VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vintervila  (läst 2867 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zara

Vintervila
« skrivet: november 26, 2007, 11:57:10:10 »
 <help>
Jag söker en vinter-lösning för en utomhuspool (kaklad) 5-6 kubik. Är det skillnad på vinterskyddet för en sådan pool och en pool med pooltäcke? Äger själv en mindre pool då det fungerar utmärkt med att sänka vatten nivån och ställa i sandfyllda plastdunkar, men det lär inte fungera med den större som dessutom är kaklad, eller?

Nu har jag hört att det ska finnas någon form av pump eller omrörare som hindrar vattnet från att frysa men jag kan inte hitta någon sådan på nätet.

Det enda jag hittar är poolkudde och en kemikalie. Någon som vet om en sådan omrörare finns, och vart man i sådana fall kan hitta en sådan? Alt. om det finns andra råd.

MvH

Zara

Poolgiganten

Utloggad jthy

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Trosa
  • Antal inlägg: 52
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Polyfaser Samos <> 3.64 x 8.88 x 1.50 <> Baquacil
    • Visa profil
SV: Vintervila
« Svar #1 skrivet: november 28, 2007, 14:57:33:33 »
Kanske lite overkill men:

Om man vill ha båten i vattnet hela vintern och hålla isen borta skaffar man en s k strömbildare. Den vevar runt vattnet så att det tack vare rrrörelsen inte fryser.

Finns att köpa på båttillbehörsfirmor som Watski, Erlandssons Brygga, Benns etc.

Eller som allt annat numera på Blocket. Exempel: http://www.blocket.se/vi/14335455.htm?ca=11_s

Säga vad man vill om den svenska sommaren, men det är den bästa dagen på hela året.

Utloggad jjboy

  • www.2jo.se
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 517
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Bada när du vill!
    • Visa profil
    • Följ mitt bygge!
SV: Vintervila
« Svar #2 skrivet: november 28, 2007, 17:23:57:57 »
Jag har en helt vanlig cirkulationspump som går i ett särskilt värme system. Den går alltså inte genom sandfiltret. Då får jag vatten i rörelse hela tiden i poolen. Om jag vill så kopplar jag in VP:n som då kan höja temp om det skulle blir riktigt kallt under en tid.
Nu är poolen och stenar på plats.
En glasfiberpool 5*3,1*1,55 med tak, jetstream och värme.
Följ mitt bygge!
http://www.stensmar.se/fotoalbum/poolbygget/index.html

Utloggad zek

SV: Vintervila
« Svar #3 skrivet: december 10, 2007, 18:35:37:37 »
Jag har funderat på att köpa en frekvensonvandlare för att kunna varvtalsstyra min ordinarie pump, både för att kunna "smygköra" lite på natten när ingen badar och på så sätt alltid ha filtrering och cirkulation i gång under sammarhalvåret. En vidare idé skulle kunna vara att köra lite lagom på vintern också frågan är bara om det räcker för att hålla isen borta.
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan