Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Mina erfarenheter av brom!  (läst 13543 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad frasse78

Mina erfarenheter av brom!
« skrivet: juni 21, 2017, 17:13:26:26 »
Tycker det har varit svårt att få svar på alla sina frågor genom att bara söka i detta forum. Inte minst vad det gäller erfarenheter kring Brom som alternativ till klor. Därför tänkte jag, för att försöka bidra dela med mig av mina egna erfarenheter. Tanken är att tråden ska växa när jag har mer att tillföra. Sen är det ju bara välkommet om fler vill lägga sig i. :)

Har nu kört med brom i en vecka. Vattnet är klart och luktar gott.

Mätning av brom
Detta var ett av de svårare saker att få klarhet i genom att söka på nätet, men till slut har jag uppfattat det enligt följande: (rätta mig om jag har fel)
1. Allt som kan mäta klor kan också mäta brom. Bromet ger dock ett lägre utslag, så om mätverktyget visar 1 ppm klor så har  du i realiteten 2,25 ppm brom.
2. Det rekommenderade klorvärdet för spabad har jag uppfattat till 1,0-1,5 ppm. Brom ska man dock ha i mer av, så jag har bestämt mig för målvärde mellan 2,0-3,0.
3. Mäter vattnet med pH/klortestset från Biltema. (tabletter: Phenol red + DPA N1). Utgåt från att värdet är bra när testet visar att jag har 1,0 ppm klor.

Dosering av brom
Hade i början svårt att få upp en bestående nivå brom i badet. Har köpt Nitor Bromotab från Bauhaus och började med en tablett i breddavloppet och en tablett i flottör. Hände i princip inget med värdena. Testade då att smula ner en tablett och blanda ner och kom då upp i värde, men det gick ner ganska så snabbt igen.
Nu har jag hela 10 tabletter (fullt) i doseringsflottören som i sin tur är halvt öppen, två av fyra. Har nu inte badat på ett par dagar och värdet ligger just nu på önskvärda 1,0 (=2,25 ppm) Ska nu bli intressant att följa vad som händer med värdena när badet används respektive står oanvänt i några dagar. När jag körde med endast klorgranulat kunde klorvärdet dyka från 1,5 till närmare noll under ett längre bad.

Förresten? Varför är det viktigt att ta ur doseringsflottören under bad? Är det inte då den gör som störst nytta?
« Senast ändrad: juni 21, 2017, 17:38:35:35 av frasse78 »
Innehavare av ett Viskan Lindö spabad på ca 1800 l. (Inhandlat maj 2017 som första bad)

Poolgiganten

Utloggad Telekiter

SV: Mina erfarenheter av brom!
« Svar #1 skrivet: juni 21, 2017, 22:03:58:58 »
När man badar förbrukas en hel del brom ur vattnet. Jag har tillverkat en egen "dosör" som jag låter ligga i bräddavloppet när jag badar och när då vattnet cirkulerar så tillförs brom under tiden. "Dosören" är en helt vanlig tom medicinburk som jag borrat en massa hål i. I locket har jag fäst ett snöre som är så lågt att det kan hänga utanför badet så att jag enkelt kan ta upp burken ur bräddavlopet när jag badat klart. Inne i burken har jag några bromtabletter som alla är delade i fyra bitar. På så sätt får jag ganska bra tillförsel av brom till vattnet när jag badar.

/Urban.

Utloggad frasse78

SV: Mina erfarenheter av brom!
« Svar #2 skrivet: juni 25, 2017, 19:22:48:48 »
Som jag skrev i inlägget ovan så kör jag en doseringsflottör som är full av bromtabletter. Brom-nivån håller sig ganska stabil. Ca 1,5 ppm på klorskalan, vilket då ska innebära ca 3,4 PPM brom. Nivåerna sjunker knappt vid bad, iaf inte när två personer badar ca 1,5 h. Sänkte till och med utsläppet från flottören, nu en av fyra springor öppna.

Dock: Tycker att man luktar mer av brom än när jag körde klor innan. Efter en snabbdusch utan tvål anser flickvännen fortfarande att jag luktar påtagligt.
Innehavare av ett Viskan Lindö spabad på ca 1800 l. (Inhandlat maj 2017 som första bad)

Utloggad frasse78

SV: Mina erfarenheter av brom!
« Svar #3 skrivet: juli 03, 2017, 00:06:32:32 »
Blir nog inte så många fler "brom-inlägg" från min sida. Verkar som jag är allergisk. Fick utslag på typ hela kroppen. :( Har återgått till klor och genast försvann utslagen.

Obs! Bara för att jag inte tål bromet betyder det inte att det inte funkar för er andra. Jag är jäkligt känslig för vissa grejer, bl.a. parfymerade tvättmedel, mjukmedel å liknande.
« Senast ändrad: juli 03, 2017, 09:32:18:18 av frasse78 »
Innehavare av ett Viskan Lindö spabad på ca 1800 l. (Inhandlat maj 2017 som första bad)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag