VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bromsalt/ Rätt värde för min nyinförskaffade pool (Har Blueconnect)  (läst 710 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael S (bromsalt)

  • Gäst
Mikael S (bromsalt)
Bromsalt/ Rätt värde för min nyinförskaffade pool (Har Blueconnect)
« skrivet: maj 10, 2021, 10:22:59:59 »
Hej på er!
Jag har precis införskaffat en fin fin pool men saknas information kring Vatten/ Kemi och vilka värden som är bra och dåliga. Pool inköpt på Poolkungen där det varit lite svårt att få mer information.

I kort:
- Mitt kar är 1800L jag har använt ca 2.3KG bromsalt.
- Jag har sänkt PH värdet till acceptabel nivå 7.2-7.5
- I Göteborg har vi 2.7-3.3dH, det är långt under anvisningarna på kalkstabilisatorflaskan.

Frågor:

Jag har Blueconnect som app och gör mätningar med denna - den visar ORP 187 mV. Är det relevant för brombad eller endast för klor? Jag har Conductivity som visar 2,513 uS - är det ett alternativt mättal som visar ledningsförmåga/ salt eller motsvarande som i sin tur visar på oxidation etc som desinfektion? Mitt tal ligger i godkänd zone. Dock ej ORP värdet.

Vad mer utöver ovan behöver man göra med för att säkra upp rätt vatten och hälsosamt badande?

Tack på förhand,

Mikael




Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Bromsalt/ Rätt värde för min nyinförskaffade pool (Har Blueconnect)
« Svar #1 skrivet: maj 25, 2021, 20:11:03:03 »
Hej Mikael,

Personligen är jag allergisk mot när de säljer och inte ger mer information. Man står där med byxorna nere. Hur gör jag nu?

Vidare har du en Blueconnect. Alltså hur tolkar man sina värden.
Pinsamt Poolkungen. Ni kan bättre?

Du verkar köra bromsalt? Det finns annat brom också.
Har du bromsalt krävs det att du aktiverar bromet med klor.

Bromsalt om det nu är det fungerar inte som desinfektion. Du måste aktivera detta med klor.

Jag avvaktar svar angående sensorer. Inte viktigt just nu.

ORP borde vara mycket högre när du har desinfektion.

Roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag