VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Leca vs. Betongsten Liner vs. mosaik och vilken platta.  (läst 12589 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TLovskog

Leca vs. Betongsten Liner vs. mosaik och vilken platta.
« skrivet: mars 07, 2007, 06:13:46:46 »
Hej,

Har sökt i formuet, men hittar inget riktigt svar på nedanstående. Har också varit i kontakt med flertalet byggare i skåne, men får bara olika svar, vilket driver mig nuts.

bakgrunden är att vi skall bygga ut vårt hus (Kävlinge, Skåne) nu i vår och när vi ändå river upp hela tomten så tänkte vi gräva pool också (4*8). Har dessutom en svärfar som är murare och som har byggt en del vattencisterner och gösselbrunnar ;-)

1) Jag vill ha en pool i mosaik, men får 2 olika besked om detta nere i Skåne. Det ena är "klart du skall använda mosaik, inga problem" och det andra lägret säger "Helt förkasstligt, du får göra om varenda vår". Dessutom har vi på gatan 2 mosaikpooler. Den ena har det inte varit några problem med och den andra har man mycket riktigt fått göra om. Vad är det som gör att mosaiken släpper? Är det bara så eller är det dåligt hantverk/material? Alla problem har en lösning. Förslag?

Eftersom jag skall ha en murad trappa (helst en sluttning ala happy-pool systemet), del med spa och en avsatts så känns en liner besvärlig, men vem vet. Ex-linern som jag sett om, finns den i flera färger?

2) Leca eller cementsten? Min svärfar är van att bygga i cementsten. Han vill minnas att man alldrig bygger väggar i källare och cisterner längre än 6m utan innervägg (alternativt stöd från utsidan) p.g.a jordtrycket. Förvisso har man vatten som mottryck, men man vill kanske tömma poolen någon gång. Han är inne på cementsten. Den är tyngre och långsammare att lägga, men arbetstiden/kostnaden är ingen variabel denna gången. Kommentarer?

3) Vilken uppbyggnad skall man ha på bottenplattan? Isolering? Idag har jag anbud på en modifierad husgrund som är 100mm grus, 100mm cellplast och 100mm platta som är armerad.

4) Hur får man det vattentätt? Vattentät betong i plattan? Putsas med vattentätt material?

5) Några bra rekommendationer på poolbyggare i Skåne trakten för självbyggare där man kan köpa material och få råd. Jag var ute hos poolteknik.nu, men de verkar ha laggt ner.

MVH
Thomas Lövskog

Poolgiganten

Utloggad MrXs

SV: Leca vs. Betongsten Liner vs. mosaik och vilken platta.
« Svar #1 skrivet: mars 07, 2007, 08:05:32:32 »
Hejsan!

Jag har precis som du varit inne på detta jag besvarar utifrån mina "undersökningar" och vad jag fått. Och jag skall gjutaplatta och mura upp mina sidor i lecablock.

Citera
1) Jag vill ha en pool i mosaik, men får 2 olika besked om detta nere i Skåne. Det ena är "klart du skall använda mosaik, inga problem" och det andra lägret säger "Helt förkasstligt, du får göra om varenda vår". Dessutom har vi på gatan 2 mosaikpooler. Den ena har det inte varit några problem med och den andra har man mycket riktigt fått göra om. Vad är det som gör att mosaiken släpper? Är det bara så eller är det dåligt hantverk/material? Alla problem har en lösning. Förslag?

Jag har med fått dessa 2 svaren. (det har nog alla) Jag skulle gissa på fel underarbete. Tex den ena kanske kör ett tätskikt medan den andra inte har det. Skulle jag lägga mosaik skulle jag använt mapelastik och frostsäkra mosaikplattor. Fogen släpper alltid igenom vatten så det gäller att vara noga då du lägger plattorna dvs ingen "bom" under plattorna.

Citera
Eftersom jag skall ha en murad trappa (helst en sluttning ala happy-pool systemet), del med spa och en avsatts så känns en liner besvärlig, men vem vet. Ex-linern som jag sett om, finns den i flera färger?

Jag har för mig att de kan ändra färg på den, men jag tycker att den är så "död" i färgen och ingen rolig alls. Men det är min åsikt. Lade ut bilder på exliner här på forumet som jag fick från leverantören. 370:- ink allt kostar det.

Citera
2) Leca eller cementsten? Min svärfar är van att bygga i cementsten. Han vill minnas att man alldrig bygger väggar i källare och cisterner längre än 6m utan innervägg (alternativt stöd från utsidan) p.g.a jordtrycket. Förvisso har man vatten som mottryck, men man vill kanske tömma poolen någon gång. Han är inne på cementsten. Den är tyngre och långsammare att lägga, men arbetstiden/kostnaden är ingen variabel denna gången. Kommentarer?

Jag valde här leca block iom de är 600 långa och väger ingenting dvs lättare att hantera. Plus att de i sig själv isolerar. Helt riktigt så skall man ha stöd som går ut för att bära den långa väggen, runt 4 meter sedan stöd osv. Jag kommer att helt enkelt mura upp tvärstöd som hänger ihopa med poolmuren ca 1- 1,5 meter ut. Jag kommer att ha måtten 8x4 så inga stöd på kortsidan men ett på varje långsida. Även armering i laven. Sedan 100mm cellplast på utsidan av väggarna med.

Citera
3) Vilken uppbyggnad skall man ha på bottenplattan? Isolering? Idag har jag anbud på en modifierad husgrund som är 100mm grus, 100mm cellplast och 100mm platta som är armerad.

Där kommer jag precis som du tänkt bygga som ett hus som du beskriver..Dock mindre isolering i hus är det ju minst 200mm cellplast. Så 100mm cellplast och sedan gjuta en platta på 100mm.
En 100mm platta i K40 är god för att köra stridsvagnar på så kommer hålla det lilla tryck per kvm som en pool ger. 1500kg tryck per kvm i mittfall.

Citera
4) Hur får man det vattentätt? Vattentät betong i plattan? Putsas med vattentätt material?

Man kan få det vattentätt genom att betongen är vattentät. Bara att ringa betongbolagen för den biten. Jag har för mig att K40 är vattentät, och har även för mig att man kan blanda i ett medel så alla kan bli vattentäta. Annars använder man tex Mapeis tätskiktslager.
Heter Mapelastic och är en 2 komponents produkt. Här är specifikation:
http://www.mapei.it/Referenze/Multimedia/331_sv.pdf

Citera
5) Några bra rekommendationer på poolbyggare i Skåne trakten för självbyggare där man kan köpa material och få råd. Jag var ute hos poolteknik.nu, men de verkar ha laggt ner.

Jag bor med i Skåne inte långt ifrån er men har faktiskt ingen aning.. Eller jo finns en butik i Bjärred (glömt namn) och poolstar i Malmö.

Hjälpte till med "Citaten"
MVH Fia
« Senast ändrad: mars 07, 2007, 09:42:37:37 av Fia »
Rektangulär 8x4 i Leca med Roman end på kortsidan. Värmer med solfångare.

Utloggad Pelle

SV: Leca vs. Betongsten Liner vs. mosaik och vilken platta.
« Svar #2 skrivet: mars 07, 2007, 08:52:02:02 »
Hej

Jag kan starkt rekommendera Ahlman Poolcenter i Bjärred, det va dom som byggde vår pool(gjuten m mosaik). Shit pomfritt vad frågvis jag var/är*L*....förbannat bra människor att ha att göra med.

Mvh Per

Utloggad TLovskog

SV: Leca vs. Betongsten Liner vs. mosaik och vilken platta.
« Svar #3 skrivet: mars 07, 2007, 18:18:02:02 »
Hej,

Tusen tack för tipsen. Jag skall genast kolla vidare.

Den poolen som jag har sett på gatan som man fick byta hela mosaiken på var just byggd av Ahlmans Poolcenter i bjärred. Vad jag forstod på dem så berodde det i det fallet på att man byggde för sen och för kallt.

Utloggad Pelle

SV: Leca vs. Betongsten Liner vs. mosaik och vilken platta.
« Svar #4 skrivet: mars 08, 2007, 10:56:03:03 »
 Ajdå*L* men liner va nog aldrig riktigt ett alternativ för oss, gillar känslan det känns gediget på nåt sätt. Men visst borde vi vara mindre utsatta för den risken i södra Sverige.

Utloggad Fia

SV: Leca vs. Betongsten Liner vs. mosaik och vilken platta.
« Svar #5 skrivet: mars 08, 2007, 12:00:25:25 »
Hej

Jag kan starkt rekommendera Ahlman Poolcenter i Bjärred, det va dom som byggde vår pool(gjuten m mosaik). Shit pomfritt vad frågvis jag var/är*L*....förbannat bra människor att ha att göra med.

Mvh Per

Hej Pelle.

Du har en pool med mosaik, kan vi inte få se en bild av den?
Närbild och helhetsbild. Snälla! :angel:

(Lägg dom gärna i ny tråd, lättare att hitta då)
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad zek

SV: Leca vs. Betongsten Liner vs. mosaik och vilken platta.
« Svar #6 skrivet: mars 11, 2007, 20:27:44:44 »
Duger det inte med vanlig fuktspärr som man använder i våtutymmen ? måste det vara 2-komp ?
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Utloggad andersemanuel

SV: Leca vs. Betongsten Liner vs. mosaik och vilken platta.
« Svar #7 skrivet: maj 12, 2007, 15:51:05:05 »
Leca, murad trappa och glasfiberplastad insida är mitt förslag.
Poolen behöver inte vara vattentät i betongen utan fungerar som stomme för glasfiberplasten.
Topcoaten kan målas i vilken kulör man vill och vattenlinjen kan spacklas med microballonger om man vill ha en absolut slät yta vid vattenlinjen.
Om man gjuter en balk med armering utanför det översta lagret LECA så blir det en stark stomme runt poolen som kan hålla emot tjälen. kantstenen ligger bra på gjutningen.
Så har vi gjort, och det fungerar bra.
Se bara till att montera en långhalsad skimmer så att locket kommer utanför poolkanten.

Om man tycker om mosaikmönstret, så borde man kunna limma poolmosaik direkt på glasfibern.
Men jag hade nog bara satsat på vattenlinjen, då det är den man ser.

mvh
Anders Fagerström


Utloggad Janne

SV: Leca vs. Betongsten Liner vs. mosaik och vilken platta.
« Svar #8 skrivet: maj 12, 2007, 17:51:31:31 »
Fia,

Vet inte om du fortfarnade vill ha bilder på mosaik?
Men jag har det i våran nya pool.

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Fia

SV: Leca vs. Betongsten Liner vs. mosaik och vilken platta.
« Svar #9 skrivet: maj 12, 2007, 19:02:27:27 »
Var inne o kikade Janne o det är kanonsnyggt!! O0
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan