Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Saltvatten eller klor  (läst 4208 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HÖÖR

Saltvatten eller klor
« skrivet: juni 17, 2007, 22:16:21:21 »
Hej
Jag har lite funderingar om saltvatten eller klor i poolen
Det finns säkert lika många synpunkter på detta som det finns poolägare men jag skulle vilja ha lite återkopplingar från några som kör med saltvatten.

// Mats

Poolgiganten

Utloggad turbouffe

SV: Saltvatten eller klor
« Svar #1 skrivet: juni 17, 2007, 22:30:34:34 »
Japp,vi kör med saltvatten med saltvattenklorinator och det funkar 100!!!! :angel:
Hälsningar, Uffe i Västerås med flera projekt på G http://www.stb-racing.com

Utloggad Janne

SV: Saltvatten eller klor
« Svar #2 skrivet: juni 18, 2007, 11:38:38:38 »
Hej,

För att snurra till det.
Så kan du också ha klor och salt i vattnet.  :D

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad PelleSthlm

SV: Saltvatten eller klor
« Svar #3 skrivet: juni 18, 2007, 12:47:26:26 »
Saltgeneratorn producerar klor så du får automatiskt både salt och klor i poolen. Salt i sig desinficerar ingenting...

Utloggad Perra

SV: Saltvatten eller klor
« Svar #4 skrivet: juni 21, 2007, 09:36:06:06 »
Hej Mats, vi kör med både och, d.v.s. vi klorerar som vanligt med klorpuckar, men har även första året satt i 5 säckar med det speciella poolsalt som bl.a. Folkpool säljer. För att bibehålla salthalten kommande år, så komletterar vi med två säckar per säsong. Det blir ett "mjukare" vatten på något sätt, och behagligare att bada i, tycker vi.

Man fyller ju på en del vatten per säsong, och salthalten minskar ju med tiden, därför blir det två säckar salt till våra 31 kbm vatten, kommande säsonger. Prova dig fram till lämplig salthalt!

/ Perra
Perra

Utloggad zek

SV: Saltvatten eller klor
« Svar #5 skrivet: juni 23, 2007, 16:04:07:07 »
jag har hört att man inte kan använda salt/saltgenerator om man har rostfria delar i skimmer / insprutning / värmeväxlare
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Utloggad PelleSthlm

SV: Saltvatten eller klor
« Svar #6 skrivet: juni 23, 2007, 16:29:29:29 »
Stämmer bra det. Även fast delarna är av syrafast rostfritt stål så är saltvatten ett sånt aggresivt media så att det inte hjälper. Värmeväxlaren skall vara av titan om man använder saltgenerator (detta gäller givetvis värmeväxlaren inuti värmepumpar också).

Utloggad HÖÖR

SV: Saltvatten eller klor
« Svar #7 skrivet: juni 29, 2007, 15:57:07:07 »
Hej
Jag har lite funderingar om saltvatten eller klor i poolen
Det finns säkert lika många synpunkter på detta som det finns poolägare men jag skulle vilja ha lite återkopplingar från några som kör med saltvatten.

// Mats

Tack för alla kommentarer.

// Mats
« Senast ändrad: juni 29, 2007, 19:07:29:29 av Fia »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag