VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hur byter man från konventionell klorering till saltklorinering på bästa sätt?  (läst 4535 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad danielsvensk

Jag har planer på att anlägga pool och eventuellt till att börja med ha vanlig klorering. Om jag sedan vill byta till saltklorinator, vad måste då göras med poolvattnet? Måste poolen tömmas?

Mvh
Daniel

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Nej, det är samma sak.
Du behöver bara starta upp saltklorinatorn efter att du saltat upp vattnet.
Så har jag i alla fall fattat det hela.
Vattnet blir ju klorfritt så snart du slutar klorera konventionellt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad oscar

Det ända som behövs göras är att ha i salt ca 4 kg/m3 och efter vattnet är över 18 grader så är det bara att köra igång saltklorinatorn.
En saltklorinator tillverkar ju fritt klor så du behöver inte byta vatten eller liknande. Försök att hålla en klorhalt om ca 0,5-1 ppm. Antingen via en klor & PH styrning eller ställa in hur länge och hur mycket saltklorinatorn ska producera klor.

Utloggad B Lilja

Dock skall man inte fråga säljarna på poolfirmorna, de brukar inte rekommendera det. Men det är nog mest för att dom inte får sälja kemikalier! Själv häller jag i tre säckar salt från biltema per säsong, 129 per säck eller nåt sånt plus chockklorering vid uppstart och stängning.
Folkpool 3,5x7 Zodiac saltklorinator.

Utloggad Erica

Nej någon tömning lär ju aldrig behövas. Men däremot så måste du ju från början bygga så att din pool tål saltvatten - genomgående använda plast, inte rostfritt o.s.v. Det gäller inloppsmunstycken, belysning, skimmer, poolstege m.m. Visst det FINNS vissa rostfria legeringar som klarar saltvatten, men de flesta gör det inte. Man kan inte jämföra med båtar - havsvattnet är ju inte klorerat.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan