VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Brunrand i vattenlinjen.  (läst 12331 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elias

  • Gäst
Elias
Brunrand i vattenlinjen.
« skrivet: april 20, 2015, 15:46:34:34 »
Får en brunrand i vattenlinjen som en vän sa kunde bero på mycket järn i vattnet. Hur blir man av med det?

Poolgiganten

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Brunrand i vattenlinjen.
« Svar #1 skrivet: april 21, 2015, 23:33:17:17 »
Har du haft badet länge ? Är det något som kommit efter en tids användning ?  Vad har du för vatten? Kommunalt eller egen brunn ?
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Brunrand i vattenlinjen.
« Svar #2 skrivet: april 22, 2015, 08:10:04:04 »
En brunrand kommer nog på i de felsta SPA om man inte rengör då och då.
Hudavlagringar, kroppsfett, kroppsoljor och annat som fastnar.
Går rengöra med en Poolsvamp: http://www.energibutiken.se/sv/poolsvampen/144-poolsvampen.html

Sitter det ordentligt fast, som om det vore ett med plasten så är det troligen någon form av järnutfällning, är inte hemma på vad som hjälper mot det.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Karl-Evert

  • Gäst
Karl-Evert
SV: Brunrand i vattenlinjen.
« Svar #3 skrivet: april 23, 2015, 20:20:56:56 »
Missfärgningar av järn i vattnet tar man lätt bort med Askorbinsyra som kan köpa i vilken ICA butik som helst.

Utloggad Harriboy

SV: Brunrand i vattenlinjen.
« Svar #4 skrivet: april 27, 2015, 23:42:50:50 »
Jag fick mitt spabad i torsdags och fyllde på vatten. Klarade badet på fredag morgon och då fanns det tecken på brun rand. Har kommunalt vatten ( Stockholm)
Hur får jag bort den? Lite försvinner om man gnuggar med en blöt trasa, men inte allt.
Askobinsyra hur använder man det? Häller på en trasa och gnuggar?
Tack för svar.
Harri

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Brunrand i vattenlinjen.
« Svar #5 skrivet: april 28, 2015, 07:46:34:34 »
Det är förmodligen rester och skit från vattnet som fanns kvar i ledningarna sen vattentesterna på fabriken .

Det är därför det är rekommenderat att alltid starta upp ett nytt bad med att göra en PipeClean för att ta bort dessa
Rester som förmodligen redan börjat "Växa och frodas" inne i rörsystemet.

Extrajobb i början men gör du det så slipper du mycket problem sedan.

För att få bort randen så finns det ju bra produkter anpassade för ändamålet . Använde själv en duk som heter Walnut Spapad som är mycket bra och kräver inte mycket kemikalier för att funka.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Karl-Evert

  • Gäst
Karl-Evert
SV: Brunrand i vattenlinjen.
« Svar #6 skrivet: april 28, 2015, 12:01:42:42 »
Askorbinsyra är ett annat namn för C-vitamin.
I den här formen så använder man det när man gör saft eller sylt. Innehåller naturligtvis inga skadliga kemikalier.
Finns i kryddhyllan i vilken livsmedels affär som helst och kostar ca en tia för en påse.

Jag har använt Askorbinsyra ett par gånger i min badtunna med plastinsatts.
Jag fjorde som följande.
Tappade ur lite vatten så vattenytan kom under den bruna randen.
Blandade Askorbinsyra med vatten i en blomspruta.
Sprayade på, väntade en stund och gnuggade med en borste där det satt lite hårdare.
Sköljde sen av och med lite vatten.

BE

  • Gäst
BE
SV: Brunrand i vattenlinjen.
« Svar #7 skrivet: juni 07, 2015, 10:21:20:20 »
Ta en mjuk icke repande svamp, plocka fram vinäger ur köksskåpet och fyll lite i en skål så du kandoppa svampen.
Själv kör jag med rödvinsvinäger.
Dra svampen över randen. Finkar bra och den lilla vinäger du använder påverkar inte spat.
För att slippa att rand uppstår kan man dra handen eller mjuk svamp med vatten från spat lite upp ovan vattenytan där randen bildas, man känner att det blir lite strävt när det börjat fastna partiklar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag