Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Spräckt toppventil astral cantabric 500  (läst 794 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hades

Spräckt toppventil astral cantabric 500
« skrivet: maj 09, 2021, 23:16:05:05 »
Hej som jag skrivit i ämnet så råkade jag spräcka toppventilen lite vid inkommande vatten innan förra badsäsongen. Jag limmade ihop allting och hoppades på det bästa, det resulterade i ett litet läckage som jag sedan limmade igen och fick tätt.
Nu när jag skulle starta upp poolen för säsongen så läcker det där jag limmade förra året (vit rand). Jag limmade med Tangit men undrar nu om det finns något mer man kan prova för att få det tätt?
Jag skulle gärna skjuta ett år på att byta sandfiltret då det är 15 år och kanske inte värt att kosta på en ny toppventil.
Ett tillägg: Ja det är en ganska trång installation, jag känner mig som rena yoga mästaren efter att ha fått dit alla dräneringspluggar.

Poolgiganten

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Spräckt toppventil astral cantabric 500
« Svar #1 skrivet: maj 10, 2021, 08:47:19:19 »
Helt ärligt det är inte värt det. kommer kanske hålla ett tag men varför skjuta på kostnaden bara ett år till om det redan är så gammalt.
Köp ett nytt filter är mitt tips
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Spräckt toppventil astral cantabric 500
« Svar #2 skrivet: maj 10, 2021, 09:13:10:10 »
Jag tror jag har en sån där liggande som reservdel, men skulle jag sälja den billigt så är det väl att be om att min nuvarande skall spricka...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Spräckt toppventil astral cantabric 500
« Svar #3 skrivet: maj 11, 2021, 17:41:18:18 »
Om du inte behöver kunna demontera unionkopplingen från toppventilen så kan du använda samma metod som jag när en kulventil hade fryst sönder. Tvätta med aceton, slipa för att rugga upp ytorna, limma med tangit som armeras med glasfiber i några lager. Ditt problem blir att komma åt på undersidan. https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15850.0

Det mesta går att laga men få gör det. Nyss fick vår 18 år gamla diskmaskin ett nytt relä för 115 kr varav frakten kostade 89 kr. Nu finns det inga diskmaskiner med 30 minuters program så vi var inte sugna på en ny maskin.  ;D
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan