Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Nyttja värme från pooltäckningen?  (läst 846 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bjurte

Nyttja värme från pooltäckningen?
« skrivet: maj 31, 2023, 12:45:31:31 »
Tja,

detta är säkert helt idiotiskt, men tänker att jag ändå måste fråga.

Har en 12*5m pool på ca 100Kubik och tyvärr rib-cover täckning, svart.

Hade helst haft pooltak och fått bättre värme i poolen med hjälp av den men i och med storleken så blir det sjukt dyrt.

Hur som helst, min fråga.

Idag är det mulet och 20grader ute, rib-täckningen är ca 50grader varm.

Tänker att om jag via ett eller flera ventilationshål i rib-covern förbinder täckningen med vattnet, typ en platta i koppar med ett rör som jag trär ner i hålet och ner i vattnet, så bör solvärme från ribcovern värma vattnet?

Även om det skulle vara väldigt lite så är det värt det i längden tänker jag?
Rib-covern i sig är ju en rätt stor värmekälla iom storlek. Men det faller kanske på att ribcovern i sig inte leder värme?

Jaja, nu har jag frågat :D

/B


Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Nyttja värme från pooltäckningen?
« Svar #1 skrivet: maj 31, 2023, 13:49:25:25 »
Fråga skall man , finns inga dumma frågor , men mitt svar är Nej det kommer inte att ge något

Se stället till att ha så lite öppet som möjligt , dvs när ni inte badar så värms luften och vattnet upp under täckningen

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Nyttja värme från pooltäckningen?
« Svar #2 skrivet: juni 01, 2023, 11:01:51:51 »
Den svarta täckningen omvandlar kortvågig solstrålning till långvågig värmestrålning som går ned i poolvattnet på ett effektivt sätt.
Tyvärr går 50% av den långvågiga strålningen iväg uppåt, och en del av den kortvågiga reflekteras nog bort, även om täckningen är svart.
Hade den legat PÅ vattnet hade nog överföringen varit effektivare, men då får du problem med stående vatten ovanpå täckningen, som då kyler via avdunstningen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan