Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ljudisolera poolpumpen?  (läst 9046 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad s37632

Ljudisolera poolpumpen?
« skrivet: april 25, 2014, 14:11:01:01 »
Tänkte fylla upp i poolen i helgen , har dränerat 10 cm under breddavloppet innan vinterstängningen , och starta upp cirkulationen.
Första gången med uppstart efter vinterstängning, så jag är lite nervös. <hmm> Vi byggde poolen i september 2013.
Har en fundering gällande pumpen , den väsnas ganska mycket.
Har en Hayward MaxFlo II 0.75 hk , som står i vår källare.
Vet inte om den låter mer än andra men jag skulle vilja ordna någon typ av ljuddämpning av denna.
Har någon annan byggt något som dämpar ljudet från en poolpump?
Har själv funderingar kring en ljuddämpande låda med cirkulationsfläkt/ar i.

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Ljudisolera poolpumpen?
« Svar #1 skrivet: april 25, 2014, 14:49:08:08 »
...inte än, men jag är på gång.

Min Pahlen bronspump är rätt tyst från början men något som inte är bra gjort är själva kylfläkten som sitter i rumpan på motorn. Den står subjektivt mätt för merparten av oljudet. Elmotor och vattenflödesljud är inte tongivande. Man kan snabbt testa detta genom att kort hålla för luftintaget med en handduk...

Jag kommer bygga en låda som ger en ljuddämpad ingång där gången går i vinkel och utblåset sker på kontrollerat vis på liknande sätt. Det blir i första läget en enkel trälåda med dämpmaterial i. Pumphuset med silkorg och impeller kommer vara utanför lådan.

Denna anrättning bör toppas med en termometer som mäter tempen på kylflänsen på elmotorn.

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Ljudisolera poolpumpen?
« Svar #2 skrivet: april 25, 2014, 18:17:41:41 »
Det gäller att vara försiktig vid sådana här byggen. Vi har en bekant som byggde in sin pump i en ljuddämpande låda och fick ned ljudet ordentligt - först blev den tystare, sedan helt tyst när motorn brände till följd av överhettning ! Man måste ha rejält med kylluft för att det skall fungera. Dels värms utrymmet upp av varmt poolvatten som passerar igenom, sedan kommer motorns effektförluster som ytterligare värme. Elmotorer är i normalutförande endast godkänds för en max. temperatur på 40 grader i luften. Dessutom minskar deras livslängd med ökande temperatur redan innan man går över gränsen.

Utloggad peein

SV: Ljudisolera poolpumpen?
« Svar #3 skrivet: april 25, 2014, 21:23:52:52 »
Har min pump i min lillstuga på tomten och mamma brukar komma dit och sova. Står den på golvet är det ju helt sjukt! då vibrerar hela huset. Har ställt pumpen på isoleringsmattor för motorrum mm 2st på 1,5cm tjocka! Nu låter inte pumpen så mycket längre eller typ mindre
« Senast ändrad: april 25, 2014, 21:29:26:26 av peein »

Utloggad Cissi

SV: Ljudisolera poolpumpen?
« Svar #4 skrivet: april 28, 2014, 17:22:47:47 »

Hej, hade liknande problem. Gjorde en snabb provisorisk lösning genom att isolera en itusågad "halv" dynlåda  :) men det har fungerat så bra att vi nu har det kvar så länge den håller....aningen ostabil kanske, men fyller sin funktion  ;). och har försökt tänka på luft passage så det ej blir för varmt. Se nån mer bild på min byggtråd sid 8. Man får vara lite uppfinnar Jocke, Lycka till //Cissi
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7523.0
Poolmans Palmyra 4.60 diam VP 5 kw Gullberg & Jansson, weddingcake trappa. Smart kleen poolrobot . Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7523.0

Utloggad s37632

SV: Ljudisolera poolpumpen?
« Svar #5 skrivet: maj 03, 2014, 12:44:54:54 »
Tack för tipsen och varningarna.  :)
Snygg pool  O0

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ljudisolera poolpumpen?
« Svar #6 skrivet: maj 09, 2014, 18:00:07:07 »
Inte direkt i ljudfrågan, men vår pump står i ett litet hus som jag isolerade i akt och mening att hålla det frostfritt :)
där blev typ 40-50 grader varmt när pumpen gick en hel dag --> obra. Då tog jag lite fläktkanalslang och satte en stos över pumpens fläkt och andra ändan till friskluftsventil --> pumpens fläkt suger uteluft för och håller därmed nere tempen.

/Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag