CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Minimaster klornivå  (läst 2234 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stefafo

Minimaster klornivå
« skrivet: juni 20, 2021, 20:53:04:04 »
Fick precis igång minimastern en vecka efter första uppstart av poolen någonsin, har kört med tabletter fram tills nu.
Ph gick väldigt bra att kalibrera och det gick snabbt att se skillnaden. Har en blue connect för att mäta men som jag förstår mäter den inte fritt klor utan något som kallas ORP.
Har ingen separat klormätare så har inte kunnat kalibrera klorpumpen, dum som jag var så gick den sina 90minuter utan att jag kollade och pumpade ut ganska mycket innan den slog ifrån automatiskt. Och dioden visar fortfarande på lägsta och vill köra ut mer klor i poolen, så det var då jag förstod att även den behöver kalibreras.
Nu är ORP-värdet något över gränsen (ca 800mV), är det fel av mig att vänta tills ORP sjunker till 700 och då trycka kalibrera på minimasterns klorsida? Eller är det helt enkelt en separat klormätare som måste till?
Thermopool Dura 3x6x1,5 helgaveltrappa, liner Persia blå mosaik
Pooltak Termatec Viva
Värmepump Calidi XP10
UV, Minimaster, filterglas, Blue Connect Plus

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Minimaster klornivå
« Svar #1 skrivet: juni 20, 2021, 21:53:41:41 »
Hej,

Du är absolut inte dum. Själv var jag värdelös då jag skaffade pool. Ändå är jag kemist. Lite av min tanke. Kemist eller vanlig poolägare. Borde inte vara ett problem?

Tycker du är ganska nära en lösning på ett problem?

Fortsätt som du tänker och du har inget problem.

MVH
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Minimaster klornivå
« Svar #2 skrivet: juni 20, 2021, 22:08:12:12 »
Hej,

Du har mycket höga ORP-värden vilket visar på hög desinfektion.

Så jag tror inte du får problem den närmaste tiden?

Så gilla ditt läge så här långt.

MVH
Roger

Utloggad stefafo

SV: Minimaster klornivå
« Svar #3 skrivet: juni 24, 2021, 17:47:49:49 »
Tack för svar Roger, nu har jag fått hem klormätaren. Den visar på 0 och åter 0. Både fritt och bundet. Testade att spä ut 1dl poolvatten i 10dl kranvatten, tänkte om det var för högt men visar 0 även då.
Minimastern har nu gått från att blinka på lägsta till att blinka högsta så den vill inte köra alls. Tänkte att det är elektroden, så rengjorde den för den var lite svart på, men den visar högsta igen.
Blue connect visar just nu 695mV efter ett par manuella körningar med flytande klor och även ett par klorpuckar i veckan. Så egentligen ska jag väl vara nöjd, men måste ju få ett värde på kloret?!
Det luktar absolut inget klor i närheten av poolen, det måste va för låg nivå? Den är öppen (pooltaket ej levererat ännu) och ganska utsatt för sol. Funderar på en chockklorering över natten med sånt pulver utspätt i varmvatten, vad tros om det? Har visserligen flytande klor i dunken till minimastern, bättre att köra med det?  <dontkn>
Thermopool Dura 3x6x1,5 helgaveltrappa, liner Persia blå mosaik
Pooltak Termatec Viva
Värmepump Calidi XP10
UV, Minimaster, filterglas, Blue Connect Plus

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Minimaster klornivå
« Svar #4 skrivet: juni 24, 2021, 21:14:14:14 »
Hej,

Vilka värden mäter din minimaster?
pH, klor som ORP eller fritt klor?

MVH
Roger

Utloggad stefafo

SV: Minimaster klornivå
« Svar #5 skrivet: juni 25, 2021, 07:44:40:40 »
Den ska mäta PH och fritt klor.
Thermopool Dura 3x6x1,5 helgaveltrappa, liner Persia blå mosaik
Pooltak Termatec Viva
Värmepump Calidi XP10
UV, Minimaster, filterglas, Blue Connect Plus

Utloggad stefafo

SV: Minimaster klornivå
« Svar #6 skrivet: juni 25, 2021, 08:44:32:32 »
Körde chockklor igår kväll, granulat i varmvatten.
Mätte nu på morgonen med digitala mätaren, fick 3,06 fritt klor och 3,18 total klor.
Blue säger att ORP är ca 800-825.
Minimaster påstår att fritt klor är ”Low” hela tiden och vill inte kalibreras, rengjort och elektroden ser fin ut. Blir inte klok på den.
Thermopool Dura 3x6x1,5 helgaveltrappa, liner Persia blå mosaik
Pooltak Termatec Viva
Värmepump Calidi XP10
UV, Minimaster, filterglas, Blue Connect Plus

Utloggad Stompen

SV: Minimaster klornivå
« Svar #7 skrivet: juni 25, 2021, 09:01:33:33 »
Är inte problemet just att du kört med puckar?
Är det inte så att minimastern blir lurad av CYA.
Är nog ett vattenbyte som behövs, men vore ju bra att veta att sensorn fungerar först  <dontkn>
Se kapitel 3 i denna https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://spswebbutik.se/wp-content/uploads/2018/06/MA60-16S-rev-6-minimaster.pdf&ved=2ahUKEwj1nIfAmrLxAhXNs4sKHdZ2BaUQFjAFegQIHhAC&usg=AOvVaw0X4-onezT78s8HgaK7EFbu

Utloggad stefafo

SV: Minimaster klornivå
« Svar #8 skrivet: juni 25, 2021, 10:22:33:33 »
Kollade CYA nu och den visar faktiskt noll på den  <hmm>
Thermopool Dura 3x6x1,5 helgaveltrappa, liner Persia blå mosaik
Pooltak Termatec Viva
Värmepump Calidi XP10
UV, Minimaster, filterglas, Blue Connect Plus

Utloggad stefafo

Thermopool Dura 3x6x1,5 helgaveltrappa, liner Persia blå mosaik
Pooltak Termatec Viva
Värmepump Calidi XP10
UV, Minimaster, filterglas, Blue Connect Plus

Utloggad Erica

SV: Minimaster klornivå
« Svar #10 skrivet: juni 25, 2021, 11:26:52:52 »
Om pumpen går och går utan at klorvärdet som minimastern registrerar stiger så verkar det ju finnas något fel. Till en börja med kolla hur mycket klor som förbrukas - hur mycket sjunker det i klordunken ? Om inget förbrukas så kommer det alltså inte heller in något klor. Tänkbara orsaker: fel på doseringspump., fel på styrningen (kolla att pumpen verkligen snurrar som den skall), fel på elektrod eller mätkrets, möjligen totalt felkalibrerad mätning, men det borde inte gå riktigt så långt. Om du förlorar en rimlig mängd klor utan att klorhalten stiger så kolla att kloret som sådant är korrekt - natriumhypoklorit är en färskvara till viss del, men effektiviteten brukar ju inte ens om det är mycket gammalt sjunka till noll. Kan du av misstag fått en dunk full med vatten ? I så fall är ju den klorhaölt du trots allt mätt upp bara resultatet av puckarna. Men sedan är det ju vid första uppstart så att det dröjer ett slag innan du ser riktiga värden och framför allt innan du får stabila värden. Var kommer ditt vatten ifrån ? Kommunalt vatten, brunnsvatten eller sjövatten ? Vattnet kan innehålla en slags "grundlast" av ämnen som kloret först måste ta hand om varför den första klorförbrukningen kan bli mycket högre än den som kommer att gälla efter en tid.

Att det inte luktar klor säger inte mycket.  Det som luktar är normalt bara bundet klor i form av kloraminer som bildas när kloret gör sitt jobb i poolen. Klor i de koncentrationer som används i en privat pool luktar knappast alls.

Som redan sagts ovan, undvik att blanda in puckar om du kör med klorautomatiksystem. De hör liksom inte ihop, det är olika typ av klor och hur mätkretsarna reagerar kan i vart fall avvika från normalfunktionen.

Det som verkar väldigt konstigt är att du först inte mätte något alls, sedan plötsligt jättehögt. Det kan ju tala för något rent mätkretsfel, elektrodfel, fel i elanslutningar, eventuellt fel i elektroniken i sig själv men det låter mindre sannolikt på en ny utrustning. Kolla kabeln från elektroden till enheten mycket noga att det inte blivit någon skada på den.

Utloggad stefafo

SV: Minimaster klornivå
« Svar #11 skrivet: juni 25, 2021, 15:08:57:57 »
Tack för svaren!
Funderade också på klorpumpens funktion, tog loss slangen och körde manuellt och det kommer klor. Samma sak om jag kör manuell klormatning så stiger ORP-värdet nästan omedelbart i Blue connect.
Klordunken har gått från 25 till ca 20 liter sedan start, det mesta gick vid uppstarten då den körde 90min nonstop.
Klorpuckar körde jag första veckan innan minimastern var inkopplad, visste tyvärr inte att man inte ska blanda. Körde en multitab Delphin 20gr med klor, flock och alg. Först 10st som en uppstart och då blev vattnet väldigt fint, sedan 4-5st utspridda på 1,5 vecka för underhåll.
 

Kabeln och elektroden verkar dessvärre se bra ut som så.

Det som hör till saken är att jag testar med 3 olika instrument:
1: Blue connect, ORP-värde
2: Pool lab digital, ska ge exakta värden på det mesta
3: Minimaster, säger bara högt eller lågt, egentligen inget om värdet.

Ph ligger konstant på 7,4-7,5 tack vare minimastern.
« Senast ändrad: juni 25, 2021, 15:17:40:40 av stefafo »
Thermopool Dura 3x6x1,5 helgaveltrappa, liner Persia blå mosaik
Pooltak Termatec Viva
Värmepump Calidi XP10
UV, Minimaster, filterglas, Blue Connect Plus

Utloggad Erica

SV: Minimaster klornivå
« Svar #12 skrivet: juni 25, 2021, 19:14:04:04 »
Mycket hänger på vad du har för vatten vad det gäller uppstarten. Vi har brunnsvatten, med halter av både järn och mangan. För att oxidera bort detta krävs vid en uppstart en del extra klor. V har en inomhuspool. 8x4 m, och vid en uppstart brukar vi tillsätta 2 liter natriumhypoklorit, vilket brukar räcka både till att chocka poolen och att oxidera ned metallsalterna. En klordunk brukar räcka ca 4 månader, lite kortare om poolen använts riktigt mycket. Vi håller ca 28-29 grader i poolen normalt, lite högre vid fester etc och täcker poolen när det inte badas.

Vi har en äldre automatikutrustning, den visar heller inga riktiga värden utan visar efter principen för låg-rätt-för högt. Utrustningen mäter ORP och pH. Vi håller låg klorhalt,0.5-1 ppm, vilket fungerar utmärkt för en inomhuspool - utomhus får man kontrollera hur mycket sol som träffar poolen och ev. justera upp om man får algbildning, vilket först brukar märkas på att delar av väggarna känns väldigt hala.

Utloggad stefafo

SV: Minimaster klornivå
« Svar #13 skrivet: juni 25, 2021, 20:23:18:18 »
Intressant att höra hur andra har det.
Ja vi har också egen brunn, blev avrådd att fylla från egen brunn just pga järn och annat men vad ska man göra när det är långt till närmsta företag som fyller pooler. Skulle kunna vara det som allt beror på då men är det bra att ösa på med mer natriumhypoklorit (dunken till minimastern) och hoppas att den börjar registrera något snart? Samtidigt säger ju det externa instrumentet att det ska finnas fritt klor där.
Eftersom CYA är noll så borde inte klortabletterna spöka fortfarande?
Thermopool Dura 3x6x1,5 helgaveltrappa, liner Persia blå mosaik
Pooltak Termatec Viva
Värmepump Calidi XP10
UV, Minimaster, filterglas, Blue Connect Plus

Utloggad Erica

SV: Minimaster klornivå
« Svar #14 skrivet: juni 27, 2021, 00:37:18:18 »
Är verkligen CYA noll trots att du använt puckar ? Jag vet inte hur bra ditt instrument är, men CYA är mera svårmätt än de vanliga pH och klor.

Metallsalterna ställer inte till det så mycket, bara lite fördröjning och lite mer klor vid första uppstart. Vid t.ex. en vanlig vattenpåfyllning så märks inte reaktionen alls.

Utloggad stefafo

SV: Minimaster klornivå
« Svar #15 skrivet: juni 27, 2021, 20:34:00:00 »
Nu har jag kollat CYA flera gånger till, och den visar verkligen noll hela tiden. Instrumentet ska vara bra tror jag, och exakt. Men det verkar ju misstänkt att det inte är någon CYA som du säger när jag använt en del puckar.
Lät kloret gå ner på noll tidigare idag, både fritt och totalt. ORP sjönk till ca 250mV. Körde sedan i flytande klor, först upp till 0,5ppm och nu upp till 3,3ppm. ORP stiger i samma minut som kloret går i och är nu uppe i +800. Men minimastern vägrar att ta kalibreringen fortfarande, den säger bara low hela tiden. Testat att starta om osv men ingen skillnad.
PH stadigt 7,4 och alkalinitet noll hela tiden.
Kanske får kolla med återförsäljaren ändå.
Thermopool Dura 3x6x1,5 helgaveltrappa, liner Persia blå mosaik
Pooltak Termatec Viva
Värmepump Calidi XP10
UV, Minimaster, filterglas, Blue Connect Plus

Utloggad stefafo

SV: Minimaster klornivå
« Svar #16 skrivet: juni 28, 2021, 20:26:58:58 »
Problemet löst!  ;D
Fick prova med en ny elektrod från återförsäljaren och det funkade direkt.
Satte i den nya, väntade en liten stund innan jag startade doseringen, den gick några minuter och pumpade i klor och stannade själv på OK. Kollade med klormätaren och det är nu 0,75ppm som den håller konstant. Får se om man ska kalibrera ner den närmare 0,5 men är så himla nöjd just nu att den går  :)
Thermopool Dura 3x6x1,5 helgaveltrappa, liner Persia blå mosaik
Pooltak Termatec Viva
Värmepump Calidi XP10
UV, Minimaster, filterglas, Blue Connect Plus

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag