Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Alkalinitet  (läst 44461 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Christina

Alkalinitet
« skrivet: maj 26, 2007, 14:37:28:28 »
Hej,

PH-värdet har alltid varit samma och stabilt (7,4). Men alkaliniteten har alltid varit låg. Men eftersom PH-värdet inte haft några svängningar har jag inte brytt mig om det låga värdet.
Igår testade jag värdena igen, PH helt OK. Men alkaliniteten var mellan 0 - 40. Har letat efter höj alkalinitet i affärena, oftast har de inte det. Så min fråga är: finns det medel för att höja? Om jag gör det, riskerar jag att PH-värdet börjar att svänga ?

//Christina
Folkpool Classic 4x8 med saltklorinator

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Alkalinitet
« Svar #1 skrivet: maj 26, 2007, 19:53:45:45 »
För att höja alkaliniteten kan du använda bikarbonat, det gör jag, när alkaliniteten ligger på 100-120 så är vattnet vädigt stabil med avseende på Ph.
Ph:n brukar variera väldigt mycket om man har låg alkalinitet.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Fia

SV: Alkalinitet
« Svar #2 skrivet: maj 26, 2007, 20:17:03:03 »
Titta bland Spa produkterna, där finns "Höj alkalinitet". Kostade inte många kronor.

http://www.alfort.se/templates/AC_commonPage.aspx?id=995
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Alkalinitet
« Svar #3 skrivet: maj 26, 2007, 21:31:39:39 »
Hej,

Hur mäter ni alkaliniteten ?, jag har nån sort stickor men känner inte att det är ngt att lita på. Stickornas uppfattning om klor och pH är i allafall ine alls i linje med det som mätglas och droppar visar. Jag har jobbigt att hålla pH värdet uppe, visst regnet är surt men inte riktigt så surt som jag tycker det verkar vara i mitt vatten.
Är alkaliniteten för låg kanske ??

Klorpuckarna verkar sänka pH värdet de också, när jag chockade så hade jag högt pH (nästan 7,5), nu två klorpuckar och ett par regniga dagar senare är jag nere på ca 7,1  och känner att jag behöver höja. Det känns som det kommer att gå år lika mycket pH höj som klor, det kan ju inte vara meningen.

Delvis lite off thread men jag hoppas på en bra diskussion.

/ Housedad

9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Alkalinitet
« Svar #4 skrivet: maj 26, 2007, 21:48:42:42 »
Jag skulle vilja påstå att ditt "svängiga" Ph tyder på låg alkalinitet, samma sak hade jag innan jag fixade det med typ 5 kilo bikarbonat!
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Alkalinitet
« Svar #5 skrivet: maj 26, 2007, 22:43:25:25 »
OK,

Jag får väl hiva i lite bikarbonat. Det finns ju en annan tråd där det snackas mycket om kemi i allmänhet. Om jag minns rätt så fanns där doseringsanvisningar.

Hur mäter du, finns det ngt bra sätt, mina stickor känns inte tillförlitliga (och indikerar OK alkalinitetsnivå). Om man börjar tillsätta bikarbonat vill man ju veta när det är lagom ...

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Mats_61

  • Gäst
Mats_61
SV: Alkalinitet
« Svar #6 skrivet: maj 27, 2007, 02:27:33:33 »
Om man skulle behöva höja alkaniteten vart köper ni erat bikarbonat... kikade i kryddskåpet men fann bara en liten påse som frugan använder till baket  ;D ;D
Det räcker ju inte speciellt långt  ;)

/Mats_61

Utloggad Christina

SV: Alkalinitet
« Svar #7 skrivet: maj 27, 2007, 08:06:18:18 »
Hej,

Jag mäter alkaliniteten med stickor. PH och Klor mäter jag med tabletter. Det blir alltid olika resultat med stickor och tabletter. Och jag litar alltid på tabletterna. Men jag har inte hittat några tabletter som mäter alkaliniteten. Nitors sida som Fia länkade till, säger så här om doseringen: Om total alkalinitet är under 80 ppm dosera ca en matsked per 1.000 l vatten. Jag ska prova det, och blir ph värdet svängigt vilket det inte varit förut fast dåligt värde på alkaliniteten, så tror jag att jag  slutar lita helt på stickorna.

/Christina
Folkpool Classic 4x8 med saltklorinator

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Alkalinitet
« Svar #8 skrivet: maj 27, 2007, 09:06:30:30 »
Hej igen,

Mina stickor komme från ett Canadensiskt företag som heter Competition Inc. Köpte dem i poolbutiken men de känns som om det är lite TV-shop/leksak över det hela.

Vilka fabrikat på stickor har ni ?

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Fia

SV: Alkalinitet
« Svar #9 skrivet: maj 27, 2007, 09:12:30:30 »
Jag använder Nitors o det fungerar bra. På dom mäts klor, ph o alkalinitet. Använde vätskor förut men tycker stickorna är smidigare.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag