Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: nya poolen börja luta :/  (läst 9503 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pelle 84

nya poolen börja luta :/
« skrivet: juli 04, 2011, 22:10:29:29 »
Hej alla glada badare. Jag har suttit och läst här ett tag men tyvärr hittade jag detta forum för sent :'(
Jag och sambon bestämde oss för att köpa en rund Intex 4,5m, 1,07 djup som vi är super nöjda med för det priset den kostade <love>. Problemet nu är bara att där vi ställde den sluttar det.
Vi trodde att vi kunde lösa detta genom att ösa på med matjord och jämna till men nu efter 4 veckor med vatten så har det sjunkit lite på ena sidan.
Det jag kan se är att benen sjunkit ca 5 cm ner i jorden, så nu undrar jag om det går att lyfta den lite så man får under en sten under fötterna och på så sätt få dom att sluta sjunka utan att tömma den på vatten ( har egen brunn).

Nästa år ska jag göra om och göra rätt med hjälp av detta forum O0

MVH Pelle

Poolgiganten

Utloggad TeeOne

SV: nya poolen börja luta :/
« Svar #1 skrivet: juli 04, 2011, 23:13:56:56 »
Jasså ni hoppades ostraffat kunna hoppa över det trista underarbetet  ;D

Utan att vara expert så känner jag i hela kroppen att just lösningen "en sten under ett ben" låter som en farlig operation. Tänker felbelastning, och problemet flyttar till ömse sidor istället. Hur tänker du hålla upp poolen med vatten i lyft, utan att knäcka något, för att få in en sten under, till att börja med? Har du en stor flat sten så prova för all del, men med fingertoppskänsla för hur mycket byngel konstruktionen klarar av. Och jag skulle då göra samma på grannbenen också (förmodar alltså att det finns ett antal spridda runt konstruktionen). Men jag skulle nog hellre satsa på en mer avbärande variant, spontant någon slags mjukare spånskiva (som inte tar i linern och gör sönder) som jag i sin tur skulle peta in tjock nog plåt under.

Men jag hade troligen bitit i det sura äpplet och gjort om. Är det helt omöjligt att lägga några mulna dagar på att säkra upp poolen för sommaren (och nästkommande år)?

Hoppas du får bättre svar, och att en lösning du gillar kommer till dig här från någon!

Utloggad Åsa S

SV: nya poolen börja luta :/
« Svar #2 skrivet: juli 05, 2011, 08:01:35:35 »
Hej Pelle!

Vi hade en rampool förut, och jämnade av gräsmattan med sand samt la en bit stallplyfa under varje ben. Det funkade, men var definitivt inte idealiskt. (Och vår poolplats var plan från början...)  Jag skulle nog göra om och jämna av marken, lägga markduk, fylla upp med stenmjöl och packa det hårt och kolla så det är i våg. Annars är det nog risk att poolen till slut "exploderar" pga av ojämn belastning, det brukar tillverkarna varna för i alla fall. Tråkigt (och potentiellt farligt) om detta skulle hända! Hoppas att du får ordning på det!

mvh Åsa

P.S. Är hela din tomt sluttande? Om du kan hitta en annan jämnare plats för poolen blir det mindre jobb, och då kan du dessutom bada ända fram till att det är dags att flytta poolen till nya stället! :) 

Utloggad Gixxer Rolle

SV: nya poolen börja luta :/
« Svar #3 skrivet: juli 05, 2011, 10:35:51:51 »
Det går alldeles utmärkt att lyfta lite vid de ben som sjunkit och lägga under något. Jag har gjort det med hjälp av en garagedomkraft och en regel, sätt regeln i vinkeln på t-korset och den andra ändan på domkraften.

Utloggad Pelle 84

SV: nya poolen börja luta :/
« Svar #4 skrivet: juli 05, 2011, 12:31:34:34 »
Härligt med så bra svar från er alla :)  Jag hade tänkt göra så som Gixxer Rolle skriver och skjuta in en tegelsten under, men sen funderar jag om inte linern kan bli för sträckt så den inte klarar det. Det bästa hade ju varit att tömma den och göra om som ni andra skriver men vi fick ju betala en bra slant för vattnet som nu dessutom är varmt :-\

Gixxer Rolle hur mycket lyfte du din?

MVH Pelle

Utloggad Gixxer Rolle

SV: nya poolen börja luta :/
« Svar #5 skrivet: juli 05, 2011, 14:16:25:25 »
Jag har lyft 5-10cm både i år och förra året (jag monterar ned poolen varje vinter) observera att det är bara på ca 4 ben som jag gör det då tomten lutar lite samt att benen sjunker ned efter ett tag.
« Senast ändrad: juli 05, 2011, 14:34:07:07 av Gixxer Rolle »

Utloggad Lillblomma

SV: nya poolen börja luta :/
« Svar #6 skrivet: juli 05, 2011, 14:25:53:53 »
Jamen, och vi har haft en vansinnigt lutande pool (Intex)  i många år. Praktiskt när ungarna bottnar i den ena änden från det att de kan gå!
Det är absolut ingen fara, vår pool har det härjats rejält i och den har klarat det så säsongen ut ska nog er stå pall med, och så gör ni om, och bättre nästa år!

//A

Utloggad Pelle 84

SV: nya poolen börja luta :/
« Svar #7 skrivet: juli 05, 2011, 21:14:15:15 »
Tack än en gång för era svar. Det är 4 ben som behöver lyftas här också så då borde det funka. Jag testar så får vi göra det bättre nästa år istället :)

Utloggad Pelle 84

SV: nya poolen börja luta :/
« Svar #8 skrivet: juli 06, 2011, 22:47:37:37 »
Går det att lyfta ett ben i taget eller måsta jag lyfta alla 4 samtidigt <hmm>?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag