VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Klorgas  (läst 5712 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poolnicke

Klorgas
« skrivet: maj 13, 2006, 06:15:14:14 »
Har precis fått igång min klorinator till poolen. Enligt instruktionen skall man använda veckoklor till den, men var tvungen att testa med dagsklor om det fungerade. Resultatet blev att när jag öppnar klorinatorn så pyser det till och klorgas kommer ut. I klorinatorn är det ett vitt skum på toppen.

Hur farlig är denna gas?

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Klorgas
« Svar #1 skrivet: maj 14, 2006, 23:01:45:45 »
Om inte jag sov på kemilektionerna, så är den väl dödlig, i tillräckligt stor mängd, eller? :-\
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Poolnicke

SV: Klorgas
« Svar #2 skrivet: maj 15, 2006, 22:43:10:10 »
Om inte jag sov på kemilektionerna, så är den väl dödlig, i tillräckligt stor mängd, eller? :-\

Kanske därför man blir så trött vid tv:n  ;)

Skämt åtsido. Hur dödlig? Kan gasen explodera?

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Fia

SV: Klorgas
« Svar #3 skrivet: maj 15, 2006, 22:46:16:16 »
Bra fråga!! Jag måste ha nickat till då, för det vet inte jag. ;D
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Poolnicke

SV: Klorgas
« Svar #4 skrivet: maj 15, 2006, 22:58:36:36 »
Bra fråga!! Jag måste ha nickat till då, för det vet inte jag. ;D

Du kanske har tittat för djupt i klorhinken Fia  ;D

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad aromata

SV: Klorgas
« Svar #5 skrivet: maj 16, 2006, 12:48:31:31 »
Efter lite googlande ....

"Klorgas, Cl2, grundämnesformen för klor.
Klorgas har använts som stridsmedel under första världskriget. Tyskland använde klor i det första stora gasanfallet. De hade bara nog klorgas för två anfall, ett på västfronten och ett på rysslandsfronten. Många dog i anfallen, men tysklands militära befälhavare förstod inte att dra nytta av detta, så de vann ingen mark. Redan någon dag efter anfallet hade det tagits fram stora mängder med primitiva andningsskydd mot klorgas."

"Klor är ett grundämne och tillhör gruppen halogener vilket betyder saltbildare. Det är en gröngul gas med starkt irriterande lukt. Klorgas är tyngre än luft. Ämnet löser sig i vatten och bildar hypoklorit. Klor har oxiderande egenskaper och reagerar häftigt med organiska ämnen, metaller, svavel och fosfor."

"Natriumhypoklorit ger sveda i ögon och slemhinnor, i höga halter finns det risk för lungödem."

Håll andan!!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag