VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hjälp, olika gängor på backventil  (läst 866 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Artisten

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 1
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Baquacilpool
    • Visa profil
Hjälp, olika gängor på backventil
« skrivet: juni 15, 2019, 14:16:03:03 »
Hej!
Jag behöver byta två gamla backventiler som har börjat väsnas med högt tickande ljud. Har provat att rengöra dem men själva "stoppen" är gjord av gummi där det sitter en plasthatt som slår mot röret. Gummit har torkat ut och går inte att laga. Nya backventiler verkar vara gjorda med en fjäder istället för gummi så förhoppningsvis för de inte lika mycket oväsen så det tänkte jag prova. Mina nuvarande två backventiler heter Tecno Plastic D-50 1½.

Jag köpte nya backventiler PVC D-50 1½ PN16  240PCI som verkar vara standard idag, finns i alla välsorterade poolbutiker. Det verkar som gängorna på de gamla backventilerna och de nya backventilerna inte är likadana, kan nämligen bara skruva in klämringen ett varv sedan blir det väldigt trögt. Det är ingen storleksskillnad i bredd på de gamla och nya men de nya är 5 mm längre men det skall inte ha någon betydelse. Skall jag få det att funka med de nya backventilerna så måste jag byta ut rören för att få in nya klämringar och det vill jag helst slippa eftersom jag då måste bila upp "golvet" i maskinrummet.

Jag har tagit med mig en backventil och åkt runt till diverse poolbutiker men ingen verkar ha en backventil med samma gängor, de har kulventiler med rött handtag som har samma gängor och då har jag frågat om de inte kan fråga tillverkaren efter backventiler men tyvärr, ingen verkar vilja försöka att hjälpa till  :'(

Bifogar 6 st bilder för att visa hur det är monterat samt gammal och ny backventil.

Jag fattar inte hur man kan se storleken på gängorna, i så fall hade jag försökt hitta rätt på nätet. De kostar ju en slant så jag vill helst inte chansa fler gånger. Hoppas ni kan hjälpa till, tack på förhand!



« Senast ändrad: juni 15, 2019, 14:26:19:19 av Artisten »
Miamipool 8x4m 44 kubik, bygd 1992 och fylld med Baquacil.

Poolgiganten

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan