VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: värme till de billiga bestway poolerna  (läst 35147 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cinisen

värme till de billiga bestway poolerna
« skrivet: juli 24, 2010, 13:37:48:48 »
Har en bestway rörpool ovanpå  gräset , funderar på att göra nått  kul med den o trädeck mm nästa år ...men  min  fråga är  kan man koppla till så man kan värma upp de poolerna som man kan med de större ....e det en dålig sommar kan man ju inte doppa sig i en sånn utan  måste få upp värmen i den ...
carina

Poolgiganten

Utloggad walltorp

SV: värme till de billiga bestway poolerna
« Svar #1 skrivet: juli 24, 2010, 14:10:34:34 »
Hej Carina,

Jag vet inte om det är värmepump eller Solvärme du söker. Jag har monterat  4 st solmattor av modell "El Nino" på altantaket. Det är Texsun som tillverkar dem:  http://www.texsun.se/modules.php?name=Content&op=showcontent&id=15&cat=8
Finns också en hel del här på forumet att läsa om dem. Jag tycker de fungerar bra och de är inte allt för dyra.

Mvh Håkan
www.walltorp.net
« Senast ändrad: juli 24, 2010, 14:17:55:55 av walltorp »

Utloggad wunsch

SV: värme till de billiga bestway poolerna
« Svar #2 skrivet: juli 24, 2010, 19:02:52:52 »
En sån här kör jag med: INTEX Electric Pool Heater, är på 3kW (230V/16A) värmer ca 1-2 grader/timmen beroende på vattenmängd upp till max 35 grader. Köpte min på ebay (ny) från Tyskt poolföretag ca 1000kr inkl frakt


Utloggad Erica

SV: värme till de billiga bestway poolerna
« Svar #3 skrivet: juli 25, 2010, 00:54:27:27 »
Harald Nyborg har en billig elvärmare: http://www.haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=7967&Grp=&n=10

Men solvärme ger naturligtvis lägre driftskostnader än en elvärmare. Men allt beror ju sedan på hur mycket värme din pool behöver, alltså hur storpoolen är, om den täcks när den inte används, hur den är uppställd och inte minst hur varmt vatten man vill ha.

Utloggad cinisen

SV: värme till de billiga bestway poolerna
« Svar #4 skrivet: juli 31, 2010, 20:48:22:22 »
ahh tack för all svar ....ni som har solfångaren hur varmt får ni i er pool  då solen försvinner  några dagar vad håller den då , för det sjunker ju ganska snabbt ner utan värme i den .
O ni som har pool hetarn  hur mycket värmer den upp pollen till då det e sämre väder ute .
Det jag är ute efter  e att  vi kan  bada då  det e lite  färre grader ute o moln...vi vill kunna bada sommaren om om jag säger så....jag badar ju när dte e från 24 grader hihi o då måste det vara soll ett bra tag .
Vi har alltid poolskydd på  då vi inte badar förutom  mitt på dagen då man hoppar i o av  den :)
Hoppas på svar 
carina

Utloggad cinisen

SV: värme till de billiga bestway poolerna
« Svar #5 skrivet: juli 31, 2010, 20:53:28:28 »
Hej igen
är det någon som har  kopplat en värmepump till sin sån rörpool....
min sambo säger här att en sån där poolvärmare drar jätte mycket ....
Min pool e 3,66 diameter o 81cm hög, hur många grader kan man få upp den med solfångare ? men solfångare e ju lite negativt med för e dte molniga dagar så  kommerd et inte  sol på dem o värmer upp ju .....hmm Jag vill få  minst 24 grader i min pool  på sommaren .

Utloggad wunsch

SV: värme till de billiga bestway poolerna
« Svar #6 skrivet: augusti 01, 2010, 18:35:20:20 »
allt är relativt men min INTEX pool heather på 3kW värmer upp min INTEX rörpool 300x200x75 från 17 grader till 28 grader på 7 timmar, och har då förbrukat 21kWh (3kW x 7timmar)

jag betalar inkl skatt och moms 1,35kr/kWh alltså 21kWh x 1,35kr =  28kr och 35 öre


Detta gör man inte varje dag som tur är utan dagar vi känner för att bada, kusiner på besök med barnen och lite mulet väder då kan det vara skönt att dra upp tempen i vattnet:)

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: värme till de billiga bestway poolerna
« Svar #7 skrivet: augusti 02, 2010, 02:00:13:13 »

jag betalar inkl skatt och moms 1,35kr/kWh alltså 21kWh x 1,35kr =  28kr och 35 öre


LLäskigt dyr el du har, jag tror jag ligger runt 89-94 öre. Du måste definitivt se över dit elavtal

Utloggad wunsch

SV: värme till de billiga bestway poolerna
« Svar #8 skrivet: augusti 02, 2010, 13:56:26:26 »
Jo men så bor man i Partille där allt är svindyrt, här får man inte ett hus under 3 miljoner knappt och då behöver det ändå renoveras:) men vi har precis flyttat hit och inte hunnit se över elen än men det är väl dags :)

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: värme till de billiga bestway poolerna
« Svar #9 skrivet: augusti 06, 2010, 00:30:59:59 »
Vi lade xps-frigolit under vår Bestway (kostnad cirka 3.000 kr). Det gjorde 2 - 3 grader extra på värmen.

Detta i kombination med ett soltäcke (bubbeltäcke) hade nog höjt badtemperaturen ytterligare 2 grader...

Från början låg vår temperatur på 18 - 19 grader. Med isoleringen kom vi oftast över 20 grader. Ett bubbeltäcke bidrar nog till 2 grader till (märker jag på min nuvarande Storpool).

 = du kan få cirka 22 grader utan något som helst tillskott av dyra kwh  ;)
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan