CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hjälp med val mellan 2 olika poolskydd  (läst 28839 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
Hjälp med val mellan 2 olika poolskydd
« skrivet: maj 02, 2011, 22:14:06:06 »
Hej,

Ska köpa ett poolskydd och står i valet och kvalet mellan ett zabra pooltak typ plastpresening, och ett nytt skydd från svenska poolfabriken som är ett helautomatiskt med lameller som flyter på vattnet.

1. Zabra pooltak i plast, ca pris med frakt 42.000:- dock oisolerat, isolerat kostar ca 6000:- extra är ca 40 cm högt så det blir nog inte badbart under. Fungerar som vinterskydd, måste monteras på min sarg då poolen är högre än altan. Och delar av taket kommer vara över poolen när taket är öppet då jag inte har så mycket plats att rulla undan det.

2. lamellskydd som flyter på vattnet, helautomatiskt som med en knapp rullar ut och rullar in. Är isolerat och fungerar som vinterskydd. Tar ingen plats i poolen när det är upprullat. Kostar ca 41.000:- med frakt (Normal pris ca 52.000:- )

Vad skulle ni ha valt och varför?
Swimspa 17fx från Hydropool.

Poolgiganten

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Hjälp med val mellan 2 olika poolskydd
« Svar #1 skrivet: maj 03, 2011, 12:50:05:05 »
Hej,
som ägare av ett Zabra kan jag ju rätta dig på ett par punkter där... Zabra är alltid isolerat, alltså dubbelt med något fiber material mellan, men du kan välja "extra isolerat"... Zabra går utmärkt att simma under!
Vi har ett transparent så det blir ändå ljus och trevligt utan att man känner sig instängd.
Zabra har olika varianter på vagnarna och kan förlänga/förkorta halsarna så det fungerar för dig, ring och prata med dem...

När jag kollade på lamellskydd så sa flera att man inte kan lita på dem som vintertäckning om man inte lämnar vattennivån uppfylld vilket då gör att du måste täppa till skimmer och verkligen sen lita på att det håller tätt och inte spricker av isbildning...

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Hjälp med val mellan 2 olika poolskydd
« Svar #2 skrivet: maj 03, 2011, 17:53:10:10 »
Hej,
som ägare av ett Zabra kan jag ju rätta dig på ett par punkter där... Zabra är alltid isolerat, alltså dubbelt med något fiber material mellan, men du kan välja "extra isolerat"... Zabra går utmärkt att simma under!
Vi har ett transparent så det blir ändå ljus och trevligt utan att man känner sig instängd.
Zabra har olika varianter på vagnarna och kan förlänga/förkorta halsarna så det fungerar för dig, ring och prata med dem...

När jag kollade på lamellskydd så sa flera att man inte kan lita på dem som vintertäckning om man inte lämnar vattennivån uppfylld vilket då gör att du måste täppa till skimmer och verkligen sen lita på att det håller tätt och inte spricker av isbildning...

//Anders

Hej Anders,

Tack, hur menar du med förlänga förkorta halsarna?

När jag pratade med säljaren på pooltorget så sa hon att den var oisolerat och ville jag ha isolerat så försvann meningen med att ha genomskinligt för då kunde man ändå inte se igenom! Gällande badhöjden så är det väl mer jag själv som känner att jag nog inte vill krypa under 40 cm. Gällande lamellen så var det intressant ska ställa frågan till min poolkille, dock så har jag ju standardskyddet som jag fick när jag köpte poolen. Det kan jag ju använda som vinterskydd om jag vill.
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Hjälp med val mellan 2 olika poolskydd
« Svar #3 skrivet: maj 03, 2011, 18:26:08:08 »
De tillverkar ju delarna själva och de vagnar som går i rälsen har en "hals" som sedan tak-bågarna fästs i. De finns olika "halsar" beroende på om du ska ha nedsänkta skenor, lite upphöjt för stensarg e.dyl. De kan alltså tillverka olika lösningar beroende på behov.

Jag beställde "oisolerat" för jag ville ha ljus men även det oisolerade är dubbel presenning och har något fibermaterial mellan presenningarna, så den oisolerade har en viss isolering i alla fall.

Taket i sig kanske bara är 40 cm. högt men monterat och klart samt att din vattennivå ju är lägre så har vi runt 65-70 cm frihöjd under taket. Vi simmar mycket under taket och det känns inte alls instängt.
Det enda "negativa" då är ju att man får knuffa upp taket, doppa ner huvudet en bit och sen dra över taket igen så man kommer "under". Har man öppning för pool-stege i gaveln så slipper man ju det förstås...

Det isolerade har en tjockare presenning och bättre isolering efter infon jag fick...
Ring och prata direkt med Zabra istället så får du vettigare svar... De är väldigt trevliga där...

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad TeeOne

SV: Hjälp med val mellan 2 olika poolskydd
« Svar #4 skrivet: maj 04, 2011, 01:34:46:46 »
Vad är det för lameller du hittat?   :)

Håller just nu på som en tokig med val av överdrag/täckning - en förvirrande djungel i sig bara den detaljen...


Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Hjälp med val mellan 2 olika poolskydd
« Svar #5 skrivet: maj 04, 2011, 08:29:50:50 »
Vad är det för lameller du hittat?   :)

Håller just nu på som en tokig med val av överdrag/täckning - en förvirrande djungel i sig bara den detaljen...



Svenska poolfabriken har ett nytt skydd som de har tagit in från en leverantör i frankrike. Finns på deras hemsida http://svenskapoolfabriken.se/sortiment/pooltillbehoer-tillval-pool/poolskydd-automatiska.aspx

Skyddet heter air cover dry och kan installeras på befintliga pooler och det tar ingen plats i själva poolen när det är upprullat.

Jag har handlat ganska mycket från Svenska poolfabriken och det känns inte som att de tar in någon skit, plus att så fort som jag haft minsta strul så har de alltid hjälpt mig på en gång utan att klaga och utan att det har kostat mig pengar så därför känner jag mig ganska trygg när deras säljare säger att det är ett riktigt bra skydd.

Men jag hade samtidigt snöat in mig innan på pooltak så därför har jag beslutångest nu mellan zabra och det här lamell skyddet.

Egentligen passar lamell skyddet mycket bättre för oss, men jag inbillar mig att Zabra pooltaket borde göra mer för uppvärningen då det blir en växthuseffekt under det. Men å andra sidan så har lamelskyddet en isolerande effekt och jag värmer med VP så det kanske går på ett ut effektmässigt sätt. Jag vill dock ha varmt i poolen gärna över 28 och då har jag hört att det kan vara sämre med pooltak.

Tänk att inget kan vara enkelt!  <help>
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Hjälp med val mellan 2 olika poolskydd
« Svar #6 skrivet: maj 04, 2011, 09:06:01:01 »
Jo, Zabra ger bättre värmeisolering och "växthuseffekt". Jag skulle ställa mig mycket skeptisk till att använda lameller som vinterskydd eftersom de förutsätter att vattnet ligger under och "bär" vikten... Vad jag läste så var ofta ett problem med lamellskydd också att skräp och löv som hamnar på skyddet sen åker ner i poolen när man öppnar det (om man inte vill sopa av det varje gång)... men, ett lamellskydd är ju snyggare och praktiskt att använda...  :P

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad TeeOne

SV: Hjälp med val mellan 2 olika poolskydd
« Svar #7 skrivet: maj 04, 2011, 11:19:08:08 »
Tack för att du pekade med hela handen!

Står inför samma val, det mellan zabra och annat. Skulle egentligen vilja ha zabran, men har svårt att förlåta att det står och ser så osnyggt ut i avdraget läge  ???

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Hjälp med val mellan 2 olika poolskydd
« Svar #8 skrivet: maj 04, 2011, 11:31:47:47 »
Tack för att du pekade med hela handen!

Står inför samma val, det mellan zabra och annat. Skulle egentligen vilja ha zabran, men har svårt att förlåta att det står och ser så osnyggt ut i avdraget läge  ???

Ha, ha... sorry...  :-X

Zabra i öppet läge... inte världens sexigaste, nej... men jag fick ju lite enklare i valet eftersom vi sen byggde en åtta-formad pool så gick ju lamell skydd bort "automagiskt"... Vi ville ha ett lågt tak eller täckning eftersom det annars skulle blockera vår sjöutsikt. Jag hittade inte någon täckning som jag kände man kunde lita på till 100% som vintertäckning och ville inte hosta upp några tusen till på vinterplåtar som sen också måste förvaras någonstans...
Vi hittade några andra väldigt snygga låga pooltak men då for priset iväg på upp emot 80.000 plus att de tog upp ca. 1½ meter av altanen i öppet läge...  <hmm>



//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Hjälp med val mellan 2 olika poolskydd
« Svar #9 skrivet: maj 04, 2011, 17:21:08:08 »
Tack för att du pekade med hela handen!

Står inför samma val, det mellan zabra och annat. Skulle egentligen vilja ha zabran, men har svårt att förlåta att det står och ser så osnyggt ut i avdraget läge  ???

Ha, ha... sorry...  :-X

Zabra i öppet läge... inte världens sexigaste, nej... men jag fick ju lite enklare i valet eftersom vi sen byggde en åtta-formad pool så gick ju lamell skydd bort "automagiskt"... Vi ville ha ett lågt tak eller täckning eftersom det annars skulle blockera vår sjöutsikt. Jag hittade inte någon täckning som jag kände man kunde lita på till 100% som vintertäckning och ville inte hosta upp några tusen till på vinterplåtar som sen också måste förvaras någonstans...
Vi hittade några andra väldigt snygga låga pooltak men då for priset iväg på upp emot 80.000 plus att de tog upp ca. 1½ meter av altanen i öppet läge...  <hmm>



//Anders

Har du någon bild när den är ute över poolen? På bilden är den ju ihopkörd. hur mycket plats tar den då?
Swimspa 17fx från Hydropool.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag