedelsverket skrev om antibiotikaresistens. Detta är ett mycket allvarligt problem som är ett av de största hoten mot hela mänskligheten om ökningen av resistens fortsätter och inga nya antibiotikum utvecklas. Det finns inte tillräckligt starka ord för att beskriva detta. Läs gärna på om antibiotikaresistens så förstår du nog hur allvarligt detta är.

Att du skriver ”Det finns ingen kunskapsbrist i ämnet” tyder på att du inte har läst livsmedelsverkets rapport (eller läst men inte förstått).
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Någon som testat Bensaltensid
« Svar #22 skrivet: juni 23, 2021, 12:53:07:07 »
Hej,

Aktiv ingrediens är samma som Biltemas mögeltvätt och tidigare nämnd produkt.

Bensalkonklorid har flitigt diskuterats på ett annat forum tidigare. Vidare på detta forum. Men då oftast under ett annat namn.

Kemikaliens avsikt från början var inte desinfektion i pool.

Tensiderna verkar genom att sätta sig på ytan på mikroorganismer. Tyvärr kan detta trigga tex. bakterier att bilda en tjockare skyddande biofilm. Då blir även klor verkningslöst.

Om det fanns krav på desinfektionstid skulle denna produkt inte finnas för pool och spa.

Bilden på den vita väggen illustrerar skillnaden på hur fort klor och din produkt verkar.

Vänstra sidan sprayades utspädd klorin på. Sköljdes efter 1 minut. Ingen mekanisk rening behövdes. Biltemas mögeltvätt på högra sidan. Ser obehandlad ut. Den ser lika dan ut idag. Kommer krävas mekanisk rening.

Har sagt det tidigare att alger i en pool oftast inte är ett problem att hantera. Bakterier kan bli jobbigare. Anledningen är förökningstakten. Då krävs det ett desinfektionsmedel som har snabb verkan. Alltså att desinfektionen är snabbare än förökningstakten.

Det finns en hemsida som heter samma som namnet på produkten. Sidan kanske är din. Indirekt så motsäger beskrivningen att ha den i en pool.

https://bensalkonklorid.com/bensalkon-ar-fass-och-lakemedelvarldens-sononym-for-bensaltensid-bensalkonklorid/

Roger

homebase

  • Gäst
homebase
SV: Någon som testat Bensaltensid
« Svar #23 skrivet: juni 23, 2021, 14:55:46:46 »
Jag noterar att du nonchalerar det livsmedelsverket skrev om antibiotikaresistens. Detta är ett mycket allvarligt problem som är ett av de största hoten mot hela mänskligheten om ökningen av resistens fortsätter och inga nya antibiotikum utvecklas. Det finns inte tillräckligt starka ord för att beskriva detta. Läs gärna på om antibiotikaresistens så förstår du nog hur allvarligt detta är.

Att du skriver ”Det finns ingen kunskapsbrist i ämnet” tyder på att du inte har läst livsmedelsverkets rapport (eller läst men inte förstått).

Hej igen TommyC,

Problemet med antibiotikaresistens är sannolikt vida känd, även för mig.

Det var livsmedelsverkets rapport jag läste. Jag tycker inte jag förringar eller förminskar problematiken.

Livsmedelsverkets egen slutsats är att det inte är klarlagt hur viktig användningen av biocider är för utvecklingen av antibiotikaresistens. Man påpekar dessutom att majoriteten av de undersökningar som gjorts är utförda i laborativ miljö och efterlyser mer forskning.

Dom konstaterar dessutom att det troligtvis är störst risk att bakterier kan utveckla resistens emot kvartära ammoniumföreningar, biguanider, fenoler och metallsalt. Samtidigt konstaterar man att det idag saknas detaljerade uppgifter om vilka mängder och i vilka koncentrationer bakteriella biocider används inom livsmedelsproduktionen vilket innebär att inte går att kvantifiera riskerna med olika biocider. Utifrån det gör man en riskrankning.

Dom konstaterar även att bakterier som har en förhöjd resistens gentemot en biocid avdödas i princip alla fortfarande av de biocidkoncentrationer som uppges användas inom livsmedelsindustrin idag. Detta kan vara en bidragande orsak till att man ofta har sett en ökad resistens emot antibakteriella biocider hos renodlade bakteriekulturer i laboratorieförsök, men att det än så länge har varit ovanligt att hitta biocidresistenta bakterier i miljöprover där bakterier hela tiden konkurrerar med varandra. 

Upprepad exponering av en låg koncentration av en biocid kan skapa ett selekt- ionstryck som eventuellt leder till att biocidresistensen successivt ökar. De koncentrationer av biocider som idag uppges användas inom livsmedelsproduktionen är högre än de koncentrationer som hindar tillväxt hos biocidresistenta bakterier. Låga koncentrationer av biocider kan dock förekomma till exempel när biocider spolas bort efter desinfektion eller vid felaktig användning, till exempel om biocider används på smutsiga ytor utan förgående tvättning så att höga halter organiskt material reagerar med biociden.

Med vänliga hälsningar.

homebase

  • Gäst
homebase
SV: Någon som testat Bensaltensid
« Svar #24 skrivet: juni 23, 2021, 15:15:02:02 »
Hej,

Aktiv ingrediens är samma som Biltemas mögeltvätt och tidigare nämnd produkt.

Bensalkonklorid har flitigt diskuterats på ett annat forum tidigare. Vidare på detta forum. Men då oftast under ett annat namn.

Kemikaliens avsikt från början var inte desinfektion i pool.

Tensiderna verkar genom att sätta sig på ytan på mikroorganismer. Tyvärr kan detta trigga tex. bakterier att bilda en tjockare skyddande biofilm. Då blir även klor verkningslöst.

Om det fanns krav på desinfektionstid skulle denna produkt inte finnas för pool och spa.

Bilden på den vita väggen illustrerar skillnaden på hur fort klor och din produkt verkar.

Vänstra sidan sprayades utspädd klorin på. Sköljdes efter 1 minut. Ingen mekanisk rening behövdes. Biltemas mögeltvätt på högra sidan. Ser obehandlad ut. Den ser lika dan ut idag. Kommer krävas mekanisk rening.

Har sagt det tidigare att alger i en pool oftast inte är ett problem att hantera. Bakterier kan bli jobbigare. Anledningen är förökningstakten. Då krävs det ett desinfektionsmedel som har snabb verkan. Alltså att desinfektionen är snabbare än förökningstakten.

Det finns en hemsida som heter samma som namnet på produkten. Sidan kanske är din. Indirekt så motsäger beskrivningen att ha den i en pool.

https://bensalkonklorid.com/bensalkon-ar-fass-och-lakemedelvarldens-sononym-for-bensaltensid-bensalkonklorid/

Roger

Hej Roger & TommyC,

Ni är båda makalösa med era intriger och att tvista runt glosor.

Sedan min första post i den här tråden har jag blivit extremt nonchalant bemött med rena falsarier. Jag har anklagats för att vara idiot, kemikalietillverkare, göra reklam för mossborttagare, promovera hälsovådlighet med en svindyr produkt m.m.

Ni babblar goja om hur ladda upp bilder och annat, så till den grad att forumägaren / moderatorn Rickard tog det som personlig kritik.

Det är lätt att leka internettroll bakom en fasad. Det finns andra forum som är mer lämpade för det, pröva t.ex. flashback.org

Jag har inget som helst att göra med olika produkter, hemsidor som säljer produkter eller annat kommersiellt.

Nu får ni ta och skärpa till er med ett hyfsat språk och visa respekt.

Med vänliga hälsningar.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Någon som testat Bensaltensid
« Svar #25 skrivet: juni 23, 2021, 15:58:52:52 »
Hej Roger & TommyC,

Ni är båda makalösa med era intriger och att tvista runt glosor.

Sedan min första post i den här tråden har jag blivit extremt nonchalant bemött med rena falsarier. Jag har anklagats för att vara idiot, kemikalietillverkare, göra reklam för mossborttagare, promovera hälsovådlighet med en svindyr produkt m.m.



Ni babblar goja om hur ladda upp bilder och annat, så till den grad att forumägaren / moderatorn Rickard tog det som personlig kritik.

Det är lätt att leka internettroll bakom en fasad. Det finns andra forum som är mer lämpade för det, pröva t.ex. flashback.org

Jag har inget som helst att göra med olika produkter, hemsidor som säljer produkter eller annat kommersiellt.

Nu får ni ta och skärpa till er med ett hyfsat språk och visa respekt.

Med vänliga hälsningar.

Hej,

Är nog första gången jag kallas för troll. Det var inte jag som som skrev;

Jag är oberoende neutral till leverantörer, tipsade om en produkt som fungerar, inget annat. Produkten förefaller okänd i Sverige för den breda poolägare allmänheten.

Tror att de flesta vill hjälpa andra på detta forum. Branschen svämmas över med "nya" produkter som är mycket bättre än allt annat.

Din produkt är inte ny. Den har diskuterats i 10 år. Vidare inaktiveras desinfektionsmedlet av hudvårdsprodukter och tvål. Det är ju trots allt en tensid.

Det enda Tommy och jag har gemensamt är att vi försöker hjälpa andra på forumet. Vi har noll kontakt med varandra. Så intriger???

Tycker jag varit väldigt saklig i denna tråd? Vidare språkligt.

Respekt handlar om att ha en ärlig mening med sina inlägg.

Du får gärna fortsätta med denna tråd och presentera alla fördelar med produkten som motbevisar mina inlägg.

Avslutar med;
Jag har inget som helst att göra med olika produkter, hemsidor som säljer produkter eller annat kommersiellt.

Roger



Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Någon som testat Bensaltensid
« Svar #26 skrivet: juni 23, 2021, 16:04:43:43 »
Hej,

Tror alla kanske borde släppa denna tråd och kanske starta en ny vid behov?

Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Någon som testat Bensaltensid
« Svar #27 skrivet: juni 23, 2021, 16:12:26:26 »
Med det menar jag en tråd som startas 2021 och inte 2011.

Roger

homebase

  • Gäst
homebase
SV: Någon som testat Bensaltensid
« Svar #28 skrivet: juni 23, 2021, 16:37:18:18 »
Hej,

Är nog första gången jag kallas för troll. Det var inte jag som som skrev;

Jag är oberoende neutral till leverantörer, tipsade om en produkt som fungerar, inget annat. Produkten förefaller okänd i Sverige för den breda poolägare allmänheten.

Tror att de flesta vill hjälpa andra på detta forum. Branschen svämmas över med "nya" produkter som är mycket bättre än allt annat.

Din produkt är inte ny. Den har diskuterats i 10 år. Vidare inaktiveras desinfektionsmedlet av hudvårdsprodukter och tvål. Det är ju trots allt en tensid.

Det enda Tommy och jag har gemensamt är att vi försöker hjälpa andra på forumet. Vi har noll kontakt med varandra. Så intriger???

Tycker jag varit väldigt saklig i denna tråd? Vidare språkligt.

Respekt handlar om att ha en ärlig mening med sina inlägg.

Du får gärna fortsätta med denna tråd och presentera alla fördelar med produkten som motbevisar mina inlägg.

Avslutar med;
Jag har inget som helst att göra med olika produkter, hemsidor som säljer produkter eller annat kommersiellt.

Roger

Du är ett troll, bekvämt att gömma sig bakom en anonym fasad eller hur.

Du är också oförskämd. Om du inte förstår det genom att gå tillbaka och förstå innebörden i att påskriva mig en hemsida jag inget har att göra med så är det förmodligen kört för din del. Det är inte som du så gärna vill framstå, att hjälpa andra.

Nu är du där igen: ” Respekt handlar om att ha en ärlig mening med sina inlägg
”. Med det kan jag inte annat än uppfatta det som att du försöker påskriva mig någon slags gömd agenda och är oärlig. Problemet är att du inte begriper innebörden av det du gör.

Det var inte jag som initialt ställde frågan, jag bara svarade om min egen erfarenhet. Frågan ställdes i en tråd skapad augusti 2011. Ser inget som helst fel med det. I tråden berättar jag dessutom att jag köpt en 10L dunk för i runda pengar 800kr medans den säljs i Sverige för 2’750kr. Vore väl bra korkat att uppge den information.

Därefter blev jag snabbt påhoppad av två olika internetroll. Du själv och TommyC.

Vi kan ju vända på steken utifrån ditt eget resonemang: Du och den där TommyC är i maskopi som både tillverkare och försäljare av poolklor. Därför tål ni inte något annan produkt på marknaden. Galet eller hur men så kan det bli.

Jag räds inte två anonyma stollar så här avslutas ingenting. Har någon seriösa frågor är det bara att köra på.

Med vänliga hälsningar.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Någon som testat Bensaltensid
« Svar #29 skrivet: juni 23, 2021, 17:15:55:55 »
Hej,

Så här skrev jag innan du pratade om troll, intriger och språk;

Sidan kanske är din.

Anledningen var att sidan hade samma namn som produkten.


Har varit mycket saklig hela tiden. Försökt att visa att produkten kanske inte är lämplig som desinfektionsmedel i en pool?

Vidare samma produkt som Biltemas. Fortfarande ganska dålig som desinfektion i en pool. Vidare krävs det mycket höga koncentrationer av ämnet för att kanske inte orsaka biocidresistens och antibiotikaresistens.

Den inaktiveras av vanliga hudprodukter. Sen kan man fundera på vad oxidationsmedlet klor tillsammans med denna tensid kan bilda?

Livsmedelsverkets rapport speglar lite av vägledning och försiktighetsprincipen.

Ditt sista inlägg visar spyr galla över mig. Det är ett påhopp.

Kommer alltid att föreslå klor som desinfektionsmedel. Det är mest effektivt. Det är inget jag hittat på.

Vidare välkommen i anonyma stollar.

Så ställ frågor till homebase.

Roger





Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan