Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: HJÄLP, hur vet man elen räcker till ett Spabad?  (läst 11723 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Pelletttt

  • Gäst
Pelletttt
HJÄLP, hur vet man elen räcker till ett Spabad?
« skrivet: juni 22, 2016, 18:47:10:10 »
Hej,

Vi kollar på Swimspa och har fastnat för 2 olika modeller, tycker det är väldigt svårt med elfrågorna som uppstår och skulle bli väldigt glad om ngn hade lust o hjälpa mig och reda ut om vi kan ha ett Swimspa eller inte.

Vi får inte tillträde förrens den 1 sept till huset och vill kunna beställa så att det går att installera rätt så omg så jag har inte tillgång till huset.

Alt 1Passion spas:

- Elektriska krav: 380 V / 3 x 20 A
- Säljaren säger att förbrukningen är 2 *11 ampere/fas
Ev mer info finns på:
http://www.bygghemma.se/tradgard-och-utemiljo/pool-och-spa/spabad-och-utespa/swimspa-passion-spas-sport-aquatic-3/p-489743

Alt 2 Denform

Elektriska krav: 2x3x16A +0 och jord

Ev mer info finns på:
http://www.bygghemma.se/tradgard-och-utemiljo/pool-och-spa/spabad-och-utespa/swimspa-denform-6m/p-421903

När jag pratar med Fortum så sitter det 25 ampere i huset nu och det ligger 50 ampere ute i gatan. Huset är 170 kvm stort med 2 stycken luftvärmepumpar.

Så min frågor är:
Är det ens möjligt att installera ett sådant spa på vår tomt ifall elen inte räcker?
Vad är det som behövs göras för att det isåfall skall gå att installera ett spa utan att behöva tänka på övrig elanvändning?
Vilket av spa:na är bäst el mässigt?

Tack på förhand....



Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: HJÄLP, hur vet man elen räcker till ett Spabad?
« Svar #1 skrivet: juni 22, 2016, 19:05:58:58 »
Nu vet du ännu inte hur mycket el som huset i övrigt drar. Om spat verkligen tar 22 A per fas blir marginalen till 25 A huvudsäkring oroande liten, även om säkringarna kortvarigt tål viss överbelastning. Ev. kan ni säkra upp till 35A. Det som avgör är hur pass grov serviskabeln är. Men du får ju vara beredd på att elnätsföretaget vill ha dels en engångsavgift för uppsäkringen, dels en högre fast, månadsavgift. Med 35 A borde det inte vara några problem om huset i övrigt inte är fullt med effektslukande utrustning.

Pelletttt

  • Gäst
Pelletttt
SV: HJÄLP, hur vet man elen räcker till ett Spabad?
« Svar #2 skrivet: juni 22, 2016, 19:16:52:52 »
Tack för snabbt svar!!

Det som jag vet är att årsförbrukningen är 20500 kwh men det kanske inte säger så mkt. Annars är väl huset normalutrustat med 2 lufvärmepumpar varav en som fungerar som kyla på sommaren.

Är det Fortum som kan se om serviskabeln är tillräckligt grov?
Är det alt 1 som du anser vara det mest lämpade?

Med vänlig hälsning
Pelle

Utloggad Engans

SV: HJÄLP, hur vet man elen räcker till ett Spabad?
« Svar #3 skrivet: juni 22, 2016, 20:15:12:12 »
vi har ett denform swimspa.
kollade också på passion spa. men efter pratat med passion och fått veta exakt vad sakerna drar så är deras 3x20 i minsta laget. den drar mer med allt på dock går den at switcha om med dip switchar. men vi kom fram till att 3x25 inte räcker till.
så det blev denform och med 3x25 klarar vi oss väldigt bra  och strömmen räcker gott och väl vi använder en heldel ström saker. tryckluft och såna prylar som drar massor när dom går igång. denform swimspa är väldigt bra dock är det ett kina spa .
men använder akryl skivor från aristech vilket vad jag förstått ett av två största akryl märken. så akrylen är tjock även glasfiber förstärkningen är tjock vilket jag mätt på vårat. dock inte bara i kanten då kanten kan vara missvisande.

så svar på din fråga denform är klart bäst el mässigt.

Pelletttt

  • Gäst
Pelletttt
SV: HJÄLP, hur vet man elen räcker till ett Spabad?
« Svar #4 skrivet: juni 22, 2016, 20:44:11:11 »
Tack för svar.

Denform var också första valet, känns bättre av de två. Men frågan är om den är bäst ampere mässigt el hur jag skall förklara? blir inte 2*3*16a (400) mer än 3*20a eller tänker jag fel?

//pelle

Utloggad Erica

SV: HJÄLP, hur vet man elen räcker till ett Spabad?
« Svar #5 skrivet: juni 22, 2016, 22:25:35:35 »
Tack för svar.

Denform var också första valet, känns bättre av de två. Men frågan är om den är bäst ampere mässigt el hur jag skall förklara? blir inte 2*3*16a (400) mer än 3*20a eller tänker jag fel?

//pelle

Det som avgör hur mycket resp. spa drar är ju inte hur stor säkring det skall anslutas till utan vad den verkliga belastningen blir i drift. Därför går det inte att räkna på detta viset.

Beträffande serviskabeln bör Fortum ha detta noterat, men det bör också finnas på husets elritning. Observera dock att det kostar ofta en bra slant att göra byte från 25 A till 35 A, eftersom säkringarna är fysiskt större och man därför i de flesta fall måste byta mätartavla / huvudsäkringslåda, plus då att man debiteras en anslutningsavgift för höjningen. Ofta är då principen att ni får betala som för nyanslutning av 35 A och sedan drar man av vad nyanslutning till nuvarande (25 A i ert fall) skulle kosta. Man kan ju även behöva byta kablar i själva huset. 35 A fodrar 10 mm2 kabel.

Utloggad Engans

SV: HJÄLP, hur vet man elen räcker till ett Spabad?
« Svar #6 skrivet: juni 22, 2016, 23:25:27:27 »
det jag vet är att passion drar mer än vad dom rekomenderar i säkring. när vi prstade med passion sa dom bara säkra till 35 eller 60 amp.
och här gick det inte att säkra upp mer än 25.
denform stämmer vad dom skriver ut

Utloggad Erica

SV: HJÄLP, hur vet man elen räcker till ett Spabad?
« Svar #7 skrivet: juni 22, 2016, 23:39:47:47 »
det jag vet är att passion drar mer än vad dom rekomenderar i säkring. när vi prstade med passion sa dom bara säkra till 35 eller 60 amp.
och här gick det inte att säkra upp mer än 25.
denform stämmer vad dom skriver ut

60 A ???  Det låter som om de läst på något amerikanskt datablad. Där finns 60 A - i Sverige är det i så fall 63 A som gäller. Som jag nämnde så går det normalt alltid att säkra upp, men det är ett hopp vid övergång till 35 (eller 50 eller 63 A) eftersom man då får byta elcentral i flesta fall, vilket ger en avsevärd extrakostnad. Sedan gäller ju också att serviskabeln räcker till, annars får den också bytas (=ännu en extrakostnad). Sedan kan det i vissa lägen vara svårt att få säkra upp så där diekt - kanske transformatorn på platsen inte klarar lasten.

Utloggad Engans

SV: HJÄLP, hur vet man elen räcker till ett Spabad?
« Svar #8 skrivet: juni 22, 2016, 23:44:21:21 »
vi har dock bara denform 4,2m.
det på 6 meter är ju i princip två spa i ett.
jag själv hade då valt 4,2m och köpa et lite spa bredvid.

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: HJÄLP, hur vet man elen räcker till ett Spabad?
« Svar #9 skrivet: juni 23, 2016, 00:21:48:48 »
Att ha ett sådant swimspa med 2 delar blir i princip samma sak som att sätta 2 st span bredvid varandra och köra dessa samtidigt.

Man har 2 st styrboxar med 3 kW värmare, man har 2 st cirkulationspumpar som drar ca 250 w per st, man har 4 st LP 300 massage och swimpumpar som drar 2200 w per styck.

Varje system lever sitt eget liv och kan konfigureras så att dom påverkar varandra så lite som möjligt.

Till exempel genom att styra när filtercyklarna ska gå igång och köras, då alltid alla pumpar i systemet startar och blåser igenom rörsystemet under en tid.  Ställer man så att inte detta görs samtidigt i båda systemen så belastar man ju elsystemet i huset mindre.

Man kan också lägga de två värmarna på olika faser så att man fördelar lasterna över faserna.

Men ska man köra allt samtidigt på full effekt så krävs det ju att man har en huvudsäkring som tål belastningen och att man har avsäkrat rätt så man i princip har 2 st separata 3 fas uttag med separata säkringar.

I princip så belastar varje enskilt styrsystem varje 3 fas uttag med 1 värmare 3000 w på 1 fas, 2 massagepumpar 2200 w på var sin fas samt 1 cirkulationspump på 250 w på en av pumparnas faser.

Värt att tänka på är dock att man fortfarande ska kunna värma huset, laga mat, tvätta, köra diskmaskiner mm samtidigt så det gäller att tänka igenom hela installationen.

Samtidigt så är det givetvis också viktigt att se till att man har tillräckligt kraftiga kablar fram till där man ska koppla in de 2 3 fas uttagen till badet, samt givetvis sätta en jordfelsbrytare på varje matning och inte köra över husets JFB.

Därför ska man alltid låta en behörig elektriker utföra och beräkna en sån här installation.  Det är inte omöjligt att genomföra om man tänker igenom helheten och gör allt rätt.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag