VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Storlek på pool?  (läst 4806 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rodge68

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 91
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Storlek på pool?
« skrivet: augusti 05, 2013, 12:55:28:28 »
Vad tror ni om en pool med måtten 6,5x4m?

Spelar det någon roll när man ska skaffa ny liner eller är de alltid måttbeställda?

Jag har skissat hur det jag har tänkt att göra. Däck blir förmodligen i kompositträ.

Bygger  Miljöpool från Poolkungen, 4x7 m ,med romersk trappa. 1,4 baddjup. Mosaik liner, 0,8mm.

Poolgiganten

Utloggad Rasmus

SV: Storlek på pool?
« Svar #1 skrivet: augusti 05, 2013, 14:09:19:19 »
Nu vet jag inte om du redan har bestämt dig för en viss typ av pool, men jag hade nog gått från andra hållet och kollat runt på de olika pooltyperna först. Ofta finns det ett antal standard mått för de olika poolerna. Just 6,5m känns som ett ganska ovanligt mått, men jag kan ha fel.
PP-Pool 3,5x7 från SöderroGård.
GullbergJansson PACW1V-15
http://poolbygget.wordpress.com/

Utloggad Rodge68

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 91
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Storlek på pool?
« Svar #2 skrivet: augusti 05, 2013, 14:22:56:56 »
Jag har kollat med flera som levererar PE /galvade poolstommar och deras segment är 0,5m och det verkar inte vara några problem att få.
Bygger  Miljöpool från Poolkungen, 4x7 m ,med romersk trappa. 1,4 baddjup. Mosaik liner, 0,8mm.

Utloggad Rasmus

SV: Storlek på pool?
« Svar #3 skrivet: augusti 05, 2013, 14:32:58:58 »
Om du inte har någon invändig trappa tycker jag nog att man klarar sig med 6-6,5m. Vi har gaveltrappa längs hela kortsidan och då "försvinner" ju den 1,2m på botten. Å andra sidan är det just i trappan man spenderar 90% av badandet. Finns inget skönare än att sitta på tredje trappsteget med vatten upp till axlarna och njuta av solen, sätter man sig framför jetstrålen så man man ett spabad :-)
Har du plats så hade jag nog ökat den till 7m men helst skall du få plats med ett pooltak också och de behöver ju minst 1,2m (Zabra).

4m på bredden känns som standard på linerpooler. De flesta har väl 4x8m.

PP-Pool 3,5x7 från SöderroGård.
GullbergJansson PACW1V-15
http://poolbygget.wordpress.com/

Utloggad Rodge68

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 91
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Storlek på pool?
« Svar #4 skrivet: augusti 05, 2013, 15:46:53:53 »
7m blir inte bra, men 6,5 går och jag har funderat på trappa. Jetstråle, hur har du gjort med det? (novis på detta med pool  <hmm>)

Om du kollar på mina väderstreck, var skulle man placera en trapp bäst? Tillhöger där man har sol från 12 - 18, känns mer lovligt med en GT då :angel: .
Bygger  Miljöpool från Poolkungen, 4x7 m ,med romersk trappa. 1,4 baddjup. Mosaik liner, 0,8mm.

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Storlek på pool?
« Svar #5 skrivet: augusti 05, 2013, 18:48:49:49 »
Trappan skulle jag placera precis som du sa, i öst så man får dag & kvällssol mot trappan. Jag gissar att Rasmus har ett eller två utblås i trappen och skimmern på motsatt kortsida.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Rasmus

SV: Storlek på pool?
« Svar #6 skrivet: augusti 07, 2013, 15:03:42:42 »
Jag hade också lagt trappan i öst. Med jetstråle menade jag givetvis de vanliga utblåsen för cirkulationen.
Angående längden så funkar 6,5m bra. I vårt fall så skippade vi pooltaket och ökade poolens längd från 6 till 7m pool och tog ett vanligt rolloverskydd (behöver 30-40cm). Nu är det ca 60 cm mellan poolens kortsida och muren. Lite tråkigt att inte ha ett pooltak på vintern men vi tyckte att det var viktigare med badyta. Det är ju trots allt bad man skall göra i poolen :-)
PP-Pool 3,5x7 från SöderroGård.
GullbergJansson PACW1V-15
http://poolbygget.wordpress.com/

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag