VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Backspola i teknikrum  (läst 901 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sarge

  • Gäst
Sarge
Backspola i teknikrum
« skrivet: maj 11, 2021, 22:25:49:49 »
Hej,

Nyss byggt pool, men trots påminnelser om att avleda vattnet men någon brunn eller spygatt så ”glömde” de. Så nu har jag ett nedgrävt teknikrum utan nått vettigt ställe att backapola i.

Gör jag det i rummet kommer jag att fylla teknikrummet med vatten. Har ni några idéer för hur vi ska lösa problemet utan att behöva gräva upp allt igen för montering av avloppsrör?

Jag har funderat på slang, men eftersom sandfiltret är nedgrävt vet jag inte om jag kan avleda vattnet genom att dra en slang 1,5m direkt upp.

Tacksam för förslag och hjälp.

/S

Poolgiganten

Utloggad Eee

SV: Backspola i teknikrum
« Svar #1 skrivet: maj 12, 2021, 00:20:12:12 »
Hej!
Jag har teknikrummet i källaren och backspolar genom ett rör som går ut genom väggen i takhöjd, och sedan vidare till en dagvattenledning och stenkista. Fungerar fint för mig, bara röret kan svälja mängden vatten så ska det inte vara något problem.
Spabad Hydropool Serenity 7000
6,5x4m Tjällden pool med gaveltrappa
Persian Grey liner.
Pump Astral Sena 0,74kW
Sandfilter Mediterrano 500, 100kg Sand
Elecro G2 Titan 122kW, IVT GEO 512 Bergvärme 170m
Astral LED x2 med Plejd styrning
Isaver+ Pumpstyrning
EC Series Salt Chlorine Generator EC16
Leia pooltak 4 sektioner
Dolphin E20 poolrobot

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 122
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Backspola i teknikrum
« Svar #2 skrivet: maj 12, 2021, 11:14:26:26 »
Hej,

Nyss byggt pool, men trots påminnelser om att avleda vattnet men någon brunn eller spygatt så ”glömde” de. Så nu har jag ett nedgrävt teknikrum utan nått vettigt ställe att backapola i.

Gör jag det i rummet kommer jag att fylla teknikrummet med vatten. Har ni några idéer för hur vi ska lösa problemet utan att behöva gräva upp allt igen för montering av avloppsrör?

Jag har funderat på slang, men eftersom sandfiltret är nedgrävt vet jag inte om jag kan avleda vattnet genom att dra en slang 1,5m direkt upp.

Tacksam för förslag och hjälp.

/S

vet inte vad du har för typ av pool. tolkar det dock som att poolen är nedgrävd och då har du antaglien någon form av dränering. dra då en 50 slang från sandfiltret ut genom väggen och lägg ned det i dräneringen få backspolar du ut direkt dit.
sen får dräneringspump eller marken ta hand om vattnet.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag