CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Häll alltid i samma mängd PH- och Alka+ granulat???  (läst 961 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thermojito

Häll alltid i samma mängd PH- och Alka+ granulat???
« skrivet: augusti 24, 2015, 22:29:33:33 »
-Ska man regelmässigt alltid pytsa i lika mkt Alka+ som det PH- man behöver för att både få korrekt PH OCH konstant Alkanitet?

Bakgrunden till frågan är att jag vid poolstart först justerade upp Alkaniteten till 109 och sedan PH till 7,4. De senaste 7 veckorna har jag dock behövt justera med totalt 2,5kg PH- granulat av någon anledning (som jag iofs inte är helt med på? Verkar mkt jämfört med det kranvatten jag tillfört under samma period? Och Cyanursyran i puckarna låter som den borde sänka PH...?)

Alkaniteten mätte jag först inte under en längre period men nu inser jag att den sjunkit till 58 och sist till 25! trots att det kommunalvatten som jag fyllt på med (+18cm i 140cm djup pool) enligt vattenverket snittar på 65 ut från deras "fabrik"...

Har då kollat lite på nätet och hittat uppgift på att PH- även sänker Alkaniteten så det är väl den som är boven?

En snabb koll av förbrukning och mätvärden visar sedan att lika mkt PH- som Alka+ granulat under samma period borde hålla Alka'n konstant. En slump????

Poolgiganten

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag