CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Grumlig pool - hjälp!  (läst 2697 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Grumlig pool - hjälp!
« Svar #10 skrivet: juni 04, 2021, 09:04:53:53 »
Rickard, du har en öppen pool utan tak. Du får naturlig påfyllnad i form av regn och på vintern en massa snö. Har man pooltak (som jag iofs inte vet om TS har) så är det noll naturlig påfyllnad. Då byggs cya upp mycket snabbare.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Poolgiganten

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Grumlig pool - hjälp!
« Svar #11 skrivet: juni 04, 2021, 09:49:51:51 »
Kan så vara, men det här med CYA har ju i princip bara nämnts i forumet de allra senaste åren, om problemet vore gigantiskt hade det nog varit mer omdiskuterat redan för många många år sedan.
Jag påstår inte att hög CYA inte ställer till problem, man jag menar att alla problem inte beror på det.
Grumlig pool vid uppstart beror som regel på dålig eller obefintlig chockklorering på hösten och/eller att man väntat för länge med att chocka på våren - det är min uppfattning, och den står jag för.

Jag tror inte att vår pool får mer vattenutbyte än de flesta eftersom vi aldrig tömmer ut nåt vatten inför vintern, de flesta poolleverantörer rekommenderar ju att man sänker nivån under inloppen, och då får man ju ett naturligt vattenutbyte varje år tack var det.
I sydligaste Sverige kanske det finns de som aldrig får is i poolen och struntar i att sänka nivån, men jag tror det är rätt ovanligt.

Förra året hade vi kört 3 säsonger med samma vatten och då kunde vi se att det vara svårt att få helt kristallklart vatten, så i vår har vi bytt ur minst 75% av vattnet och har väldigt låg CYA, vattnet är klart och fint nu. 32.5 grader varmt.  <sol>
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad lovoudden732

SV: Grumlig pool - hjälp!
« Svar #12 skrivet: juni 04, 2021, 12:48:48:48 »
Vi har öppen pool. Köpte nya stickor idag och vad vi kan se så ser cyan ok ut.

Frågan är nu hur går vi vidare?
Ska vi chockklorera? Lägga i klortablett? Vi kör på multiklor lyx från poolklubben.se.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Grumlig pool - hjälp!
« Svar #13 skrivet: juni 04, 2021, 13:09:05:05 »
Ser ju bra ut det håller jag med om. Då skulle jag nog gå vidare med Rickards förslag.

Rickard:
Nej, man kan inte skylla alla problem på Cyan, men jag tycker att det är bäst att utesluta den först för enda sättet att åtgärda den är att byta vatten och har man då försökt annat har man bara bränt pengar på kemikalier i onödan.

Kan nämna att jag hade tendens till grumlighet/mjölkigt i år, troligtvis kalkutfällning. Åtgärdades med en Flockarstick. Använder dessa flockarsticks jag har väldigt sällan, men det beror troligtvis på att jag kört med multi-puckar förut som har flock-medel i sig, men de rena kalciumhypoklorit-puckarna jag kör med nu inte har något sånt.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad lovoudden732

SV: Grumlig pool - hjälp!
« Svar #14 skrivet: juni 04, 2021, 13:17:52:52 »
Jaa härligt! Har dock inget flytande klor, kan det räcka med det vi har? Alltså klortablett, chockklor eller Clear pool?
Eller måste vi åka och köpa flytande tro?

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Grumlig pool - hjälp!
« Svar #15 skrivet: juni 04, 2021, 14:11:17:17 »
Chockklor bör funka fint.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Grumlig pool - hjälp!
« Svar #16 skrivet: juni 04, 2021, 15:05:00:00 »
Hej,

Ha koll på vilket klor du köper för att chocka. Din leverantör kallar di-klor som är uppbyggt på CYA för chockklor.

Du bör använda kalciumhypoklorit vid din chock.



Roger


Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Grumlig pool - hjälp!
« Svar #17 skrivet: juni 04, 2021, 15:24:55:55 »
Ett tips när du mäter med stickor är att göra enligt beskrivning. Vidare börja att läsa av fritt klor och sen totalklor. Det är i den ordningen man läser av. Anledningen är att tiden förändrar färgerna. Mest känslig är fritt klor osv.

Alltså måste mätningen ske ganska fort.

Stickor har en förmåga att visa för låga värden tyvärr. Men det är mycket bra för att ge en indikation på vattnet.

Min tolkning på dina mätvärden från stickorna; FC=1-3ppm, Totalklor mer än 3.

Visar CYA=0-30ppm, tror nog mer än 40ppm dock.

Roger

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Grumlig pool - hjälp!
« Svar #18 skrivet: juni 04, 2021, 15:30:44:44 »
Om ni fortfarande har grumligt vatten är 3 ppm fritt klor (som jag tolkar stickan) för lite, minst 5 ppm måste ni ha för att det skall ta död på det som lever i vattnet.
När det gäller att flocka så gillar jag folkpools flocknings-sticks bäst, de fungerar perfekt.
Grumligheten kan bli bättre om du flockar poolen också om det är döda bakterier som flyter runt.
Enligt den där burken verkar 40-100 ppm CYA vara önskvärt område, anser du det vara för mycket Roger?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Grumlig pool - hjälp!
« Svar #19 skrivet: juni 04, 2021, 15:38:27:27 »
Kan så vara, men det här med CYA har ju i princip bara nämnts i forumet de allra senaste åren, om problemet vore gigantiskt hade det nog varit mer omdiskuterat redan för många många år sedan.

Ämnet CYA har diskuterats långt tidigare på ditt forum. De som tog upp diskussionen blev ofta ifrågasatt och har nog lämnat forumet.

CYA är inget problem om man är medveten om halten man har. Vilket betyder att man kanske behöver ligga högre i klorhalt.

Roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag