VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Klart vatten blev brunt över en natt  (läst 10787 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bork

Klart vatten blev brunt över en natt
« skrivet: juli 16, 2011, 23:27:17:17 »
Hej!
Vill bara inleda med att säga att jag är en gröngöling när det gäller poolliv. Det gick hur bra som helst ett par veckor när jag bara hade klor i vattnet i vår lilla pool, och värdena enligt de svårlästa stickorna verkade ok. Efter att ha kopplat på en saltgenerator från Intex blev vattnet brunt nästan direkt! Panik! Vad har hänt? Värdena verkar vara ok förutom det fria kloret som har skjutit i taket. (Saltgeneratorn funkar ju då i alla fall).
Jag är i stort behov av tips från någon som varit med om samma sak. Jag kör inte saltgeneratorn alls nu eftersom kloret ligger så högt – tänker jag rätt? Jag har en Intex filterpump om det är till någon hjälp.
Naturligtvis har jag hällt i salt i poolen enligt tabell, i mitt fall 25 kg.

/Bork



« Senast ändrad: juli 17, 2011, 11:56:16:16 av bork »

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Klart vatten blev brunt över en natt
« Svar #1 skrivet: juli 17, 2011, 23:05:13:13 »
Någon som kan?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad TeeOne

SV: Klart vatten blev brunt över en natt
« Svar #2 skrivet: juli 30, 2011, 00:47:23:23 »
Rimligen så har den höga klorhalten utlöst 'någonting' ur vattnet, som till slut kommer ut helt och tas upp av sandfiltret. För t ex rost kan väl omöjligen komma direkt.

Kan knappt min egen generator, och än mindre den från intex. Men om värdena blev för höga så måste den ha gått för många timmar och eller på för hög nivå.... Eller så sken solen för lite eller så låg täcket på för mycket och det badades för lite. Ungefär så.

Hade själv tvärtom problem att få igång vår saltklorinator, den har enligt utsago från expertis lättare att dra igång medan det finns lite klor att 'bita tag i' (låter galet men ok för min del. Den ville också ha rätt ph/alka samt flöde för att inte tjafsa vid start, och tog några goda dagar på sig). Jag skulle starta intexen innan det tillsatta kloret ebbat ut, men hitta en lägre nivå än tidigare.

Vad har den för inställningsmöjligheter?

Utloggad Erica

SV: Klart vatten blev brunt över en natt
« Svar #3 skrivet: juli 30, 2011, 01:29:59:59 »
Ni har säkert fått en järnutfällning och ni har troligtvis då brunnsvatten ? Kommunalt vatten har sällan eller aldrig höga järnhalter. Vi råkade ut för detta fenomen när vi första gången fyllde upp vår pool. Först prefekt klart vatten - sedan när vi klorerade vattnet så fick vi järnutfällning, vattnet blev brunt-grönt i färgen och ogenomskinligt - man kunde inte se botten eller ens sådant som satt bara ett par dm ner. Men det var ingen fara - efter några dagar med filtrering och klor, pH-balans o.s.v. så klarnade vattnet igen och allt det bruna försvann. Det här är en engångseffekt, om inte ni byter vatten någon gång så kommer det inte tillbaka.

Utloggad moa63

SV: Klart vatten blev brunt över en natt
« Svar #4 skrivet: augusti 25, 2011, 10:22:02:02 »
Hej!

Vi hade också problem i somras när vi köpte poolen, efter att vi hade i klor så blev det en reaktion på vårt egna vatten som blev brunt, jag har läst om flockningsmedel. Men det kanske inte hjälper? Är tacksam om ni talar om exakt hur ni gjorde för att få det bra.

Vi köpte en bestway pool, har ni sand under poolen eller hur har ni gjort?

Mvh

Utloggad Erica

SV: Klart vatten blev brunt över en natt
« Svar #5 skrivet: augusti 25, 2011, 11:24:00:00 »
Hej!

Vi hade också problem i somras när vi köpte poolen, efter att vi hade i klor så blev det en reaktion på vårt egna vatten som blev brunt, jag har läst om flockningsmedel. Men det kanske inte hjälper? Är tacksam om ni talar om exakt hur ni gjorde för att få det bra.

Vi köpte en bestway pool, har ni sand under poolen eller hur har ni gjort?

Mvh

Hej och välkommen hit ! Ja med järnhaltigt vatten så får man ofelbart en utfällning när man klorerar vattnet, men efter några få dygn sp klarnar det igen om filtret får gå. Det har inget att göra med vad du har fär underlag under poolen och problemet är av engångstyp, återkommer inte förrän du gör ett vattenbyte. Flockningsmedel skyndar på klarningsförloppet men det kommer normalt att klarna även utan detta. Järnutfällningarna lägger sig delvis på botten så det blir att bottensuga efteråt.

Utloggad moa63

SV: Klart vatten blev brunt över en natt
« Svar #6 skrivet: augusti 25, 2011, 13:30:31:31 »
Hm vårt filter kanske är för "billigt" det gick flera dagar och det var lika brunt, hur som helst ska vi testa allt nästa år igen och hoppas att det blir bättre.

Vi gjorde bort oss när vi skulle fylla poolen och hade inget bra underlag, det har vi också lärt oss för nu luktar det pyton av gräset, men vad jag förstår så ska det ju vara plant för det första och sen ett lager med sand? vi missade det sistnämnda.

Mvh

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan