Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Nivån på grundvattnet?  (läst 10388 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad asil

Nivån på grundvattnet?
« skrivet: augusti 13, 2006, 16:57:04:04 »
Vi är helt inne på att införskaffa en pool från poolkungen, 5x10. Vi hade tänkt gräva ner denna redan under hösten, men hur vet man hur högt grundvattnets nivå ligger på?

Denna sommar har det nästan inte regnat något och om vi nu gräver 1,8 meter djupt så kanske inget grundvatten syns. Problemet uppstår ju nästa år om det visar sig att grundvattnet ligger på kanske 1,3 meter. Det måste innebära att poolen kommer att ha en massa kallt vatten runt sig, eller?  :-\

Är det någon som har något tips på hur vi ska göra  :o

Poolgiganten

Utloggad Poolnicke

SV: Nivån på grundvattnet?
« Svar #1 skrivet: augusti 13, 2006, 17:09:50:50 »
Dränering + isolering funkar säkert. Såvida ni inte gräver vid en naturlig källa. Skaffa en slagruta och kolla ;)

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Nivån på grundvattnet?
« Svar #2 skrivet: augusti 13, 2006, 19:42:37:37 »
Kolla med SGU, där hittar du normalgrundvattennivåer (vilket långt ord....) >rulla<

http://www.sgu.se/
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Jörgen

  • JPe
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 141
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Nivån på grundvattnet?
« Svar #3 skrivet: augusti 13, 2006, 20:25:24:24 »
Hejsan

 Jag håller med Poolnicke dränera o isolera O0, samt en drän.brunn som tar hand om ev vatten, o forsla bort det på behöigt avstånd. Annars får man nog välja en pool som inte kommer ner så långt :-\.

 JPe

Utloggad asil

SV: Nivån på grundvattnet?
« Svar #4 skrivet: augusti 13, 2006, 22:41:36:36 »
Tack för snabba svar!  <antman>

Att kolla med en slagruta blir väl missvisande i dagsläget eftersom det inte har regnat på flera månader. Annars hade det inte varit något problem, eftersom dagvattnets nivå varierar väl inte så mycket i vanliga fall.

Sedan har vi funderat på dränering, men det är ju onödigt om vi inte behöver det egentligen…… :o

När vi pratade med poolkungen så menade de på att en isolering inte var lönsamt. Dvs 90 % av värmen gick ändå upp mot ytan och när jag har kollat upp vad det skulle kosta att isolera poolen så skulle det hamna på ca 10.000 kr………. Som sagt kluven känner vi oss om vi måste dränera och isolera.

Jag gick i alla fall in på hemsidan sgu och ställde en fråga. Vi får se om jag får något svar därifrån.

Tack för visat intresse. ;)

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Nivån på grundvattnet?
« Svar #5 skrivet: augusti 13, 2006, 23:46:51:51 »
Nyttan av isolering beror mycket på hur varmt du tänkt ha i poolen.

Prova gräv ned dina fötter i våt sand (inte i solen) och känn sedan hur mycket energi som tas från din kropp, du börjar snart frysa om fötterna.

Jag är helt säker på att isolering lönar sig ganska fort, i alla fall om ni tänkt ha mer än 26 grader varmt i poolen.

Vi har inte dränerat vår pool, anledningen till detta var att vår granne har en brunn på sin tomt, ca 20 meter från vår pool, djupet ned till vattenytan där är ca 6-7 meter vilket säger mig att risken för högt grundvatten där vi bor är obefintlig.
Kanske har även du en granne med en brunn?

Vad ni kan göra är att fixa till en dräneringsbrunn, dra dit elkabel (behöver inte kopplas in direkt) och lägga ned dräneringsslang, vänta med att köpa någon pump tills du ser om det blir nåt vatten i dränbrunnen.
Får du aldrig vattennivå i brunnen så behöver du inte betala för inkoppling av el och inköp av dränkbar pump.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Nivån på grundvattnet?
« Svar #6 skrivet: augusti 14, 2006, 08:12:45:45 »
10000 spänn för att isolera en pool ??? det var mycke det... om du köper vanlig vit frigolit kommer du klara dig med någon tusenlapp.
Mitt råd blir också att dränera poolen. Det är mycket billigt och enkelt. Byggmax dränrör är extremt billiga.
Längst bort ser du min pumpbrunn, dit går alltså dränrören och det rinner ner vatten i denna. Pumpen är en sådan med flythandske, så när vattnet kommer upp till en viss nivå töms det ut, har dragit rör till dagvattenledningarna.

Utloggad asil

SV: Nivån på grundvattnet?
« Svar #7 skrivet: augusti 14, 2006, 10:19:28:28 »
Vit frigolit kanske är billigt, men är det verkligen så bra? Det suger väl åt sig vatten.... :o

När jag hade fått priset 10.000 kr var det markisloering från Ahsells. Kanske finns det något billigare.

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Nivån på grundvattnet?
« Svar #8 skrivet: augusti 14, 2006, 11:02:02:02 »
Frigolit här med.
Tror inte Lagunpool hade något annat alternativ ö h t faktiskt.

Men "dränering"..
Ehr...är det bra det? Ska det vara det? Nu för tiden??
 :o
« Senast ändrad: augusti 14, 2006, 11:11:34:34 av Eone »
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Nivån på grundvattnet?
« Svar #9 skrivet: augusti 14, 2006, 11:33:01:01 »
Jag köpte markskiva som garanterat inte tar åt sig vatten (slutna celler), det kostade ca 3500 kr, men det iofs 5 år sedan, men byggvaror har väl inte blivit just nåt dyrare sedan dess, eller?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan