Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ställa det på trallen eller bygga in?  (läst 7045 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Frubeijer

Ställa det på trallen eller bygga in?
« skrivet: juni 12, 2016, 09:16:14:14 »
Vi bygger om vår altan och tänkte skjuta ut ett soldäck efter det inglasade partiet. Är det dumt att ställa badet på trallen?
Funderar om ljudet kommer att "vandra" genom trallen till det inglasade och innanför det är vårat sovrum.
Är ni med hur jag menar?

Frågan blir alltså: ställa det på trallen eller bygga trallen runt.

Poolgiganten

Utloggad DanielSvensson

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 29
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Spabad javisst!
    • Visa profil
SV: Ställa det på trallen eller bygga in?
« Svar #1 skrivet: juni 13, 2016, 22:04:17:17 »
Hej!

Nu vet jag inte hur vaken altan eller spabad ser ut och är konstruerade, men kan säga att det krävs en hel del av konstruktionen för att bära ett normalstort spabad.
Själva badet väger ju ett par hundra kilo + vattnet, vilket tillsammans kommer att ge ett bra tryck på de styvt fyra kvadratmeterna yta.
Är det byggt som mitt (med en ram runt och två-tre "förstärkningsreglar" inuti) så landar hela trycket på enbart dessa.
Finns nog stor risk att det vandrar, om inte direkt så med tiden. Trä är ju ett levande material och även om man skruvar det aldrig så nog så vill det röra sig ändå.

Finns det möjlighet så sänk ner badet i trallen och ställ på en avvägd grusbädd med betongplattor och ev. isolering emellan. Bygg löstagbara lämmar runtom för att kunna komma åt att serva/öppna luckor till motorrum t ex...
Släpp trallen nån millimeter från badet runtom, så ska det inte vara nån risk att vibrationerna tar sig vidare.

mvh
Daniel

Smaug

  • Gäst
Smaug
SV: Ställa det på trallen eller bygga in?
« Svar #2 skrivet: juni 13, 2016, 22:36:18:18 »
Det är absolut inga problem att ställa badet på altanen så länge den dimensioneras lite kraftigare än normalt där badet ska stå.

Under mitt bad har jag lagt tre stycken 45x170 som bärlinor med ett plintavstånd på knappt 1,5 meter. Ovanpå detta har jag reglat CC30 med 45x145. Alla reglar fastskruvade på bärlinorna med takåsfästen.

Det har inte rört sig en millimeter.

I övrigt tycker jag att du ska låta miljön styra. Om du har gott om grannar och vill ha mindre insyn kan du lika gärna sänka ner badet. Själv har jag istället höjt altanen där badet står för att få bättre havsutsikt. Resonans och ljud från badet tror jag inte du behöver oroa dig så mycket över. De flesta bad är rätt tysta med locket på.

Allt beror på förutsättningarna.


Utloggad Telekiter

SV: Ställa det på trallen eller bygga in?
« Svar #3 skrivet: juni 14, 2016, 09:59:04:04 »
Det är nog väldigt svårt sia om huruvida vibrationerna fortplantar sig. Det kan ju finnas risk att själva inglasningen fungerar som resonanskammare och förvärrar det hela, men det är ju helt spekulationer från min sida. Om det blir problem kanske man kan lösa problemet med lägga 45 mm XPS-isolering under badet (på trallen). Då kanske isoleringen fungerar som vibrationsdämpare. Notera att jag spekulerar här, kanske någon testat och kan ge bättre feedback?

Att dimensionera trädäcket/reglar/bärlinor för att klara lasten från spabadet är en enkel sak, precis som "Smaug" säger.

/Urban.

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Ställa det på trallen eller bygga in?
« Svar #4 skrivet: juni 23, 2016, 17:50:41:41 »
Det är snyggare att bygga in och i ninå med trallen tycker jag, dock känns det som att sitta i en grop och det försämrar utsikten. Så ställ ovanpå!
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Utloggad Engans

SV: Ställa det på trallen eller bygga in?
« Svar #5 skrivet: juni 23, 2016, 21:02:57:57 »
min åsikt är snyggast bygga in lite mer än halvvägs. lätt att gå i men har kvar mycket av utsikten...

sticka upp typ 40cm

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag