VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Poolstorlek, kompromissa med trapp eller total längd för att kunna ha pooltak?  (läst 10799 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kakan44

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Har lite planeringsproblem.

Jag vill ha ett pooltak till poolen som inte kostar skjortan... ehh....  ???

Har hittat på ett som har måtten 5*10 meter som ligger på rumt 65000,, detta:

Klassik C till en 5 x 10 pool
Minsta innermått 5,20 största yttermått mellan skenorna 5,82
Längd 10,00 Höjd 1,60 4 sektioner. Varje sektionslängd 2,57
Komfortskenor eller standardskenor modell KL ingår med 12,70
10 mm polykarbonat kanalplast i taket
Öppningbar dörr på den största sektionen. Höger eller vänster sida väljs vid monteringen
alternativt öppningsbar dörr på den största gaveln (om du har stege i din pool)
Boxens storlek 1,80 x 0,50 x 5,76 Vikt 600 kg
Pris SEK 64 700 inkl moms Frakt från lager Malmö tillkommer
Extraval Glasklara gavlar i 4 mm okrossbar polykarbonat SEK 4 800 ( 2 400 per gavel)
Extraval skenor modell PO SEK 4 200
Extraval Hel gaveldörr på den största Sektionen Pris SEK 2 850


Mitt problem blir då att jag tänkt mig en pool med innermåtten 4*8 meter med en egengjuten romersk trappa i ena kortändan. ytterradie på den blir 1,8 meter, så med kanter inräknat (Givet att jag skall ha lite plats för ev, kantsten 33cm bred)  hamnar jag på en poollängd på 8+1,8+0,66 = 10,46m = för långt  :'(

Så om jag vill ha min trappa så stor,,, vilket jag helst vill så måste jag kompromissa på poollängden så totallängden på poolen blir ENDAST 7,5 meter...

Så vad tror ni poolexperter  <antman> o andra? Kommer jag sakna den halvmetern?

Jag vill ha pooltrappan så stor som möjligt för jag har tänkt att gjuta ett plan i den med lite lekvänligt djup för mindre barn....

/A-K
Påbörjar bygge av pool sommaren 2013. Beräknat badklar till våren 2014. REVIDERAD = Nu är hösten 2014 här o vi badar inte ännu:( Men kämpar på i vår takt :D
Isolerblock 4*8 m plus trappdel m radie 2m
Saltklorinator Zodiak tri18 med promodul
Sandfilter
Alkorplan platssvetsad liner

min byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9041.0

Poolgiganten

Utloggad Kakan44

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Fick pris på specialbeställt pooltak med mina mått,, 120000:- ca... det är ju "bara" 50,000 kr mer.. är det värt det för en halvmeter extra badlängd?
Påbörjar bygge av pool sommaren 2013. Beräknat badklar till våren 2014. REVIDERAD = Nu är hösten 2014 här o vi badar inte ännu:( Men kämpar på i vår takt :D
Isolerblock 4*8 m plus trappdel m radie 2m
Saltklorinator Zodiak tri18 med promodul
Sandfilter
Alkorplan platssvetsad liner

min byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9041.0

Utloggad hundhajen

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 79
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • hundhajen föredrar varmare vatten...
    • Visa profil

Undrar bara varför du måste täcka kantstenen med pooltak?

Annars är det alltid väldigt skönt med plats under pooltaket för relax efter badet, så jag skulle nog kapat en halvmeter på poollängden ändå för att få den ytan.

/H
Simmar i en Miamipool Kidney 4.9x8.4 med klorerat f d Baquasil-vatten uppvärmt med Pahlens Maxitemp 51 under tak från Albion/IdealCover.

Utloggad MathiasS

Jag kortade ner längden till 7 vattenlängd för att få plats med 1m trappa under ett standardtak. Kan inte på något sätt säga att jag saknar den metern.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Kakan44

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Undrar bara varför du måste täcka kantstenen med pooltak?

Annars är det alltid väldigt skönt med plats under pooltaket för relax efter badet, så jag skulle nog kapat en halvmeter på poollängden ändå för att få den ytan.

/H

Tänkte att kantstenen sticker väl upp litegranna i förhållande till skenorna.. men den kanske inte gör de? :)
Påbörjar bygge av pool sommaren 2013. Beräknat badklar till våren 2014. REVIDERAD = Nu är hösten 2014 här o vi badar inte ännu:( Men kämpar på i vår takt :D
Isolerblock 4*8 m plus trappdel m radie 2m
Saltklorinator Zodiak tri18 med promodul
Sandfilter
Alkorplan platssvetsad liner

min byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9041.0

Utloggad Kakan44

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Jag kortade ner längden till 7 vattenlängd för att få plats med 1m trappa under ett standardtak. Kan inte på något sätt säga att jag saknar den metern.

Nej, man borde inte göra det tycker jag :)
Påbörjar bygge av pool sommaren 2013. Beräknat badklar till våren 2014. REVIDERAD = Nu är hösten 2014 här o vi badar inte ännu:( Men kämpar på i vår takt :D
Isolerblock 4*8 m plus trappdel m radie 2m
Saltklorinator Zodiak tri18 med promodul
Sandfilter
Alkorplan platssvetsad liner

min byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9041.0

Utloggad LOTTERÖD

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löberöd / Skåne
  • Antal inlägg: 414
  • Total likes: 1
  • Kön: Kvinna
  • Helt fantastiskt, tveka inte, bygg pool !!!!!!
    • Visa profil
Hej

Måste bara undra, stämmer de måtten du fått på pooltaket ? Vi köpte ett Idealcover (Albion) klasik C pooltak av Livingquality Lars Sjöland till vår pool som vi byggde 2007. Byggtråd som heter "Vår Steelpool 2007" här på forumet. Pooltaket kom som byggsats, inte i färdiga moduler.

Måtten på vårt är bredd största sektion 5.70m, högsta höjd största sektion 1,85 m, och längd hela pooltaket 10,63 m. Vår pool är 4 x 8 m + trapp 2 m på ena kortsidan. Tittade lite som hastigast på Idealcover på internet, och det verkar vara samma mått fortfarande, men det kanske inte är ett Idealcover du har fått prisuppgift på ?

Vi har också stensarg, och det tror jag är bra att den hamnar på insidan av taket, den håller sig ren och fin då.

Hoppas att detta var till lite hjälp, och lycka till med ditt poolbygge.

Lotteröd




En STEELPOOL, hela poolen är i rostfritt, byggd 2007, modell Löberöd, 8 x 4 m + trapp 2 m, Ideal Cover klasik C pooltak, B 5,70 m, L 10,63 m, H 1.85 m. Pooltaket fixar värmen i vattnet, har ingen annan uppvärmning, rekordtemp förra året 32 grader !!!

Utloggad Kakan44

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Hmm,, jaa man kunde ju önska att det står fel.. Men det står verkligen att det är 10 meter långt exakt. O jag mailade Lars oxå för att fråga.

Jag har nu i alla fall bestämt mig för att vi skippar någon hög kantsten och kanske sätter någon form av frosttålig klinker eller liknande istället på kanten. Då borde det inte bli några problem för pooltaket att glida över :)

/A-K
Påbörjar bygge av pool sommaren 2013. Beräknat badklar till våren 2014. REVIDERAD = Nu är hösten 2014 här o vi badar inte ännu:( Men kämpar på i vår takt :D
Isolerblock 4*8 m plus trappdel m radie 2m
Saltklorinator Zodiak tri18 med promodul
Sandfilter
Alkorplan platssvetsad liner

min byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9041.0

Utloggad Kakan44

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Hej

Måste bara undra, stämmer de måtten du fått på pooltaket ? Vi köpte ett Idealcover (Albion) klasik C pooltak av Livingquality Lars Sjöland till vår pool som vi byggde 2007. Byggtråd som heter "Vår Steelpool 2007" här på forumet. Pooltaket kom som byggsats, inte i färdiga moduler.

Måtten på vårt är bredd största sektion 5.70m, högsta höjd största sektion 1,85 m, och längd hela pooltaket 10,63 m. Vår pool är 4 x 8 m + trapp 2 m på ena kortsidan. Tittade lite som hastigast på Idealcover på internet, och det verkar vara samma mått fortfarande, men det kanske inte är ett Idealcover du har fått prisuppgift på ?

Vi har också stensarg, och det tror jag är bra att den hamnar på insidan av taket, den håller sig ren och fin då.

Hoppas att detta var till lite hjälp, och lycka till med ditt poolbygge.

Lotteröd


Föresten... är du nöjd med pooltaket?  :)
Påbörjar bygge av pool sommaren 2013. Beräknat badklar till våren 2014. REVIDERAD = Nu är hösten 2014 här o vi badar inte ännu:( Men kämpar på i vår takt :D
Isolerblock 4*8 m plus trappdel m radie 2m
Saltklorinator Zodiak tri18 med promodul
Sandfilter
Alkorplan platssvetsad liner

min byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9041.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
Hur menar du "glida över"? Jag förstår inte problemet du har, skenorna sätter man ju utanför sargen. Jag har också tak från Lars.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan