Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: saltsyra och kaustiksoda  (läst 24568 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Elmer Fudd

saltsyra och kaustiksoda
« skrivet: juli 04, 2009, 21:21:47:47 »
Hej

Pratade med grannen, som också har pool, om våra pooler. Han berättade att han använde kaustiksoda för att höja sitt ph och saltsyra för att sänka sitt ph, eftersom det var betydligt billigare än köpa ph höj och sänk till pooler. Jag undrar vad ni har för erfarenheter av att använda saltsyra och kaustiksoda i poolen?


Simma lugnt!

Poolgiganten

Utloggad SingingSailor

SV: saltsyra och kaustiksoda
« Svar #1 skrivet: juli 05, 2009, 00:19:32:32 »
Saltsyra rekommenderas som ett sätt att sänka pH på flera poolsiter. Kaustiksoda för att höja pH har jag ej sett rekommenderat, men borde fungera.
Har personligen aldrig använt det. Det är starka kemikalier, så var försiktig!

Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: saltsyra och kaustiksoda
« Svar #2 skrivet: juli 05, 2009, 11:39:01:01 »
hmm Kaustiksoda...

tänk vad man förträngt gamla kemilektioner... vad kan det vara NaOH eller så.... men vad händer med dessa atomer i bassängen?


Alltid lite skeptisk till produkter sålda för något annat, kan det finnas några listiga tillsatser som fräter sönder linern....

Utloggad aromata

SV: saltsyra och kaustiksoda
« Svar #3 skrivet: juli 05, 2009, 11:54:58:58 »
Saltsyra innehåller väte och klor. Vätet gör att Ph sjunker och klor använder vi ju redan. Borde vara en bra produkt att använda. Det är en stark syra som man ska ha respekt för. Och att ha en rest saltsyra ståendes på förvaring skulle inte jag vilja ha - risken är för stor att någon kommer i kontakt med den eller att man spiller eller tappar av misstag. Dessutom är det svårt att veta doseringen. Och ekonomiskt kan det inte heller handla om de stora pengarna precis.

Utloggad MrNiceman

SV: saltsyra och kaustiksoda
« Svar #4 skrivet: juli 05, 2009, 12:10:41:41 »
Hej !

Saltsyra anväds komersiellt i Offentliga poler och Kodioxid detta är rena prosukter som är helt ok att använda, men för guds skull se till att inte blanda dem, det ger en reaktion som ger giftig Klorgas som kan ge allverliga skador och ev död som utgång.

Ren Soda används för att höja som ovan, inte kaustiksoda det inehåller en del annat, så köp på kemikalieafären Kalcinerad Soda, då blir det bra.
Jag jobbar med Offentliga bassänger i en kommun.

/Johan

Utloggad SingingSailor

SV: saltsyra och kaustiksoda
« Svar #5 skrivet: juli 05, 2009, 14:59:18:18 »
Man kan mycket väl använda kemikalier från annat håll än poolhandeln. Här är några ekonomitips, (det är samma kemikalier som i poolhandeln, men jag kan inte garantera renheten i kemikalierna så använd på egen risk):

Höja kalciumhårdhet: Köp en säck kalciumklorid från bygghandeln, sk "vägsalt". Använder detta själv, ofarligt.
Höja alkalinitet: Köp en säck bikarbonat från ett bageri. Ofarligt.
Klorera: Kan man få tag på Natriumhypoklorit från någon industri så kan det bli billigare. Jag har räknat på att använda vanlig klorin från ICA, men det blir dyrare än poolhandelns klor.
Sänka pH: Saltsyra kan köpas lite varstans, men blir det billigare?
Höja pH: Målarsoda i färghandeln, men troligen inte billigare.


Jag skall också försöka mig på en sammanfattning av kemin som diskuterats i tråden:
För att höja pH:
Natriumkarbonat är det vanligaste, höjer både pH och alkalinitet. "pH+" är såvitt jag vet alltid natriumkarbonat. Kallas även soda, målarsoda, kalcinerad soda, kristallsoda etc. (Tekniskt finns det i lite olika former: Vattenfri natriumkarbonat (kalcinerad soda) och hydrat (målarsoda, kristallsoda). Se mer på: http://sv.länkar till wikipedia accepteras ej på grund av dålig hantering från deras moderatorer/wiki/Natriumkarbonat)
När natriumkarbonat blandas i poolen så reagerar det med vätejoner (H+) i vattnet, och omvandlas till natriumbikarbonat. Natriumbikarbonat är det som vanligen används för att höja alkaliniteten. Resultatet blir höjt pH och höjd alkalinitet.

Natriumhydroxid kan troligen också användas, men jag vill inte rekommendera det då det är mer riskabelt att hantera. Kallas även kaustik soda, propplösare mm. Ett vitt pulver som blandat med vatten bildar en stark frätande lösning som kan ge svåra sår. Det är lätt att blanda ihop "soda" och "kaustik soda", men det rör sig om helt olika ämnen. Se mer på:  http://sv.länkar till wikipedia accepteras ej på grund av dålig hantering från deras moderatorer/wiki/Kaustik_soda

Båda dessa ämnen kan köpas i målarhandeln etc, kanske billigare än i poolbutiken.
Ett tredje alternativ kan vara att använda borax, men det pratas inte om det i Sverige såvitt jag vet.

För att sänka pH:
Natriumbisulfat, NaHSO4, är det vanligaste. Vitt pulver, köps som "pH-" i poolhandeln.

Saltsyra, HCl, kan också användas. Flytande syra, lite farligare att hantera. (Innehåller väte och klor, men det är en helt annan form av klor än den vi använder för att desinfektera).

För att desinfektera med klor:
Kalciumhypoklorit: Vanligt i privata pooler, "chockklor", "dagsklor". Ca(OCl)2. Vitt pulver.
Stabiliserat klor: Vanligt i privata pooler. Klor förenat med cyanursyra. Finns i olika former och benämningar. "Veckoklor", "klorpuckar" etc
Natriumhypoklorit: Kan också användas. Flytande, lite svårare att hantera. NaOCl. Aktiva ingrediensen i klorin.
Klordioxid: ClO2. Gas. Används i offentliga pooler och för att klorera dricksvatten. Även klorgas, Cl2, används. Jag har aldrig hört talas om att det används i privata pooler.


Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Göran.w

  • Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 226
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: saltsyra och kaustiksoda
« Svar #6 skrivet: juli 09, 2009, 02:04:57:57 »
Hej jag har använt 100% saltsyra i annat samanhang och vill bestämt avråda från att använda det då syran har en väldigt otrevlig engenskap som gör den svår hanterad på ett säkert sätt.
Bara man tar av korken på 100% saltsyra förångas det på något sätt och detta rinner i gasform längs sidorna på flaskan och det är så starkt frätande så man får klåda bara efter några sekunder om man får det på händerna.
Ställer man en öppen flaska på en plåt har den börjat rosta redan efter 30 minuter.
Ska man använda saltsyra ska man vara van vid att hanskas med syror och ha ordentliga skydds kläder.
Biltema säljer PH- för 39kr för ett kg och den värkar vara ok för det priset.
Kloret dom säljer är därimott totalt värdelöst.

Göran



Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar

Utloggad Bjorn

  • Poolexpert
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 41
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • Poolguide.dk
SV: saltsyra och kaustiksoda
« Svar #7 skrivet: juli 12, 2009, 03:01:18:18 »
Om du använder 30% saltsyra (flytande) och behandla det med försiktighet - och utan att lägga till klor i timmar efter - det är den bästa och billigaste tror jag. Jag har alltid används detta för att sänka pH-värdet. Men jag har inte hört av kaustiksoda...
Se min pool här http://www.poolguide.dk

Utloggad jannefranzen

SV: saltsyra och kaustiksoda
« Svar #8 skrivet: juli 03, 2010, 09:57:33:33 »
Jag använder den gamla skolans metoder med PH höj och sänk samt Natriumbikarbonat från ICA för alkaliniteten men nu har jag slutat använda Soda och kör vanlig PH-höj. Beroende på fabrikat kan ibland alkaliniteten påverkas och jag undrar därför vad som egentligen finns för mer tillsatser i vissa märken och att använda målarsoda kanske egentlligen är renare...

Jag undrar om forumet känner till "alternativa" flockmedel? //Janne


Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: saltsyra och kaustiksoda
« Svar #9 skrivet: juli 03, 2010, 11:17:58:58 »
Själv har jag aldrig haft behov av att höja Alkanitet eller pH....

Men däremot ett konstant sänkande behövs av båda.

Billigast vad jag vet är Saltsyra 30%  på 5l dunkar men den är så otrevlig att hantera så jag köper hellre 1l flaskor.

Annars så är Hornbach billiga på pH-. Har för mig dom tar 99kr för en 5kg hink.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag