VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Det här med luft i systemet  (läst 706 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nyburjare

Det här med luft i systemet
« skrivet: juni 19, 2021, 15:44:12:12 »
Jo jag vet det finns massor av trådar.) Trots att jag har ganska mkt pool erfarenhet vill jag bara ställa en fråga så jag inte låser hjärnan på fel spår o gräver i onödan
Målet är att få helt tyst på första inloppet dvs bli av med luftbubblorna samt bli av med bubblorna undet pumplocket samt få mindre luftbubbla där när jag stänger pumpen
Kan en axeltätning som är sliten ge luft under locket utan läckage? I min värld är det omöjligt. Luften under locket fylls ju på i ett jämnt flöde.
Pumpen står över vatten nivån. När locket är på då sjunker inte nivån i pumphuset. Men utan lock extremt långsamr.med  plugg i skimmern. Detta tolkar jag som ett väldigt litet läckage på sugsidan i slangen mellan pump o skimmer. Hålet måste ligga på sträckan som ligger över poolens vattennivå eftersom nivån där inte sjunker på flera månader. Ett så litet hål där inget vatten läcker ut när locket är på pga av trycket men ett hål typ en flärp på slangen som sugs in vid undertryck... min tanke är att köpa 12 m slang först och koppla på pumpen o låta den ta vatten direkt i poolen. Utan bubblor då då borde min teori vara rimlig

Ja. Pumpen går åt rätt håll
Nej pumplocket läcker inte

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Det här med luft i systemet
« Svar #1 skrivet: juni 23, 2021, 09:37:30:30 »
Jag skulle fundera på att bygga en adapter för att ansluta tryckluft i ena ändan av den misstänkta slangen och tätning i den andra. Ett plaströr med täcklock och en nippel för slangen från kompressorn som hålls av en mutter och tätas med lim. 

Angående axeltätningen så skulle jag inte utesluta att turbulent strömning skulle kunna låta lite luft gå bakvägen mot locket över ingångsfiltret. Osannolikt men troligen inte omöjligt?

En minimal por i slangen som defekt från tillverkningen kanske? Osannolikt men troligen inte omöjligt?

I år försvann bubblan under pumplocket på ca 15 minuter men vi har pumprummet under poolen så lite enklare här.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan