Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Saltklorinator  (läst 1691 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anders K

Saltklorinator
« skrivet: augusti 24, 2020, 15:46:10:10 »
har tänkte sätta i en saltklorinator i vinter och förstått att den ska sitta efter flitret och värmepump/solceller nu till frågan rören är byggda så har ingen möjlighet att montera efter VP/solcell utan direkt efter filtret funkar det ändå

Poolgiganten

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Saltklorinator
« Svar #1 skrivet: augusti 24, 2020, 15:54:11:11 »
Hej,

Tillsatser bör absolut vara sist i flödet innan inlopp. Om det är innan ex värmare kan dessa aggresiva kemikalier rentav skada utrustningen. Koncentrationen är ju betydligt högre direkt efter klorinator eller vad man nu har. Därför ar det bättre att låta det spädas i poolen innan de kommer till pump, filter och värmare.

Hade jag varit dig skulle jag dra om rören istället.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Saltklorinator
« Svar #2 skrivet: augusti 24, 2020, 20:51:35:35 »
Ett tillägg.

Ofta består rörliga delar osv. av titan i en luftvärmepump för pool. Alltså klarar starka syror och klor.

Men kolla upp din värmepump.

Klorinatorn tillverkar klorgas som i sin tur bildar fritt klor och saltsyra. Vid elektrolyscellen är koncentrationen mycket högre som leonard skriver.
Vid den andra cellen bildas vätgas och hydroxidjoner (höjer pH). Initialt ökar pH totalt.
 

Detta är anledningen till att en pool med klorinator sällan behövs chockas om man ligger på normala klornivåer. Inte lägsta möjliga.

Anledningen är att vattnet chockas vid cellen. Alltså bildar sista steget av bundet klor, trikloramin.

Kolla upp övrig utrustning vad de klarar av angående klorgas och pH.

Håller med leonard om att kemikalier (från klorinator) ska tillsättas senare i kedjan.

Det man bör ha i åtanke är gasers löslighet i vatten är temperaturberoende. Låg temperatur= hög löslighet, hög temperatur= låg löslighet.

Klorgasen bildar inte direkt fritt klor och saltsyra. Det kan ta en stund. En lång sträcka innan vattnet når poolen kan vara bra. Anledningen är att all klorgas inte stannar kvar i vattnet pga. varmt vatten.

Kan vara bra om man inte badar då klorinatorn är igång.
 
Minns en tråd om en person med klorinator som kände av detta. Alltså, klorgas eller trikloramin.

Rent teoretiskt är klorinator det bästa alternativet. Färre parametrar att ha koll på. Mer konstanta värden i poolen.

Roger
« Senast ändrad: augusti 24, 2020, 21:01:38:38 av Roger. »

Utloggad hemirg

SV: Saltklorinator
« Svar #3 skrivet: augusti 26, 2020, 13:56:43:43 »
Tack för att du delar med dig av ditt kunnande Roger O0. Dina inlägg innehåller så mycket fakta att man ibland får läsa dem 2 gånger eller fler <hmm>. Nu lånar jag din tråd Anders K, hoppas det är OK.

"Kan vara bra om man inte badar då klorinatorn är igång.
Minns en tråd om en person med klorinator som kände av detta. Alltså, klorgas eller trikloramin."

Nu blir det kortslutning mellan mina hjärnceller :). Jag har tidigare tänkt att det bästa måste vara att köra klorinatorn på max vid bad när taket oftast är av för att få en någorlunda jämn nivå på kloret. Men det kanske inte gör så mycket om man får en lägre klorhalt (nästan noll) några timmar om man sedan kör klorinatorn efter badet istället? Ett problem som jag ser är att om en person bär på en bakteriell sjukdom så måste väl risken att smittas öka om klorhalten är låg när man badar.
8x4m Aqvispool med pooltak, saltklorinator, UV och fjärrvärme.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Saltklorinator
« Svar #4 skrivet: augusti 26, 2020, 14:36:22:22 »
Hej,
Förstår din undran.

Har man pooltaket av så sönderfaller fritt klor mycket fort. Kan vara bra att köra klorinatorn då.

Har man lägre effekt vid bad bildas inte trikloramin lika lätt. Vid högre effekt blir det som en chock med klor vid elektrolyscellen. Då bildas denna trikloramin.

Här har man möjligheten att styra när trikloraminen bildas. Gärna efter bad.
Vidare när poolen är öppen så vädras denna trikloramin bort. Alltså inget problem.

Badas det under tak kan det vara värt att fundera på när och hur klorinatorn används.

Klorinatorn tillverkar klorgas av saltet. Det är dessa bubblor som kan ses i klorinatorn.
De i sin tur bildar fritt klor. Detta sker inte direkt. I så fall skulle man inte se dessa bubblor i klorinatorn.

Så har man mycket kort sträcka från klorinator till jets så skulle det kunna vara så att allt klor inte bildat fritt klor.

Är poolen öppen kommer även eventuell klorgas sticka till luften.
Badar man under tak så kanske man ska tänka till.

Oavsett så sticker dessa i näsan. Gör det inte det så är det inget problem.

Alltså,
Är poolen öppen och du kör på max så kommer det ovanstående inte vara ett problem.
Bad under tak så kan det vara bra att tänka till när och hur klorinatorn används. Näsan brukar ge svar.


Roger

Utloggad hemirg

SV: Saltklorinator
« Svar #5 skrivet: augusti 26, 2020, 15:05:03:03 »
Tack för bra svar.
Blir att tänka på hur jag ska styra det nu när sommartemperaturen är borta och baden blir under taket istället.
8x4m Aqvispool med pooltak, saltklorinator, UV och fjärrvärme.

Utloggad 62ragtop

SV: Saltklorinator
« Svar #6 skrivet: augusti 26, 2020, 15:15:53:53 »
Som vanligt kunniga och insiktsfulla svar från Roger.  O0

Vi brukar vara extra observanta när vi badar just under tak (den säsong vi är på väg in i...). Vi märkte detta under vår andra, eller tredje säsong vid något tillfälle - det började sticka i näsan, klia i halsen. Då åkte taket bort i all hast...

Förutom diverse mätprylar så använder jag ofta syn, lukt och smak (!) när det gäller mitt pool-vatten. Och vet vi att det kommer badas under tak en längre tid så brukar vi ibland ta för vana att vädra ur lite först, eller låta "luckan" vara öppen en tid (även om det inte luktar något).

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan